Nästa artikel
Halogen, LED eller xenon - här är extraljuset som är rätt för dig
Reportage

Halogen, LED eller xenon - här är extraljuset som är rätt för dig

Publicerad 22 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Med hösten kommer mörkret. Och då kan det bli aktuellt med extraljus. Men vad är bäst, xenon, LED eller halogen? Vi Bilägares ljusexpert Erik Rönnblom har svaren.
- Egentligen är det så att de traditionella halogenlamporna ger ett tillräckligt långt ljus, men det ger inte den vitheten som man gillar med xenon, säger Erik Rönnblom till Vibilagare.se och fortsätter:

- Men xenon-lamporna är så himla dyra. Så det är en ren kostnadsfråga.

Halogen, xenon eller LED? Alternativen när det gäller extraljus blir allt fler. Vi Bilägares ljusexpert Erik Rönnblom har testat samtliga varianter - och kan konstatera att xenonlampor ger det bästa ljuset.

- Xenon är effektivt, du får ut mycket ljus. Men i Stockholmsområdet eller i södra Sverige är det nästan överkurs. Du måste släcka extraljuset inför varje krön, för skulle du köra genom en kurva med ljuset tänt bländar det så mycket att mötande bilar nästan kör av vägen. Det blir för mycket, säger Erik Rönnblom.

För LED-tekniken blir betyget svagare - även om det finns en stor framtidstro på lamporna.

- Om vi ser till LED så säger alla att det är framtidens ljus, och det är det förmodligen. Men i dagsläget är andra alternativ mer effektiva, säger Erik Rönnblom och fortsätter:

- Som det ser ut i dag, åtminstone i de utförande som vi har provat, klarar LED-lamporna inte av att ge den ljusbild som behövs.

Vad är det främsta problemet?

- LED ger ett väldigt brett och högt ljus, det är som att tända solen. Men det ger inte något vidare ljus på längden.

Men du tror alltså att LED är framtiden?
- Ja, det tror jag. Men det dröjer nog ett tag.

Det finns alltså en hel del alternativ när det gäller extraljus. Till sist kan det vara det geografiska läget som avgör vilket alternativ som är bäst.

- I de norra delarna av Sverige kan du ha på extraljuset längre, och det är inte lika tätt med bilar. Då kan xenon vara ett bra alternativ. Vi 08:or har inte samma förhållanden.

För folk som bor i mer tätbefolkade områden räcker det alltså med halogenlampor?

- Ja, det tycker jag att det gör.

I Vi Bilägare nr 16 kommer ett stort test av halogen-, xenon- och LED-lampor. Missa inte det!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-23 14:03
Roy (ej verifierad)

Har bytt ut några glödlampor här hemma mot LED-lampor. Är lite besviken på den som jag satte i en reflektorarmatur. Jag vet mycket väl att en (normal) reflektor är uträknad för en punktformig ljuskälla och den här lampan består av en knippe med hela 48 st lysdioder!
Ljusbilden blir väldigt koncentrerad men det finns även tunna strålar rakt ut mot sidorna, men de fångas i mitt fall upp av reflektorn som mest fungerar som bländskydd.
Det blir inte så mycket ljus - å andra sidan drar den ju bara 2,7 W. (Observera kommatecknet.)
I bilsammanhang så har ju faktiskt Lexus LS 600h LED-lampor även i strålkastarna. De lär fungera bra. Eller..?
(Jag har skrivit detta med rad- och styckebrytningar för att göra det hela lättläst, men jag kan ge mig f-n på att det ändå är hopgrötat till en ofromlig textmassa när jag nu klickar på "Posta kommentar".)

#2 • Uppdaterat: 2008-10-23 16:42
Vällfors, Bertil (ej verifierad)

Har försökt vara objektiv-jag tycker Xenon kan utgå. Anledning: Den ev. ljusförbättringen verkar elimineras av dålig design (kraftig lutning på optiskt medium) på strålkastarna och projektorteknik.Dessutom är vertikalinställningsmekanism nödvändig. Har en Mazda 6 S 03. Har efter 10000 mil bytt 3 xenonlampor. Haft upprepade on-off fel på vertikalinst.mekanismerna (båda sidor liksom täta lampbyten båda sidor). Probl. började under första året och har sedan fortsatt. Säkerhetsrisk. Strålkastarna fastnar ibland under hor.plan, ibland i bländande läge. Sista gången låsning hö. för tredje gången. Diagnostik 650 kr. Rek. byta lamphus för 5500 kr. Reklamation omöjlig trots att strålkastarkabinetten krånglat hela tiden. Täta lampbyten, låsning vetr.inst., värmeskador i plasten runt projektorlinserna.
Tog hem bilen sist, lyckade genom att ändra vert.inst.manuellt åter få mekanismen i funktion men väntar nu bara på att felet skall upprepas.
Tycker det är självklart att Mazda skall se till så att denna basala funtkon på bilen fungerar. Säkert billiga underleverantörer med dåligt ansvar. Allt spec.irriterande då man vet att ett optimalt optiskt system med halogen fungerar perfakt utan att krångla, med kanske bättre belysning än xenon och projektorlampor och slimmade glas som stora energiförjuster.Kör man sommarkörning landsväg då hel och halvljus lyser samtidigt i de små slutna kabinetten torde sammanlaggda effekten bli ca 100W. Är det dessutom varmt ute har man troligen förklaringen till överhettning med plastskador kring linserna. Mazda verkar inte intresserade av problemet. Det kan komma in mycket pengar för arbete och reparationer och mekanikerna vill gärna reparera.Mindre roligt om kunden inte tycker att detta är normalt. Vad göra? Gedigen dokkumentation av mina deprimerande upplevelser i kontakten "trygga trygga Mazda" finns.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-23 22:59
snålhet och vishet... (ej verifierad)

