Bild
Nästa artikel
Här är bilvärldens extremer

Här är bilvärldens extremer

Reportage

Vilken bil är snabbast, dyrast, billigast, snålast, högst, kortast, får lasta tyngst eller har högst vridmoment? Vi har tittat på extremerna i bilvärlden bland de bilar som du kan köpa i Sverige.

Att Koenigsegg är en riktig värstingbil förvånar inte någon. Med en prislapp på 11 miljoner kronor är Koeingsegg CCXR den med marginal dyraste bilen som går att köpa i Sverige.

För samma summa kan du köpa 146 Dacia Sandero och ändå få pengar över till ägandekostnader för flera år framöver.

15 gånger starkare
Koenigsegg CCXR är också snabbast med en toppfart över 400 km/tim, starkast och har högst bränsleförbrukning på 2,2 liter per mil vid blandad körning. Hur mycket CO2 som Koenigsegg CCXR släpper ut finns ingen officiell uppgift på.

Därmed blir den miljöovänligaste bilen Lamborghini Murciélago, vilken släpper ut mer än fem gånger så mycket koldioxid som en Toyota Prius.

Att terrängbilar som Lada Niva och Land Rover Defender är de slöaste bilarna på marknaden är inte heller särskilt förvånande. Lada Niva behöver nästan åtta gånger längre tid att nå 100 km/tim jämfört med Koenigsegg. Här är det andra kvaliteter som lockar till köp, Land Rovern är exempelvis den bil som får lasta tyngst.

Den svenska superbilen från Ängelholm är förövrigt också den starkaste bilen. Koenigsegg har nästan 20 gånger fler hästkrafter och nästan 15 gånger högre vridmoment än den svagaste bilen, som är Chevrolet Matiz.


Andra extremer är Hummer H2, Rolls-Royce Phantom och Maybach 62, den senare är både längst och tyngst. Maybach görs av Mercedes, som också tillverkar Smart Fortwo, den minsta och lättaste bilen på marknaden.

Multivan lastar mest
Uppgifterna i listan här intill har vi hämtat från Bilfakta 2010 samt från tillverkarnas egna faktaunderlag. Uppgifterna gäller nya bilar och några fall även för bilar som är på väg ut ur försäljningen.

Den här tabellen är också föremål för ständiga förändringar. Bilarna blir både snålare, dyrare och snabbare. Det ska också påpekas att endast personbilar är medräknande i listan.

Biltillverkarna behöver inte uppge vissa fakta, som exempelvis markfrigång och bagagerumsvolym. Därför är det svårt att veta vilken bil som har lägsta markfrigången eller minsta bagageutrymmet. Mest last sväljer dock Volkswagen Multivan; hela 4,3 kubikmeter!

Volvo V70 är den mest sålda bilen i Sverige, enligt flerårig tradition. Men vilken som är minst såld är svårare att veta säkert. I vissa fall kan bilar säljas i ett land för att registreras i ett annat, bland annat av skatteskäl.

Bilvärldens extremer:

Dyrast: Koenigsegg CCXR, 11 miljoner kr.
Billigast: Dacia Sandero, 74 900 kr.
Högst: Hummer H2, 201 cm.
Lägst: Koenigsegg CCX/Lotus Elise, 112 cm
Längst: Maybach 62, 617 cm.
Kortast: Smart Fortwo, 270 cm.
Bredast: Hummer H2, 206 cm.
Smalast: Smart Fortwo, 156 cm.
Tyngst: Maybach 62, cirka 3 000 kg.
Lättast: Smart Fortwo, 750 kg.
Längst axelavstånd: Maybach 62, 383 cm.
Kortast axelavstånd: Smart, 187 cm.
Största tank: Maybach 62, 110 l.
Minsta tank: Smart Fortwo, 33 l.
Törstigast: Koenigsegg CCXR, 22,0 l/100 km.
Snålast: Toyota Prius, 3,9 l/100 km.
Högst maxlast: Land Rover Defender 110 STW, 1 010 kg.
Lägst maxlast: Toyota IQ, 250 kg.
Högst toppfart: Koenigsegg CCXR, över 400 km/tim.
Lägst toppfart: Land Rover Defender 110 STW, 130 km/tim.
Snabbast acceleration 0–100 km/tim: Koenigsegg CCXR, 2,9 s.
Långsammast acceleration 0–100 km/tim: Lada Niva, 22 s.
Högst C02-utsläpp: Lamborghini Murciélago, 495 g/km.
Lägst C02-utsläpp: Toyota Prius, 89 g/km.
Mest hk: Koenigsegg CCXR, 1032 hk.
Minst hk: Chevrolet Matiz, 52 hk.
Störst vridmoment: Koenigsegg CCXR, 1 060 Nm.
Minst vridmoment: Chevrolet Matiz, 72 Nm.
Största cylindervolym: Rolls-Royce Phantom 6 749 cm3.
Minsta cylindervolym: Chevrolet Matiz, 796 cm3.
Högsta släpvagnsvikt: 3 500 kg, Land Rover Defender, Land Rover Discovery 4, Range Rover, Mercedes G-klass, Mercedes ML, Mercedes GL, VW Touareg.
Lägsta släpvagnsvikt: Renault Twingo, 350 kg.
Största bagagerum: Volkswagen Multivan: 4,3 m2.
Högsta markfrigång: Range Rover, 33 cm.
Högsta taklast: Mercedes G-klass, 200 kg.
Äldsta bilen: Lada Niva, säljstart 1980, facelift 1995.
Mest sålda: Volvo V70: 20 532 (2009), 22 070 (2008).

