Bild
Nästa artikel

Fem nya testbilar - vilken lyckas bäst 2009?

ALLT OM LÅNGTESTET:

Fem nya bilar står i fokus när Vi Bilägares långtestall än en gång rullar ut på vägarna. Om ett år och 20 000 mil kan vi svara på om XC60 är rätt för Volvo, om VW Golf ännu leder sin klass, om Ford Fiesta borde blivit Årets Bil, om Honda Jazz är ett klokt framtidskoncept och om Mégane blir Renaults nytändning.

Att bilförsäljningen är i gungning märks inte riktigt i Vi Bilägares garage. Där står nu fem nya bilar. Vi gör vad vi kan för att stötta branschen och Ford, Honda, Renault, Volkswagen och Volvo kan åtminstone registrera en såld bil var. Långteststallet har gått i gång för 22:a året i rad.

Under det närmaste året ska varje testbil köras minst 4 000 mil. Det motsvarar nästan tre års användning för de flesta normala bil-ägare och ger oss svar på många frågor: Vad bilen kostar att serva, om förbrukningen håller sig på utlovad nivå, om byggkvaliteten är bra, om bilen nöter däck... Kort sagt hur dyr bilen är att äga. Varje utgift bokförs noga; bränsle, tvätt, spolarvätska, insektsspray...ingen post är för liten för att lämnas därhän.

När teståret är slut läggs allt ihop. Sista posten i listan över bilkostnaderna blir en värdering av bilarnas andrahandsvärde efter 4 000 mil. Det är oftast inga nyfräscha vagnar som värderingsmannen får in. Vi använder bilarna hårt och det brukar finnas gott om smårepor, märken och sprickor som drar ned inbytespriset.

Efter 22 år har vi blivit ganska luttrade, men värdeminskningen och milkostnaderna brukar ändå komma som en kalldusch. Summeringen känns extra kymig eftersom det inte handlar om några fiktiva kostnader. Vi Bilägare köper sina långtestbilar och varenda krona gnisslar i redaktionsbudgeten.

Fullproppad Volvo
Ekonomichefen har redan börjat gruva sig för vad notan för Volvo XC60 kommer att gå på. Det är den dyraste bil som rullat i teststallet. Men antagligen också den säkraste.


Långtestet startar i praktiken redan i december och för att få en bil så tidigt fick vi ta vad Volvo kunde få fram. Det blev en XC60 fullproppad med all tänkbar säkerhetsteknik. Den adaptiva farthållaren bromsar om Volvon kommer ikapp en långsammare bil. Krockvarningssystemet tänder röda varningsljus och ylar om avståndet till framförvarande bil blir för kort. Driver Alert larmar om föraren verkar trött och inte kör riktigt stabilt. Då tänds en symbol och en uppmaning att ta en paus. Lane Departure plingar varnande om bilen korsar en väglinje utan att föraren blinkat. BLIS är en kamera som övervakar döda vinkeln snett bakåt.

Xenonljusen svänger med bilen och en parkeringsradar ser till så bakre stötfångaren förbli oskadad. Som standard har XC60 också systemet City Safety som bromsar bilen till stopp om den i låg fart riskerar att köra på en bil framför. Därutöver är vår XC60 utrustad med lite annat smått och gott, sexväxlad automatlåda bland annat, till ett sammanlagt värde av
69 200 kronor extra! Slutpriset är 422 100 kronor. Pust!

XC60 är en osedvanligt kompetent bil, den saken är klar. Men om den är värd sitt pris och om den nya modellen kan stötta det vacklande Volvo är en fråga som söker sitt svar under de kommande månaderna.

Det finns gott om konkurrenter till Volvo XC60, men i vårt teststall får den gå i en egen klass. De andra bilarna lirar i lägre divisioner. Vi gör som många andra bilköpare; går ned i storlek och motorstyrka både för plånboken och miljöns skull. Tre av våra fem bilar släpper ut under 120 gram koldioxid per kilometer.