Köpte Biltemas H4-lampa efter att den fått högt betyg här. Lyser bra men tyvärr leder den till anmärkning på besiktningen pga otydlig ljusbild. När vi tittade på lampan var glaskroppen inte vinkelrät mot plattan! På Biltema löste de in den sneda lampan trots att jag inte hade kvitto. Hittade en ny rak Biltemalampa efter att först ha hoppat över två sneda...men visst är det billigt...

#4 • Uppdaterat: 2008-10-25 17:26
Jag (ej verifierad)

Jaha,
"ljuset konung" behagar höra av sig? Denna gång (surprise, surprise) återigen prisande bluffen Xenonljus! Hur kan man försvara en typ av belysning som måste bytas på verkstad, ofta bländar med- (eller mot-) trafikanterna? Vad hände egentligen med de enkelt inställbara, runda, standard följande strålkastarna? Kom nu inte med svar om datorstödd design för maximalt ljusutbyte! En rund, till skillnad från en disignöverlastad, strålkastare behöver inte denna datordesign, kan lätt ställas in så att den inte bländar. Jag skulle till och med kunna tro att ett Xenonljus i en rund strålkastare skulle vara acceptabelt. (om man bortser från priset).
Design och Xenon kostar mer än det är värt!
Kalle Anka

#5 • Uppdaterat: 2008-10-30 16:58
Flux (ej verifierad)

Xenon ger överlägset bäst ljus vad jag upplevt. Sen kan det säkert skilja på olika märken och bilmodeller, precis som det även gör när det gäller halogenarmaturer. Saab 9-3 och Volvo V50 hör till de absolut bästa när det gäller belysning. Jag själv kör en -07 Saab 9-3 sportcombi med xenon och är jätte nöjd. Har inte upplevt bättre standradljus i någon annan bil jag hittills suttit i. Fick dock byta höger ballaster under garantitiden då den tappade effekt och ljustet mer liknade halogen. Men inga lampor har bytts på 8500 mil som den nu gått och inga problem med horisontalautomatiken har jag noterat. Inga smälta plastdetaljer heller, xenonlampan blir ju inte lika het som en halogenlampa. Tycker absolut att Mazda bör göra något åt problemet som en annan skribent beskrev.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-04 17:14
Åke C (ej verifierad)

Jag är tveksam till:
- att det skulle vara bättre med det vitare (kallare) ljus som xenonlampor ger? Min erfarenhet från ett otal nattävlingar på motorcykel är tvärtom att ett alltför vitt ljus förstör mörkerseendet, något som blir än värre i dis eller dimma.
- om det är så bra med ett ljus som kräver att föraren är på alerten för att inte blända folk så de kör av vägen? Så ser det ju inte ut i praktiken...
- om den skarpa linjen mellan ljus och mörker på xenonljus är så bra? Ganska påfrestande tycker jag, i synnerhet på krokig eller kuperad väg.

#7 • Uppdaterat: 2008-11-05 21:26
hasse (ej verifierad)

När ska dessa förb***ade xenonljus förbjudas??? Finns det något värre än att möta en xenonutrustad bil en mörk höstkväll. Dom bländar ju något kopiöst jämfört med vanliga standardlampor, det här kanske bara gäller eftermonterade lampor men bländar gör dom.

#8 • Uppdaterat: 2008-11-05 21:28
hasse (ej verifierad)

En sak glömde jag i all upphetsning. Det finns ett test som säger att ett xenonblått ljus inte uppfattas som ett bra ljus, kanske någon vet vilket test jag har läst.

#9 • Uppdaterat: 2008-11-17 17:18
Xenonbesviken (ej verifierad)

Har en toyota avensis 04, den har gett otroligt dålig halvljus en tid, har inte brytt mig så mycket men frågade en toyotasäljare om det som bekräftade att det var ett problem och att man kunde köpa en extrasats. Så jag tänkte inte mer på det utan körde men dimljusen på när jag behövde det.När det var dags för besikting fick jag en tvåa på halvljuset, visste inte att jag hade xenon så det var en trevlig överraskning när jag fick betala 2000 kr för två lampor. Efterkontrollen gick inte heller igenom, det verkar som projektorlinsen eller lamphuset som är dåligt. Vi får se hur denna nota slutar....rekommenderar ej xenon....

#a • Uppdaterat: 2008-12-03 12:47
Lasse (ej verifierad)

Vilket gnäll, kan förstå om xenon bländar, speciellt eftermonterat som inte har automatisk höjdjustering. Efter att ha kört 9-3 lånebil utan xenon en tid kan jag bara upplysa (lustigt) om att det är en rejäl skillnad mot min 9-3 med orginal xenonljus. Måste säga att jag tycker det är värre att möta en bil med halvljus och dimljus på i skymningsljus än en bil med xenonljus. haft körkort i 20 år och kör ca 5000 mil per år och har för mig att det i teoriboken stod att man inte skulle titta in i mötande trafiks belysning.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.