Nästa artikel
En intensiv helg för Logan
Dacia Logan i familjetest - vecka 2

En intensiv helg för Logan

Publicerad 7 april 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Helgen blev intensiv för Vi Bilägares Dacia Logan och Familjen Jansson från Norrtälje. En del utflykter och besök på bl a en veteranbilsloppis stod på schemat.


"Helgen
tillsammans med Logan har innehållit flera transporter och resor av kortare
slag inom och utom Norrtälje. Med allt spring i - och ur bilen, är det slående
så lätt det verkligen fungerar, att kliva i och ur Logan, det är verkligen
smidigt!





Därför tog jag
fram tumstocken för att mäta dörröppningarna.

För att få jämförelse togs jämförande mått på familjens egna bilar, Volvo
S80 av år 2000 och Nissan Note (2006), den sistnämnda är ju lite
släkt med Renault och därmed med Logan, och också lite högt byggd.





Även
framsätets höjd mättes. Och där finns förklaringen till att
Logan, och även

Note upplevs som så fantastiskt lätta att skutta i och ur. Säten med några centimeter
extra på höjden underlättar så mycket. Att Logans dörrar dessutom är rektangulära
i sin form gör det hela enklare.





Under helgen
har flera intresserade i Norrtälje stad inspekterat Logan för att stilla sin
nyfikenhet. Det är stort intresse och mycket positiv nyfikenhet kring
Logan.



Men Logans egna upplevelser får vi inte förbise:



I Edsbro, träffade Logan "samma andas barn" en Hyundai Atos, men
vände stolt baken emot, trots dess glada röda kulör.



Roligast hade nog Logan själv vid det intresserade nosandet av Hans
Karlssons Cadillac STS i Norrtälje.



Såsom plastföräldrar fann vi det mycket intressant att se de olika
linjernas spel i två helt skilda formspråk. Cadillac STS är ju mycket bil, och
amerikansk, men med rena linjer.





På lördagen
var det dags för resa igen. Vi åkte fyra personer, undertecknad med hustru
samt yngsta dottern Therese med sambo Tobias.



Mest motorväg och många som ansåg att 110 km var alldeles för sakta. Logan reagerade
genom att gunga på sig, lite värdigt när medtrafikanter körde förbi oss i
mycket högre hastigheter än tillåtet.



Jo det medges, det hörs när man kör i motorvägsfart. Kanske lite tröttande om
det blir riktigt långt, men inte värre än att det går ju faktiskt att tala med
varandra.



Vi störde kosan hemåt efter några timmar. Men först en snabbvisit vid
Brostugan, där det många gånger har varit hobbybilsträffar, helt nära
Drottningholm.



Just i lördags kväll var där en träff för alla entusiaster som åker med Logan-bilar
i Mellansverige. Med andra ord var det bara vi där.



En snabbvisit vid Drottningholms slott var nära till hands, och minsann, det
var precis vad som behövdes för att pigga upp Logan lite extra. Att parkera
intill en finbesökande BMW skapade en extra sång i motorn.



Det blev till och med aktuellt att smygpraktisera hos Bilia, vilket yttrade sig
i stolt uppvisning vid entreén och på provbilarnas p-plats.



Nu har vi avverkat 52 mil i Logan, skall bli intressant att se hur mycket som
går i tanken i morgon, då vi tankar.

För övrigt kan även meddelas att allt fungerar precis som förväntat och önskat.





Efter 53
körda mil, har vi gjort vår första tankning. Det gick i 41 liter, vilket ger en
medelförbrukning

på 0,77 l/mil under blandad körning. Få se om mer rutin på på Logan kan ge ett magrare
resultat till kommande påfyllning.



Under dagens äventyr passerades avtagsvägen till Wien och Paris. Det märktes
dock ingen hemlängtan hos Logan, till adoptivhemmet i Wien.



På söndagen var det veteranloppis i Norrtälje. Nya och gamla delar till
allehanda fordon till försäljning, tillsammans med en hel del kuriosa
och lite antikviteter. Flera fordon fanns också till salu, från mopeder
med påhängsmotor till en grann 60-tals Ford Mercury.



 



Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.