Bild
Nästa artikel

Grön buffé på bilsalongen i Frankfurt

Frankfurt 2011

Biltillverkarna dukar upp ett smörgåsbord i Frankfurt. Här finns utrymme för allt: minstingar, familjefraktare, körmaskiner. Alla med grönt fokus.

Tiden då en bil kunde säljas utan att ordet miljö betonades är förbi. På bilsalongen i Frankfurt höjer ingen längre på ögonbrynen bara för att en ny hybrid eller elbil visas. Miljöalternativ är nu en självklarhet.

Och det gäller inte bara de minsta och mindre motorstarka bilarna. Porsche illustrerar att allt är relativt när man skryter om att nya 911 är märkets första modell som klarar gränsen 200 gram koldioxid per kilometer.

På 1950-talet rymdes hela mässan i en byggnad, samma lokal som i år ockuperas av enbart Mercedes. Numera kan salongen beskrivas som en stad. Allt är stort, stort, stort. Och tyskarna är förstås värst: BMW och Mercedes med bildskärmar höga som trevåningshus och Audi med en anläggning som påminner om ett fotbollsstadion, komplett med testbanor där nyheter susar förbi.

Eftersom merparten av alla nya bilar redan visats på nätet, långt innan skynket faller på mässgolvet, kan man fråga sig om den traditionella bilsalongen har spelat ut sin roll. Men i Frankfurt sparas det inte på krutet. Tvärtom.

När man kliver in på området infinner sig först en överväldigande känsla, sedan inser man vem som betalar för kalaset. Hur mycket som plussas på bilpriserna vågar ingen säga.

Stora motorer skrotas
De senaste åren har elbilen hamnat i bilsalongernas rampljus, trots att tillverkarna är överens om att bara några procent av fordonsmarknaden kommer att vara eldriven år 2020. Nu riktas fokus mot förbränningsmotorn.


– Under utvecklingen mot hållbarhet behöver vi både revolution och evolution, sammanfattar BMW:s styrelseordförande Norbert Reithofer.

Nya motorgenerationer står runt hörnet och trenden mot lägre volym och färre cylindrar fortsätter. Exempel finns i nästan varje monter, bland annat hos Ford. En ny trecylindrig bensinare på en liter är på ingång och nästa år lanseras Focus med en snål dieselmaskin som nöjer sig med 0,34 liter per mil.

Volvo är också med på tåget. Från 2014 skrotar man alla fem- och sexcylindriga motorer till förmån för fyrcylindriga efterträdare. Årets huvudnummer för Volvo var annars konceptbilen You.

Under premiärvisningen kunde en stolt Li Shufu, ordförande för kinesiska ägarbolaget Geely, skymtas i folkvimlet. Han log, men vägrade att svara på frågor.

Volkswagen meddelade i sin tur att cylinderavstängning ska införas från nästa år, teknik vi känner igen från bland annat Chrysler. Tanken är att två av fyra cylindrar tillfälligt kan stoppas för att spara bränsle vid låg belastning.

Förslag på stadsbil
Årets mässa bjöd också på flera visioner om framtidens stadsbil. Opels bidrag var tvåsitsiga minstingen RAKe, helt eldriven med en vikt på bara 380 kilo.

– Med tanke på batteriteknikens begränsningar är det mest rimligt med eldrift för en bil av den här storleken, säger Gerhard Weihl, Opels chef för elektrifiering.

Trots att bilen ser hopplöst futuristisk ut med sina utanpåliggande hjul och säregna tak menar Weihl att tekniken redan finns och att en produktionsbil är fullt realistisk inom tre år. Priset? Under 150 000 kronor, spår Gerhard Weihl.

Även Audi och BMW kliver ned i storlek och visar varsin framtidsbil för storstaden. Ensitsiga konceptbilen Volkswagen Nils är ytterligare ett exempel.

Men framtiden tillhör inte bara minibilarna. Nya Opel Zafira Tourer och Toyota Prius+ demonstrerar ett sug efter sju sittplatser. Hos Citroën visades också niositsiga minibussen Tubik.