Bil utan pris     
En av dem är nya VW Golf, den sjätte generationen av bilen som skapat en egen klass. Sexan påminner starkt om föregångaren. Det är svårt att se någon större skillnad men nya modellen har förbättrats på de flesta sätt och kommer troligen att fortsätta vara en av de mest sålda bilarna i Sverige - efter Volvo V70 är Golf den mest privatköpta bilen. Under de kommande 4 000 milen får Golf visa om den håller ställningen som klassledare.

Vår bil är utrustad med en ny diesel som ska klara sig på 0,45 liter/mil och klassas som miljömotor. Lika snål och ren är teststallets outsider. Vi har kommit över en mycket tidig Renault Mégane - en av de första som importerats till Sverige. Den har bytt skepnad. Föregångaren blev Årets Bil 2003 till stor del tack vare sin fräcka, kantiga design men stilen var lite för avancerad och Mégane blev aldrig den storsäljare som Renault hoppats på.

Den nya modellen är försiktigt formgiven och stör föga i trafikbilden. Men innanmätet är rymligt och trivsamt. De senaste åren har Renault gått kräftgång i Sverige. Med nya Mégane hoppas importören få en nytändning. Om bilen är bra nog för att förhoppningarna ska slå in kommer vårt test att visa.

Så småningom hoppas vi också att kunna berätta exakt vad vår testbil kostar. Vi fick den ett par månader innan den riktiga försäljningen börjar och Renault Nordic hade inte hunnit bestämma priset.

Praktiska småttingar
Många håller sig med onödigt stora och dyra bilar. Det har vi också gjort. Dagens småbilar blir allt säkrare, bekvämare och välutrustade och kan säkert göra transportjobbet nästan lika bra som större bilar - vilket vi ska försöka bevisa med Ford Fiesta och Honda Jazz.

En enda poäng skilde Fiesta från titeln Årets Bil 2009 (Opel Insignia vann). Den nya lilla Forden charmar de flesta med sin spänstigt designade kaross och glada köregenskaper. Med en liten turbodiesel blir den teststallets snålaste och renaste bil. Och den billigaste att äga, hoppas vi.

Minsta bilen i stallet är Honda Jazz. Men trots sina kompakta yttermått är den en ovanligt praktisk lastbil.  Baksätet kan fällas på två finurliga sätt. Om ryggstöden viks framåt sjunker även sittdynan ned en nivå och det bildas ett platt lastgolv där det (enligt Honda) ska gå att ställa in tre mountainbikes. Om baksätets sittdyna fälls upp - som på en biografstol - blir det ett högt, stort lastutrymme bakom framstolarna.

Hondan är teststallets enda bensindrivna bil. Motorn är ovanligt snål men tyvärr inte tillräckligt för att klara miljögränsen. Utsläppen är 18 gram för höga. Det hindrade dock inte Jazz från att utses till Årets Bil hemma i Japan. Om den får samma titel bland våra långtestbilar är en öppen fråga.

132 bilar
Vi Bilägares långteststall är en unik verksamhet. Under de gångna 22 åren har vi granskat inte mindre än 127 olika bilar som tillsammans rullat långt över en halv miljon mil. Årets testbilar är numrerade från 128 till 132. En liknande lista lär ingen annan tidning i världen kunna visa upp.

Testbilarna cirkulerar inom redaktionen, vilket betyder att de används på många olika sätt. Chefredaktör Nils Frendin och Michael Schultz åker nästan varje vecka tur och retur till Värmland och redaktionschef Håkan Bäcklund brukar pendla till Kurravaara utanför Kiruna. Såna resor avslöjar obönhörligt brister i sittkomforten. Erik Rönnblom har hus, hund och båt och det ställer krav på lastförmågan. Marianne Sterner måste ibland använda testbilen som drag- och servicebil när sonen tävlar i rally.

