Bild
Nästa artikel
Finstilta undantag för garanti upprör

Finstilta undantag för garanti upprör

Bilekonomi

Det är inte alltid garantin eller goodwill hjälper. Vi har pratat med två missnöjda bilägare som är kritiska kring garantier och goodwill för Kia och Hyundai.

Det är inte alltid garantin gäller när man får problem med bilen. Det kan Erling Löfgren i Södertälje intyga. Han är ägare till en Kia Sportage från 2007, som använts i hans företag. Han har haft problem med bland annat haveri på bakaxel och turbo, båda felen låg inom garantitiden.

Men garantin gällde ändå inte. Orsaken var att Erling Löfgren hade kört för länge mellan serviceintervallen. Enligt Kia Motors får man maximalt överskrida serviceintervallen med cirka 200 mil för att garantin ska gälla. Erling Löfgren missade en service med 669 mil och en annan med 358 mil.

– Jag har legat ute på vägarna med bilen i jobbet och därför inte hunnit serva den. Det är inte heller så lätt att få tid på en verkstad som passar, säger Erling Löfgren.

– Jag har fått olika besked om hur lång garantin är från verkstad och säljföretag.

– Jag ser garantin som manipulativ, man får kriga för att få rätt. De skyller på olika saker som inte har med att göra hur man har servat bilen. Det står inte i garantivillkoren hur långt man får köra mellan servicen heller. Dessutom vet jag andra bilmärken där ägarna fått problem åtgärdade på garanti, trots att de kört för länge mellan servicetillfällena.


Haveri efter 5 000 mil
Anders Henricson på Ingarö utanför Stockholm äger en Hyundai Tuscon, levererad i augusti 2006. På hans bil fick automatväxellådan bytas, en kostnad på minst 60 000 kr.

– Då tänkte jag att det måste finnas nån goodwill för det här, bilen hade ju inte gått mer än drygt 5 000 mil. Det är inte normalt att man ska behöva byta automatlåda efter så kort tid. Men det var tvärnobben från Bilia-verkstaden.

– Hyundai har som ett av de första bilföretagen infört fem års garanti. Det är tydligt att man vill påstå att deras bilar är så bra att man kan lova det. Därför är det förvånande att man inte är mer måna om att försöka bygga upp ett kvalitetsrykte även just genom en goodwillhantering. De ville varken bjuda på självrisk eller lånebil när bilen reparerades.

Eftersom han hade en gällande maskinskadeförsäkring tog Anders Henricsons försäkringsbolag Länsförsäkringar kostnaden för automatlådebytet. Självrisken på 3 000 kr fick han dock stå för själv.

– Jag blir upprörd över att bilfabrikanternas kvalitetsmissar får betalas kollektivt av försäkringstagarna på premien. Det är ojust mot försäkringstagarna tycker jag, bilföretagen borde själva stå för det här, säger Anders Henricson.

”Försäkringen täckte”
Arne Ericsson, vice regiondirektör på Bilia Stockholm:

– Vi hjälpte kunden med att ta det på maskinskadeförsäkringen, som täckte i det här fallet.

– Om det varit något annat fel, kullager eller hjullager, där försäkringen inte hade gällt, så hade vi nog kunnat ställa upp och ta en kostnad på mellan 50 och 100 procent på den här bilen.

– Likaså om det gällt säkerhetsrelaterade saker, som rullbälten eller airbag.

Kommentarer

#1
2011-05-10 08:33

Lätt naiva bilägare, skulle jag vilja säga. Tror man att man kan köra längre än vad serviceintervallen säger och ändå kunna åberopa garantin? Och att skylla på "svårigheter att få till en service" är bara skrattretande.
I det andra fallet borde ägaren ha fattat från början att det är maskinskadeförsäkringen som gäller.

#2
2011-05-10 08:52

Går man flera hundra mil över serviceintervallet så kan man inte klaga över att d e svårt å få tid för service. Då har man haft gott om tid på sig att förbereda för service.

#3
2011-05-10 09:03

Att köra hundratals mil för långt mellan servicar kan ju inte betecknas som försvarbart, i garantins villkor framgår ju att man som bilägare har ansvar för att bilen servas vid korrekta intervaller. I det andra fallet håller jag med bilägaren att det borde gå på goodwill, jag vill inte via min försäkring betala för att en biltillverkare håller såpass usel kvalitet att en växellåda rasar efter 5000 mil!

#4
2011-05-10 14:18

Jag har full förståelse för Erling Lövgrens problem att serva bilen. För oss som kör mycket i tjänsten kan 300 mil vara bara någon veckas körning. Min Hyundai H-1 rullar ca. 800 mil i månaden och skall servas var 1500 mil. Som tur är så har verkstaden jag anlitar öppet på lördagar. Annars hade min bil förmodligen aldrig blivit servad. Dock har jag aldrig behövt utnyttja några garantier hittills.