– Nya grupperingar och familjebildningar visar att människor inte vill åka ensamma på längre resor. Det är ineffektivt och tråkigt, konstaterar Carlo Bonzanigo, chef för utveckling av konceptbilar på Citroën, och förklarar att det är där en bil som Tubik kommer in i bilden.

Tuffare tider väntar
Samtidigt som branschen radar upp nyheter hopar sig finansiella orosmoln på himlen. Europeiska centralbanken, med huvudkontor i Frankfurt, kastar en skugga över salongen. Euron befinner sig i kris och nationer hotas av konkurs. Frågan är: kommer det verkligen att finnas kunder till alla nya bilar?

– Vi är förberedda om det skulle komma en dip, men om det skulle bli så tror vi inte att den blir lika djup som under 2008, säger Volvochefen Stefan Jacoby och berättar att företaget nu har en mer flexibel produktion, som lätt kan skäras ned.

Saab då? Jo, man fanns representerade på kartor och i schemat, men inte med några bilar. Det sena avhoppet gjorde att Chevrolet och Volvo fick dela på den tomma montern. Där ett smakprov på nästa 9-3 skulle ha presenterats stod nu en symboliskt glänsande Volvo P1800 från 1968.

Klicka på bilden högst upp i artikeln för att se bildspel med nyheterna i Frankfurt.

Sterner träffade...

...Peter Mertens som sedan ett halvår leder Volvos tekniska utveckling och är imponerad av de svenska ingenjörernas innovationsförmåga. De har konstruerat en ny, fyrcylindrig motorfamilj som ska driva alla Volvobilar, oavsett storlek. Maken till motorer har aldrig tidigare skådats, lovar Peter Mertens:

− Det är bilindustrins mest effektiva fyrcylindriga motorer med bättre prestanda än dagens fem- och sexcylindriga. De kommer att införas i våra existerande modeller under 2013. Men hjälp av turbo, direktinsprutning och hybridteknik kan motorerna anpassas till alla slags bilar, även de lyxigaste och sportigaste.

Volvo testar också ett svänghjul som kan ge ett tillskott på uppåt 80 hästkrafter när det behövs. Det är placerat vid bakhjulen. Varje gång föraren bromsar ”laddas” svänghjulet och snurrar med upp till 60 000 varv/min.

− Svänghjulet är en billigare kraftförstärkare än en elmotor, säger Peter Mertens. Det kommer in ungefär som en turbo när föraren accelererar, men kan också hjälpa till att driva bilen i jämn fart.

Nyligen har svänghjulet börjat testas ute på vägen, men det kommer inte i produktion förrän 2014 då Volvo börjar bygga bilar på en ny teknisk bas som kallas SPA (Scalable Platform Architecture). Den ska ligga till grund för alla modeller från 60 till 90-serien och innebär att samtliga modeller kan byggas vid samma produktionslina.

− Kan vi använda samma tekniska bas för många modeller spar vi massor av ingenjörsjobb, säger Peter Mertens. Vi behöver inte designa nya komponenter för varje bil. Volvo planerar att producera 800 000 bilar år 2020 och då måste vi bygga dem på ett smart sätt!

Volvo söker nu ingenjörer med ljus och lykta. Det är skriande brist på folk med elektronikutbildning men många kinesiska tekniker anställs. De slussas in i Volvokulturen under några veckor i Göteborg och får sedan arbeta tillsammans en svensk ”parhäst”. På så vis exporteras Volvoandan till Kina.

...Xavier Duchemin, Citroëns marknadsdirektör som vill hjälpa folk att sluta köpa bilar.

− Vi vill förenkla folks användning av bil. Många behöver inte bil så ofta men har ändå dyra kostnader som bilägare. Därför har vi startat Citroën Multicity där man kan beställa en bil när man behöver den, berättar han. Inom tre timmar levereras bilen.