Det dagliga nötandet på vägar och i bilköer kompletteras med ett par specialtester. När december var som mörkast före jul drog vi till Jämtland för att undersöka hur våra nya bilar klarar vinterklimat. Framåt sommaren lastar vi testbilarna med semesterpackning och låter dem visa vad de duger till på en långresa.

Att köra fem bilar minst 20 000 mil på ett år kräver många timmar bakom ratten. Men jobbet ger resultat. Finns det en svaghet, eller en styrka, hos en bil så upptäcker vi det.
Fakta/ Allt om de fem testbilarna

Ford Fiesta 1,6 TDCi Trend
Baspris: 153 400 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 3 500 kr, paket med manuell luftkonditionering och CD-radio med fyra högtalare 6 900 kr.
Testbilens pris: 163 800 kr.
Garantier: Två års fabriksgranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti. Tre års vägassistans.
Skatt: 1 607 kr.
Mått och vikt: L 395/B 172/H 148 cm. Axelavstånd 249 cm. Tjänstevikt 1 119 kg. Maxlast 436 kg varav 50 kg på taket. Bagagevolym min/max 295-979 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning. Volym 1 560 cm3. Effekt 90 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 204 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,2 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 110 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 11,9 s. Toppfart 175 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4
Ljusbetyg hel/halv: 3/3

Honda Jazz 1,4 i-VTEC Elegance

Baspris: 149 900 kr.
Extra utrustning: Elegance-paket med bl a dimljus fram, kylt handskfack och 15-tums aluminiumhjul.
Testbilens pris: 163 900 kr.
Garantier: Tre års fabriksgaranti, tre års vagnskada, tolv års rostskyddsgaranti, tre års vägassistans och fem års garanti på avgasrör.
Skatt: 640 kr.
Mått och vikt: L 390/ B 170/H 153 cm. Axelavstånd 250 cm. Tjänstevikt 1 146 kg. Maxlast 409 kr varav 55 kr på taket Bagagevolym min/max 399-883 l.
Motor: Fyrcylindrig med variabla ventiltider och lyfthöjder. Volym 1 339 cm3. Effekt 100 hk vid
6 000 v/min. Vridmoment 127 Nm vid 4 800 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift
Förbrukning: 5,4 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 128 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 11,4 s. Toppfart 182 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: Ej testad.
ViB:s rostbetyg: 2
Ljusbetyg hel/halv: 3/3

Renault Mégane dCi 90

Grundpris: Cirka 150 000 kr.
Utrustning: Metalliclack, regnsensor ock klimatanläggning.
Testbilens pris: Ej fastställt.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskada och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 985 kr.
Mått och vikt: L 430/B 181/H 147. Axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 215 kg. Maxlast 425 kg. Bagagevolym 405 l.
Motor: Fyrcylindrig diesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 90 hk vid
4 000 v/min. Vridmoment 200 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 180 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktigad.
Ljusbetyg: Ej kontrollerad.

Volkswagen Golf TDI 110 Masters

Grundpris: 199 900 kr.
Extra utrustning: Fyra dörrar 5 900 kr, masterspaket med bland annat luftkonditionering, farthållare, 15-tums aluminiumhjul och  multifunktionsratt för 8 900 kr, ljus- och siktpaket för 1 700 kr, metalliclack 4 800 kr.
Testbilens pris: 221 200 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadeförsäkring och lackgaranti, tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 2 031 kr.
Mått och vikt: L 420/B 178/H 148 cm. Axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 341 kg. Maxlast 499 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym min/max 350-
1 305 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 968 cm3. Effekt 110 hk vid
4 200 v/min. Vridmoment 250 Nm mellan 1 500 och 2 500 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,7 s. Toppfart 194 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4
Ljusbetyg hel/halv: 3/4.