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
apan
2010-11-16 10:03

Undrar om inte min ford är dyrast ändå, med alla reparationer som kostar var och varannan månad. Om den inte är dyrast så slår den rekord i att vara mest trasig i alla fall.

#2
Anonymous
2010-11-16 10:40

apan:
och toyota prius är precis tvärtom, går aldrig sönder och är snålast på bränsle, var ska man göra av pengarna som blir över? Konkurrenterna ligger en bra bit efter.

#3
Raymond K
2010-11-16 10:49

Det är typ som Top Gear säger om Alfa Romeo.
Den är fin att köra och har fin design men den håller inte ihop nåt vidare, men man har aldrig tråkigt. Alltid händer det något. :D

#4
789
2010-11-16 11:01

Ingen av extrembilarna är ngt som passar oss normala svenskar. Varken den opraktiska Koenigsegg eller den patetiska Toyota Prius...

#5
456
2010-11-16 11:11

Prius passar alla. Men kanske inte könsägget.

#6
2010-11-16 12:42

Priusen är inte felfri vilket många påstår. Efter tio år och snart tiotusen mil så har både en nummerskyltslampa och en halvljuslampa gått sönder. Bilen har ännu inte varit på någon serviceverkstad än, bara bytt olja och filter bromsvätska kylarglykol och torkarblad på gör det självplats OKQ8. Priusen verkar bli den klart billigaste bilen man ägt.

#7
2010-11-16 15:19

Du har haft otur med glödlamporna PREVIA. :o)
Men att byte kylvätska (glykol) verkar, för mej som en onödig utgift. Varför gör du det?

#8
2010-11-16 16:22

"För samma summa kan du köpa 146 Dacia Sandero"
.
Jag kan inte föreställa mej någon människa i världen som vill köpa 146 st Dacia Sandero för eget bruk, speciellt inte om man har 11 miljoner över till ett bilköp :o)

#9
2010-11-16 20:18

Svar till Jes_.
Jag bytte kylvätska bara för att det påstås att korrisionsskyddet som kylvätskan inehåller avtar med åren, och då kylaren och motorn är tillverkade av aluminium ville jag inte få korrisionsskador som blir dyrare i längden än kylvätskebytet.

#10
Hasseprog
2010-11-16 22:32

Apropå snålast:
Jag trodde att VW Polo Blue Motion med en deklarerad bränsleförbrukning vid blandad körning på 3,4 l/100 km var snålare är Toyota Prius. Det finns dessutom fler snåla dieselbilar i Polo-klassen som har en deklarerad förbrukning under Priusens 3,9 l/100 km.

#11
Andreas Foda
2010-11-17 06:18

Jag hade en Smart redan 2003 som drog 0.33 (angiven förbrukning) dock var det en diesel, så det kanske inte räknas? Sen har ju Bugatti Veyron 8 liters cyllindervolym, men den kanske inte säljs i sverige?
Det finns en hel del pickisar som väger över 3 ton..
Faktakoll någon?

#12
hasche
2010-11-17 14:24

Funderar på en ny Sandero. Visst, kanske skulle ha råd med en ny Volvo men det känns så överdrivet. Enkelhet är charmigt och så får man pengar över till att verkligen hålla bilen i bra skick! En ny Volvo kan inte vara vida miljöklok med alla utsläpp då den innehåller miljontals onödiga funktioner.

#13
hasche
2010-11-17 14:25

alltså alla utsläpp vid tillverkning och om något går sönder

#14
hasche
2010-11-17 14:25

alltså alla utsläpp vid tillverkning och om något går sönder

#15
BengtaHbg
2010-11-21 22:50

Dyrast o snabbast, har man på Vi Bilägare missat Bugatti Veyron? Både snabbare o dyrare än Ängelholmsracern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.