Tjänsten startade i Paris i våras och redan har kundkretsen vuxit till cirka 10 000 personer. Nu finns Multicity över hela Frankrike och ska snart startas även i Tyskland. Kunderna får inte bara hjälp med en bil som passar deras behov utan med en hel transportlösning.

− Det kanske visar sig bättre och billigare att ta flyg eller tåg vissa sträckor, eller till och med hyra en cykel, säger Xavier Duchemin.

Men helst vill han förstås att folk ska åka Citroën. Multicity-tjänsten är kopplad till hyrbilsföretaget National som bland annat har 250 C-Cero i omlopp.

− Vi vill gärna att folk ska prova vår elbil istället för att ta taxi, säger Xavier Duchemin.

Det kan man få göra även som turist i Frankrike, genom att knappa in sig på www.multicity.citroen.fr. Där får man förslag på olika färdmedel och även uppgift om hur mycket varje alternativ kostar i koldioxidutsläpp.

Text: Marianne Sterner

Noterat

» Volvo växer. Just nu är det uppåt på Hisingen. Volvo har ökat 21 procent i år och det kan ingen annan biltillverkare slå. I Kina noteras en uppgång på 40 procent och det beror till stor del på den förlängda S80. Nu jobbar Volvo febrilt med en förlängd version även av S60.

» Personligt val. Alla vill väl ha en bil som man kan känna igen på parkeringen. Den som köper en ny BMW ur 1-serien har stora chanser att bli ensam om sin bil, för den kan beställas i 6 500 varianter.

» Omöjligt uppdrag. Produktplacering i populära filmer är ett osvikligt sätt att skaffa sig reklam. Det har BMW insett för länge sedan (minns när en Z8 sågades itu i The world is not enough!). I nästa Mission Impossible som har premiär i december kör Tom Cruise en 6-serie cabriolet.

» Bästa fikat. Frankfurtsalongen är en svettig tillställning och under pressdagarna fanns vattenhål i varje monter, där utmattade journalister kunde fylla på vätska. Hos Volkswagen sörplade pressen i sig hundratals liter Red Bull. Bästa kaffet fanns hos Volvo där ett gäng skickliga baristas från da Matteo i Göteborg gjorde ljuvliga cappuccinos.

» Nöjesfältet. Mässan i Frankfurt är inte bara bilar utan även ett nöjesfält där publiken kan köra radiostyrda fordon, bli rally- eller Formel 1-förare i simulatorer, låta sig köras runt Audi Ring – en testbana som slingrade sig runt i montern – och handla krimskrams, tyska korvar och öl i otaliga stånd. Volvo hade ställt upp med en imponerande båt och en simulator där publiken kunde uppleva hur det är att segla Ocean Race. Man blev till och med nedstänkt från munstycken i taket.

Text: Marianne Sterner

Volvo skapar ny typ av lyx

Kliv in och känn dig som hemma! Concept You är en stilig bil utanpå men det är innanmätet som Volvo främst vill visa upp. I kupén är allt designat för att göra det enkelt och trivsamt för föraren.

Concept You är inredd med släta paneler.Knappar saknas. De har ersatts med en stor pekskärm på mittkonsolen. Via den sköts alla tänkbara funktioner och det är så enkelt, att det inte behövs någon instruktionsbok. Instrumenten framför föraren har också skalats ned till ett minimum: en stor hastighetsmätare som också fungerar som navigeringsskärm.

Baksätet består av två säten och när dörrarna stängs sluter den mjuka sidoklädseln an mot sätet. Passageraren sitter som i en bekväm soffa med fötterna på en tjock, mjuk matta.

− Styrelseordförande Li Shufu har drivit på att vi ska ta ut svängarna mot allt tydligare lyxkänsla i bilarna, berättar Conny Ewe Blommé som efter tio år på Volvos designavdelning fått chansen att förverkliga sina idéer i Concept You.

Det mesta som visas i konceptbilen kan genomföras redan i dag men kommer troligen först när Concept You börjar tillverkas. Det sker förmodligen inom ett par år och antagligen i Kina.

Text: Marianne Sterner

Taggar: Reportage,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.