Volvo XC60 2,4D

Grundpris: 352 900 kr.
Extra utrustning: Paket Momentum (regnsensor, parkeringsvakt bak, vattenavvisande sidorutor, adaptivt xenonljus m m) 15 000 kr, Driver Support (döda vinkeln-kamera, filvarnare och adaptiv farthållare), 14 900 kr, teknikpaket (nyckellöst lås- och startsystem m m), 6 900 kr, herrgårdsvagnspaket (mörktonade bakrutor, laminerat glas m m) 4 900 kr, automatlåda 16 900 kr, metallicklack 6 900 kr, elinfällbara backspeglar 1 800 kr, tidur för extravärme 1 900 kr.
Testbilens pris: 422 100 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskada, tolv års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Skatt: 6 756 kr.
Mått och vikt: L 463/B 189/H 171 cm. Axelavstånd 277 cm. Tjänstevikt 1 844 kg. Maxlast 660 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 490-1 907 l.
Motor: Tvärställd femcylindrig turbodiesel. Volym 2 400 cm3. Effekt 163 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 340 Nm mellan 1 750 och 2 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift via Haldex-koppling.
Förbrukning: 8,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 219 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 190 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktad
Ljusbetyg: Ej kontrollerad

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Johan
2009-02-04 17:55

Ingen av bilarna väcker några känslor hos mig iaf..Har bara kört Fiestan av dessa men jag tycker Mazda2 som den bygger på är en klart finare och bättre bil..Xc60 kan jag förstå att ni tog för den väcker känslor och är kanske den sista volvon i västvärlden iaf. Men resten Gäsp! Varför inte Avensis eller Honda Accord?

#1
Conny Karlsson
2009-02-04 18:01

Hej !
Kan ni förklara hur ni mäter bränsle förbrukningen i era långtester ? Och även hur ni mäter bränsleförbrukningen när ni testar bilarna i de vanliga testerna ? Kan man jämföra bränsle förbrukningen mellan olika bilmodeller och veta att de körts exakt lika så jämförelsen är korrekt ?!
Jag tittade på AMS förbrukningssiffror för Toyota Prius och de hade fått förbrukningen till 0,7 l/mil ! I jämförelse mot era 0,54 l/mil, en viss skillnad ! Jag fick då ett svar hur de går tillväga på deras forum. Men sedan upptäckte jag när jag tittade på andra tester med Prius de gjort så skilljer det sig även där ! De har fått förbrukning mellan som sagt 0,7 l/mil ner till 0,5 l/mil en viss skillnad ! Man har även fått 0,6 l/mil i ett test. Och även samma förbrukning som Vibilägare på 0,54 l/mil i ett annat test ! Klart man som konsument att man blir som ett fråge tecken ! Man försökte i sitt första svar skämta bort det med att AMS och Vibilägare har olika körteknik och att AMS medarbetarna är mer körglada och gärna gasar på mer än er. Hmm, detta svar fick jag före jag upptäckte att de hade olika förbrukning i olika tester för Prius. Så nu väntar jag på svar igen varför de har olika resultat vid olika tester med samma bil med sammma regnr i de olika testerna ! Och några tester med annan bil, dock en Prius ! Så det ska väl inte skillja så mycket. De kör som sagt samma slinga på ca 25-30mil har jag fått som svar när de mäter med alla bilar, men de får som sagt olika resultat för Prius. Väntar på med spänning på vilket svar jag får nu denna gång, hehe ! Så nu undrar jag hur gör ni i vid era tester och kör ni alltid samma slinga när ni kör, och kan man verkligen jämföra resultaten mellan olika bilmodellers förbrukning i era tester ? Lägger in AMS första svar här ovan hur de går till väga när de mäter förbrukningen.