#5
2011-05-10 14:41

Men Peter, då vet du ju att du måste planera för service ca varannan månad. Hur svårt Är det?
Jag kör lastbil och vet att min åkare skulle, bokstavligt talat skinnflå mej om kolvarna dyker upp genom golvet för att jag missat service, underhåll och/eller daglig tillsyn ...
När bilen är ett verktyg blir väl underhållet än viktigare?
.
Och missar jag en el-räkning eller dylikt måste jag betala påminnelseavgift. Jag betalar Aldrig påminnelse-avgifter, det är faktiskt inte så svårt att undgå ... så varför chansa på något så dyrt som en ny bil?
.
Slarv ... Betala och lär !

#6
2011-05-10 15:50

vet man att det snabbt kan plocka på ett par hundra mil får man väl beställa service i god tid. Det är ju inte heller förbjudet att serva bilen ett par hundra mil innan intervallet uppnås, så att säga...

#7
2011-05-10 15:55

Här en annan sida om service som brukar diskuteras flitigt. Vad är orginalservice? Kolla länken.

http://www.mhf.se/client/files//mf/2011-03/24-25_Flera%20missar%20i%20Mekonomens%20originalservice.pdf

#8
2011-05-10 16:55

Dessa 5-åriga garantier är fina på papper men i praktiken tämligen värdelösa. Se bara på MB 30-åriga rostskyddsgaranti...

Nej,köp kvalité från början istället (Toyota)

#9
2011-05-10 17:31

Vad sägs om Audis nybilsgaranti på 2 år som har visat sig är helt vilseledande.
När min Audi levererades så har den 2 ursprungs fel, varav ett är dolt.
Tillslut så fick jag punga ut ca 15.000kr för att få bilen åtgärdad. Bilen har då gott ca 600mil. P,g,a. verkstans tabbar och försummelser.
Givit vis så blir det aldrig mer Audi för min del efter 23 år trogen kund.

#10
Raymond K
2011-05-10 17:33

Aldrig audi mer!
Så gör man när man vill bli av med sina kunder och det funkar varje gång.

#11
2011-05-10 20:11

OT: Min Volvo 460 var den sämsta bilen jag nånsin haft men varför skulle jag skita i Volvo i fortsättningen för det? Alla bilar kan vara måndagsexemplar och samma gäller vissa servicestationer. Med Volvon hade jag bägge felen, dvs inte något i bilen höll och Bilia fick inte något fixat (ingen som helst goodwill). Gillar dock nya V60 och livet är för kort för att leva med dåliga minnen! :) Bästa bilen har varit Peugeot 307 SW som fungerade perfekt under 6 års tid, sedan bytte jag mej upp till en begagnad 308 SW GT (barnen måste rymmas så det finns inte många valmöjligheter i den prisklassen!) som också, tills vidare, varit helt felfri men vem vet vilket fel bilen får i morgon eller nästa månad, skiter i det och njuter av bilen varje dag för körkänslan i den är som gjord för just mej (dej kan jag inte svara för).

#12
2011-05-11 08:18

Att överskrida serviceintervallet med ca 700 mil är ju inget man gör omedvetet! Servicelampan på min bil tänds 44 dagar eller 300 mil innan det är dags för. Service! Detta för att jag skall kunna boka en service innan jag överskridit intervallet! Skulle jag överskrida serviceintervallet med 700 mil har jag haft 1000 mil eller 1 1/2 månad på mig att boka en service! Så svårt är det inte att ringa och boka, oftast har man bilen servad inom 2 veckor!

I andra fallet anser jag nog att de borde stå för växellådan, då en sådan komponent borde hålla mycket längre!

#13
2011-05-11 11:01

Känns väl lite som att det även spelar roll hur långt bilen har gått samt vilken service som har missats!?
Att konsekvent hävda att raset beror på en utebliven service känns inte rätt.
Nu framgår det ju inte heller hur långt 07:an hade rullat eller vilken service som skulle ha överskridits,...men en överskriden oljeservice vid 1500 och 3000 mil har ju inget att göra med om något sedan rasar vid 9000 mil!
Allt för många fabrikat ( troligtvis alla ) har gång på gång visat prov på att de fuskar vid service.
Skulle verkligen allt som skall kontrolleras vid varje service gjorts så rasar en bil troligtvis inte efter ett par tusen mil vid normala omständigheter.
Sedan kan man ju undra varför en del tillverkare anser det nödvändigt att serva vid 1000 eller 1500 mil medan andra tycker att det räcker vid 2000 eller 3000 mil?

Själv servar jag på en Mekonomen verkstad och låter dem se över bilen varje 1000e mil,...på så vis vet jag att inget större fel finns på bilen mellan varven.
( Dessutom blir det ändå billigare än hos Volvo )

#14
2014-04-09 21:43

Jag servar alltid mina bilar själv och har aldrig haft besvär med garantier. Det är hutlöst dyrt att lämna in på service, det är inte värt pengarna. Vad i all världen är det som skall göras de första tre åren t ex? Oljebyte i motorn. Något mera?
Vid en rättegång kan man ju inte påstå att landets tusentals milmeckar/ägare skulle ha gjort fel vid ett oljebyte t ex! och om bilen rostar så beror det ju inte vem som har gjort servicen, utan på hur man har lackat bilen. Det måste ju vara ägaren som bestämmer över sin ägandes bil. Men bilägarna är idag slavar under märkesverkstäderna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.