Bild
Nästa artikel
Fler kör upp med automat – men många kuggas

Fler kör upp med automat – men många kuggas

Vi Bilägare granskar

Automatkort är fortfarande ovanligt men uppkörningarna med automatlåda ökar snabbt. Det får körskolorna att ställa om.

Åtta procent av alla uppkörningar för B-körkort skedde med automatlåda 2014. Sex år senare, 2020, hade den siffran stigit till 26 procent.

– Vi märker att det har blivit mycket större efterfrågan på automatlektioner, säger Benny Gunnarsson, vice ordförande på Sveriges trafikutbildares riksförbund, och konstaterar:

– Det kommer definitivt att bli vanligare. Det är tidens tand. Det finns ju inte en elbil eller hybrid som är manuellt växlad.

Fördelarna med automatkort är flera.

– Man kan köra miljövänligare fordon under utbildningen, så ur miljösynpunkt är det vettigt. Sedan blir det lite enklare, man kan koncentrera sig mer på trafiken istället för att lära sig att växla, och därmed kan utbildningskostnaden för kunden bli lägre, säger Benny Gunnarsson.

Orolig för att körskolorna ska tappa intäkter är han dock inte.

– Kanske tar varje elev färre körlektioner men det kan också bli fler som tar körkort totalt sett. Och i framtiden kan det komma andra utbildningsbehov, till exempel om autonoma fordon.

”Man kan koncentrera sig mer på trafiken istället för att lära sig att växla”

För att möta övergången till automat överväger en del körskolor att lägga om utbildningen.

– Vissa funderar på att ändra upplägget så att alla börjar med automat och sedan längre fram i utbildningen, när man är mer bekväm i trafiken, så väljer man automat eller manuell, säger Benny Gunnarsson.

Samtidigt tycker många att det är bättre att ta manuellt körkort.

– Många föräldrar köper en bil med automat men när barnen ska ta körkort tänker man att det nog är bättre att ta körkort för manuell. Föräldrarna tänker att ungdomarnas första bil kanske blir manuell och att man kanske behöver manuellt körkort i jobbet. Den kulturen hänger fortfarande kvar, säger Benny Gunnarsson.

Det vanligaste är fortfarande att köra upp med manuell låda. Men de så kallade automatkörkorten ökar snabbt i popularitet. Benny Gunnarsson är vice ordförande på Sveriges trafikutbildares riksförbund. Foto: STR
Det vanligaste är fortfarande att köra upp med manuell låda. Men de så kallade automatkörkorten ökar snabbt i popularitet. Benny Gunnarsson är vice ordförande på Sveriges trafikutbildares riksförbund. Foto: STR

Många kuggas

Trots att uppkörning med automatlåda borde vara enklare är det fler som kuggas jämfört med de som kör upp med manuell.

– Vi har inte undersökt orsaken men det handlar om att vara väl utbildad och inte komma för tidigt till proven, säger Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverket Förarprov.

– Kanske är det en grupp som inte prioriterar körlektioner i lika stor utsträckning. Man tänker att det är en kortare väg till körkortet. Men jag tror att det kommer att förändras när allt fler kör upp med automat, säger Benny Gunnarsson.

När utfärdas det sista manuella körkortet?

– Det är inget som vi styr från vår bransch och det är bara en spekulation men säg 2030, säger Benny Gunnarsson.

Automat kuggas oftare

6 600 646 av Sveriges 10 379 295 folkbokförda personer hade B-körkort vid årsskiftet 2020/2021. Bara 141 268 eller ungefär två procent hade B-körkort med villkor automat.

Uppkörningar med automatkort blir dock allt vanligare, visar statistik från Trafikverket. De som kör upp för automat kuggas dock oftare vid körprovet.

Siffrorna visar procent.

År Andel prov
med automat
Andel god-
kända automat
Andel god-
kända manuell
2014 8 35 54
2015 10 34 51
2016 12 34 50
2017 15 34 49
2018 18 36 48
2019 23 35 48
2020 26 38 52
Taggar: Reportage

Åtta procent av alla uppkörningar för B-körkort skedde med automatlåda 2014. Sex år senare, 2020, hade den siffran stigit till 26 procent.

– Vi märker att det har blivit mycket större efterfrågan på automatlektioner, säger Benny Gunnarsson, vice ordförande på Sveriges trafikutbildares riksförbund, och konstaterar:

– Det kommer definitivt att bli vanligare. Det är tidens tand. Det finns ju inte en elbil eller hybrid som är manuellt växlad.

Fördelarna med automatkort är flera.

– Man kan köra miljövänligare fordon under utbildningen, så ur miljösynpunkt är det vettigt. Sedan blir det lite enklare

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.