#1
Conny Karlsson
2009-02-04 18:12

Här är Michael Åhmans svar till mig angående Prius förbrukning.
Re: Hur uppnåddes testförbrukningen för Toyota Prius?
av Michael Åhman tis feb 03, 2009 9:05 pm
Även om jag inte jobbar med biltester till vardags (fast jag har ett sådant förflutet) så vet jag lite grand om hur det går till.
Vi kör alltså testbilarna rätt långt. Hur långt är oerhört varierat men säg ett "antal hundra mil" så ligger vi rätt nära sanningen.
Däremot har vi en speciell slinga på runt 30 mil som alla testbilar ska genomgå.
Jag röjer givetvis inte var slingan går men jag kan berätta att det handlar om "stadstrafik" (Solna - grymt nära BMW och Volvo när slingan börjar ), motorväg, 90-landsväg, 100-väg (2+1), 70-väg och så en del 50 i mindre städer och samhällen, och ett antal 30-sträckor därtill. Blandad körning, indeed. (Jag har själv varit med och åkt sträckan en gång).
Det handlar inte om någon "tokkörning". Däremot tycker vi att man ska accelerera upp bilen i "laglig fart" så fort som möjligt och även i övrigt ägna sig åt en aktiv körning.
Självklart går bilarna att köra betydligt snålare på den här sträckan. Med "Reine Wisell-körning"* skulle man säkert kunna kapa 20-30-40 procent på förbrukningen, sträckan skulle visserligen ta längre tid att köra - men så kör vi helt enkelt inte.
Fördelen med att köra samma sträcka är ju uppenbar, fördelen med att ha ett testlag som har ungefär samma tempo i kroppen är också uppenbar. Vi kan jämföra bilar som körts vid olika tillfällen på ett skapligt rättvist sätt.
Jag tror också att Auto Motor & Sports läsare har en annan syn på bilkörning än nämnda, andra tidskrift. Och vet vi vem som egentligen lagt de där milen på deras långtestbil?
* Reine Wisell, Formel 1-förare som på gamla dar blev sverigebäst på snålkörning. När fan blir gammal... etc etc...Michael Åhman
Ansvarig Digitala Medier
Auto Motor & Sport

#1
Conny Karlsson
2009-02-04 18:21

Här är min första fråga på Prius förbrukning till AMS.
Re: Hur uppnåddes testförbrukningen för Toyota Prius?
av CC lör jan 31, 2009 3:17 pm
I Vi bilägares långtest av Prius av2004 års modell och även av första generationens Prius av årsmodell 2000 en förbrukning av 5,4. officiell förbrukning 4,3 för Prius 2004 och 5,1 för Prius 2000. Vilket är en avsevärd skillnad mot AMS ! Hur kör ni egentligen ? Vibilägares resultat presenterades i nr 1 2009.
Prius har där den lägsta bränslekostnaden av alla bilar i långteststallet, närmast kommer Skoda Roomster 1,9 TDI med en förbrukning på 6,5 och en officiell förbrukning av 5,4.
Det med ett snittpris kr/liter 13,02 för bensin under 2008 till Prius. Och för diesel 13,62 i snittpris Kr/liter under 2008. Det ger en kostnad för Prius Kr/mil på 7,03. Och för Skoda Roomster på 8,85 Kr/mil.
Så hur kör AMS testlag och hur får man fram förbrukningen om man kommer upp i 7,0 ?
Och hur tillförlitliga är egentligen era siffror ?
Testet på bana för ett tag sedan där Prius var med vad ville det bevisa egentligen i praktiken och vilken människa kör så ? För mig var det ett värdelöst test helt i onödan.
Hur som helst så ÄR Prius en snål bil även om den inte kommer ner till officiell förbrukning, men vilken bil gör det ?
Visst sedan kanske inte Prius är så rolig att köra inspirerat med, men det är en annan sak.
Det är just det att Prius anklagas för att den inte är snål, vilket den är med automatlåda.
Vilken likvärdig stor bil med automatlåda och alla bekvämligheter som Prius har drar lika lite och har lika stor milkostnad Kr/mil ?
Nedan länk till Vibilägare. Klicka på Pdf dokumentet.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13165
Presentera fakta som ni kan visa referera till test hos en tidning där siffror presenteras ! Inget tjafs om att man känner någon mosters svågers barnbarn blabla som.......

#1
Conny Karlsson
2009-02-04 18:25

Min andra fråga på AMS forum om Prius förbrukning nedan.
Re: Hur uppnåddes testförbrukningen för Toyota Prius?
av CC ons feb 04, 2009 3:16 pm
Har nu läst igenom era olika tester av Prius och kan se att de faktiskt skilljer sig en del åt i förbrukning i de olika testerna. Men i ett test mellan Citroen C5 och Prius sägs att man med det "berömda ägget" kan komma ner till 0,5L/mil och att den genomsnittliga förbrukningen för ägare av Prius är 0,51l/mil. I den andra testerna är den 0,7l/mil och även 0,6l/mil. Man har även i ett test lyckats med bedriften att komma ned i samma förbrukning som Vibilägare på 0,54l/mil, hurra Sverige är räddat ! Alltså det test då ni lyckades att få bilen att dra 0,7l/mil måste ni allt ha gasat på riktigt ordentligt (grälat med frugan, kanske ) Det var detta jag tyckte var lite konstigt när Vibilägare fått 0,54l/mil, men att ni faktiskt också lyckas med det när ni är på bra humör
Och även ner till 0,5 ibland i ett annat test. Men det visar på att ni kör bilarna olika fast ni kör samma slinga från gång till gång, ändå i de olika testerna har ni användt samma bil med samma regnr och fått olika förbrukning. Men det visar att det går att köra Prius snålt, men det roliga eller sorgliga är att Prius fått kritik för att den inte kommer ner i utlovad ECE norm med mycket spott och spe i pressen för detta. Men vilken bil kommer ned i denna utlovade förbrukning enligt ECE norm ? De är inte många, men det är Prius som fått bära hästhuvudet för detta i störst utsträckning. Därför tycker jag att man i tester ska framhålla att man kan köra snålt med Prius om man vill, och det är väl en utav anledningarna till att man köper bilen överhuvudtaget så är det förbrukningen, då det inte finns mycket positivt annars att säga om Prius i denna snart utgående modell.
Och ska man få samma förbrukning som Prius med automatlåda (CVT) i annan bil i samma storlek så får du välja en dieselbil (antagligen manuellt växlad) eller också en betydligt mindre bensindriven bil än Prius.
Men inför era tester i fortsättningen ska ni börja med att tala om hur ni kört bilarna, så att inte fler sådana här missförstånd uppstår. När ni får olika mätresultat olika gånger, om ni nu kör samma testslinga alltid annars ska det framgå också i fortsättningen, detta för att verkligen kunna jämföra resultaten för olika bilar i bränsleförbrukningen. Detta att ni fått så vitt skillda resultat för Prius i era olika tester, och i jämförelse mot andra tidningar gör att det blir lite förvirrande, men framhåll gärna då att det går att komma ner lägre i förbrukning om ni vet med er att ni kört onödigt hårt i något test som tex fick förbrukningen 0,7l/mil när ni fått lägre förbrukning tidigare i andra test hos er på 0,54l/mil samma som Vibilägare, och även ännu lägre när ni kört på 0,5 l/mil om ni använder det "berömda ägget". Det är en ganska stor skillnad när det skilljer 1,5 dl/mil i förbrukning, är det konstigt att man då reagerar som konsument ? Utan att vara religös eller troende Och ingen har ljugit om någonting !

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-02-04 18:32

Vi för körjournal på våra långtestbilar. Förbrukningen får vi fram genom att räkna ihop hur mycket bränsle vi tankat och sedan dividera det med körsträckan under året.

#1
Johan
2009-02-04 18:56

Det finns andra trådar för Prius snack..Börjar ledsna på allt tjat om den bilen och jag kör ändå Toyota så börja inte hacka..Den är en tuff bil men v. f.n köp den eller köp en annan bil men aldrig en diesel det är = mänsklighetens död eller iaf att folk börjar utveckla massa nya lungsjukdomar.

#1
Heidi Simonsson
2009-02-05 10:22

Hej! Jag är inte så insatt i bilbranchen, men är intresserad av att lära mig - i synnerhet ang de som är miljövänliga. Jag behöver byta ut min gamla volvo 740 combi mot en nyare bil.
Vad skall jag välja om jag både vill köra miljövänligt och samtidigt behöver en ganska stor bil?
MEN, min viktigaste fråga är; när kommer bilen som går på el/batteri helt och hållet? Är det bara dyra modeller av Lexus som har det så att den går över på batteri ibland när man kör? Varför har inte alla nya bilar det så, för det måste väl vara kanon bra?
Man har väl länge vetat att oljebranchen sätter käppar i hjulen för det som är miljövänliga alt, så kan vi inte göra någonting åt detta nu? Vad kan vi göra?
Av vad jag har förstått så är inte de alt som finns idag till bensin så himla bra heller, för då "stjäl" vi maten för andra länder etc.
Snälla hjälp, tack!

#1
Mikael
2009-02-05 13:21

Conny, skicka ett mail istället för å spamma kommentarsrutan, pucko!
Får väl börja köpa tidningen igen då man e intresserad av Golfen!

#1
Raphael
2009-02-05 23:10

De material som man gör batterier av är väldigt dyra. Lithium är en metall som Bolivia har massor av, men på grund av den ökade efterfrågan så höjer de priset vilket gör att batterier som är lämpliga för bilar blir väldigt dyra. Bolivia har hälften av världens lithium-fyndigheter och har i praktiken närmast monopol på denna nu eftersökta råvara.
Eftersom tekniken är såpass dyr så är det bara ett fåtal tillverkare som satsar på den. Det finns specialvarianter som Tesla och Fisker, men också mer vardagsnära bilar från Toyota och Honda.
En annan lösning är biodiesel och biogas, det är billigare och man slipper även frågeställningen var elen kommer ifrån. El som produceras av kolkraftverk är inte så miljövänligt... Utomlands satsar man mer på biodiesel än i Sverige. I Frankrike kör man mycket med biodiesel i en särskild blandning, som de franska dieslarna är förberedda för. Tyvärr finns bränslet inte i Sverige.

#1
LS
2009-02-05 23:12

Det är väl det som är skillnaden mellan Vi Bilägares tester och övriga biltidningars tester, att VB kör 18 000 mil under alla årstider med Priusen och då drar den 5,4 dl/ mil i snitt.De andra biltidningarna kör på en motorbana några varv eller en sväng på några mil.Sen får man väl själv avgöra vilket man tror liknar vardagsbilistens användning av bilen mest, och vilken siffra om bilens förbrukning som ligger närmast sanningen!

#1
norr-sken !
2009-02-06 12:44

ett mkt.spennande valg inför kommande testperiod, ni själva vet förmodligen bäst vad som kan vara av intress - men:
-vad har prius,f.ö.toyotas fulaste kreeation någonsin, bränsleförbrukning med ovanstående valg att göra?
-har hört om mundiarre, men inte om pekfingerklåda

#1
Heidi Simonsson
2009-02-06 14:44

TAck för svaret Raphael ang bilbatteri! Jätte snällt att du tog dig tid att svara :-)

#1
Pelle
2009-02-11 09:37

Conny Karlsson alias Shogun:
ATT Du bara ORKAR tjata, tjata, tjata och tjata om Toyota HELA tiden och ÖVERALLT. Lägg ner Ditt snack om hur bra Toyota är... Kom fram under mattan och se...ja, det finns faktiskt andra bilar än japanska riskokare! Japanska bilar särskilt Toyota är SÅ fuuuuula. Köp vad som helst men inte fula japanska riskokare. Toyota är en genuin trafikfara eftersom man kör nästan i diket av fulskräck då de uppenbarar sig på vägen!

#1
Samuel
2009-02-11 09:41

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#1
Kent
2009-02-11 09:52

Etanol är det bästa alternativa bränsle vi har idag, det är inte den slutgiltiga lösningen på koldioxidproblematiken, Co2, men det minst dåliga eftersom etanolens Co2 är redan en naturlig del av kretsloppets Co2. Nästa steg är att fundera över VILKA som försöker smutskasta etanolens framtid och då kan vi betrakta historiska fakta i miljöfrågor och jag väljer att gå tillbaka och göra en exposé om en 30 års period då man på bred front bytt till ny - modernare - teknik:
1. Ibörjan på 1980 talet fick vi Blyfri 95 oktanig bensin, vad skrev pressen? Jo att försäkringsbolagen fick väsentligt höjda kostnader för motorer som skar beroende på den blyfria bensinen! Pressen och lobbygrupper skrev spaltmil om den usla blyfria bensinen, sedan gick det ett par år varefter bilisterna och förs. bolag märkte att det inte skar fler motorer än det gjorde tidigare.
2. 1987 införde man katalysatorrening på bilarna och 1989 blev de krav på dem, vad skrev pressen då: Jo, att man absolut inte skulle köpa en katalysatorrenad bil eftersom de blev oerhört slöa då man satte en katalysator som ett slags motstånd i avgasröret. Avgasfödet minskade och motorn blev slö och orkeslös! Dessutom släpper katalysatorena ut stora mängder giftiga ädelmetaller i vår luft. Då minskade försäljningen av slöa katalysatorbilar beroende på pressen men sedan kom man på att bilarna inte alls blev slöa!
3. Nästa gång man införde ny teknik på miljöområdet var då man införde först E10, 10% etanolinblandning i bensinen, RME, rapsdiesel dvs man skrev att bränslefilter kletade igen med motorstopp mm. I nästa miljösteg ersatte man bly i den 96 och 98 oktaniga bensinen med natriumklorid dvs koksalt och då det blev känt skrev pressen att motorer börjat att skära igen och att det blev dyrt för försäkringsbolagen, igen.
4. Nu står vi mitt i en ny paradigm skifte med etanolen i skottlinjen, fokus, med dess negativa skriverier som liksom tidigare beskrivs i poressen med negativa ordalag.
Jag menar att det är pressen och i viss mån oljebolagens lobbyister som ligger bakom de etanoldebattens smutskastning, nu liksom förr, och jag menar att vi måste ha ett historiskt medvetande och perspektiv och därmed se igenom och kritiskt granska det som skrivs innan vi gör våra val i butiken då vi väljer eller väljer bort den miljövänliga etanolbilen.
En sista passus, vem tror på att det som återigen pressen skriver att "världsmarknadspriserna på spannmål har stigit med 40% beroende på den ökade användningen av biobränsle när arealen för biobränsle är knappt 1%. Skulle 1% bioarea kunna öka priset på grödor på de övriga 99% åkermarken med 40%
- Knappast !!!
Låt oss göra en miljöinsats genom att, nästa gång vi ska byta bil, köpa en ny eller begagnad, närproducerad, miljövänlig etanolbil som dessutom inte har transporterats över halva jordklotet, med dess långa transportsträcka och höga koldioxidutsläpp, innan den hamnat hos den svenska bilhandlaren.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-02-11 21:45

Samuel! Lägg ner! På hur många forum vill du jag ska gå in och säga att FMK blev blåsta?!? Artikeln du refererar till är en anka! Ett studentskämt som snurrat på Internet i flera år innan någon stackars redaktör i Sverige blev pålurad den...

#1
Heidi
2009-02-13 12:49

Tack för Era svar ang miljöbilar! Jag har visst mycket att lära märker jag :-)
Men, jag undrar, om jag nu skall köpa en "närproducerad" bil, vad blir det för bil eg - de flesta bilar görs väl utomlands t.o.m saab och volvo gör väl flera av sina modeller utomlands?
När jag nu skall byta min gamla volvo 740 combi till en nyare och mera miljövänligare bil som fortf är en combi, vad skall jag välja då? NI som skriver här är ju så mycket duktigare på bilar än mig som ej kan någonting, så jag är mycket tacksam för era svar, tack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.