Bild
Nästa artikel
Thomas Widström på Rostskyddsmetoder och bilägaren Washington Morales inspekterar rostangreppen på den nya Forden.
Thomas Widström på Rostskyddsmetoder och bilägaren Washington Morales inspekterar rostangreppen på den nya Forden.

Drömbilen – en rostig historia

Reportage

Köper du en ny Ford hos Upplands Motor får du acceptera att bilen är rostig vid leverans. Det beskedet fick Washington Morales när han precis köpt en Ford Ecosport med sju kilometer på trippen. Nu ändrar sig Upplands Motor och väljer att köpa tillbaka bilen.

Hade det inte varit för kromsläppet på tändningslåset hade Washington, som kallas för Valle, fortfarande kört omkring i sin drömbil. Lyckligt ovetande om all den ytrost som drabbat bilens chassidelar. 

– Av en händelse såg min fru Ann-Charlotte att kromet runt tändningslåset hade börjat släppa och när vi öppnar motorhuven ser vi ännu mer rost. Då la jag mig ner på marken för att syna undersidan av bilen, minns Valle som knappt trodde sina ögon.

– Dagen efter körde jag Forden till en bilverkstad som gjorde en ordentlig genomgång av hela bilen. Deras första kommentar var: den här bilen är inte ny. 

Att Valles nyinköpta Ford skulle vara så rostdrabbad efter endast sju körda kilometer var det sista han hade förväntat sig. Med sina rötter i Sydamerika har Valle alltid sett Ford som ett prestigemärke. Ford har i flera decennier hört till Sydamerikas populäraste biltillverkare. 

– I Sverige drömmer många bilägare om en Mercedes men i Latinamerika älskar man Ford. För mig var det en drömbil och det kändes skönt att för en gångs skull kunna köpa en helt ny bil, säger han.

Drömbilen – en rostig historia

Bilaffären genomfördes hos Upplands Motor i Kista den sjunde maj i år. En besiktning av rostskadorna utfördes inom kort av Upplands Motors serviceverkstad i Hammarby Sjöstad. Men svaret blev inte till någon hjälp. Verkstadschefen meddelade att rost inte är något konstigt och kan finnas på nya bilar. Att återställa bilen till nyskick var inte heller aktuellt.

– Jag åkte därifrån med beskedet att jag helt enkelt fick acceptera skicket på bilen, säger Valle som framför allt var bekymrad över bilens framtida andrahandsvärde. 

När Vi Bilägares rostskydds-expert Thomas Widström inspekterar bilen hittar han även invändig rost i bilens bakre rambalkar. 

– Har fordonet stått fuktigt under en längre tid kan det se ut såhär, jag har sett det tidigare men just denna bil har ovanligt mycket rost. Felaktig förvaring har fått bilen att rosta i förtid vilket naturligtvis påverkar andrahandsvärdet för kunden.  

Ford tilläggsbehandlade under flera år bilar som såldes i Sverige men tyvärr upphörde anpassningen 2017.

– Att obehandlade gjutjärnsdetaljer rostar är svårt att undvika men en ny bil ska inte behöva vara rostig inuti rambalkar, på länkarmar och längs motorvaggan, säger Thomas Widström.

1. Avgassystemet är tillverkat i rostfritt stål men har redan ordentligt med ytrost runt svetsskarvarna som ansluter till den bakre ljuddämparen.
1. Avgassystemet är tillverkat i rostfritt stål men har redan ordentligt med ytrost runt svetsskarvarna som ansluter till den bakre ljuddämparen.
2. Dagens avgassystem överlever ofta bilen men hög luftfuktighet ger upphov till rost som förkortar livslängden.
2. Dagens avgassystem överlever ofta bilen men hög luftfuktighet ger upphov till rost som förkortar livslängden.
3. Med hjälp av inspektionskamera hittar vi invändig rost längs bilens bakre rambalkar. En ovanlig syn på fabriksnya bilar.
3. Med hjälp av inspektionskamera hittar vi invändig rost längs bilens bakre rambalkar. En ovanlig syn på fabriksnya bilar.
4. Bilen har även rostangrepp på motorvaggan och de främre länkarmarna.
4. Bilen har även rostangrepp på motorvaggan och de främre länkarmarna.
5. Att obehandlade gjutjärnsdetaljer är rostiga påverkar inte bilens livslängd. Drivaxlar och styrspindlar blir snabbt rostiga även på en ny bil.
5. Att obehandlade gjutjärnsdetaljer är rostiga påverkar inte bilens livslängd. Drivaxlar och styrspindlar blir snabbt rostiga även på en ny bil.

Ford Ecosport tillverkas i Rumänien och kommer till Sverige via Fords importhamn på Tjörn. Valles Ford Ecosport är tillverkad i mars 2018. I juni förra året blev bilen inregistrerad i Sverige och först tio månader senare togs den i trafik för första gången. 

Men något svar på om bilen har utsatts för fuktig väderlek får vi inte av Ford. Erik Lindham är informationschef för bilmärket i Sverige. 

– Det finns inga anmärkningar vare sig i tillverkningsprocess eller i transportvägar som kan härleda den ytrost som uppkommit enligt de bilder vi har tagit del av, svarar han via mejl. 

Trots besked om att bilen är i normalt nyskick väljer ändå Upplands Motor att köpa tillbaka Forden med ett prisavdrag på 10 000 kronor.  

– Vi kommer att erbjuda kunden ett återköp av bilen då denne tyvärr inte har fått den produkt som han förväntade sig. För oss är det viktigaste att kunden känner sig nöjd och trygg med sitt köp, meddelar Jan Sandberg.

»En ny bil ska inte behöva vara rostig inuti rambalkar, på länkarmar och längs motorvaggan.«

För Valle får en begagnad Renault Kangoo duga ett tag framöver, men endast som arbetsbil. Planerna på en ny familjebil har lagts på is.  

– Tyvärr litar jag inte på Ford längre. Men det värsta av allt med bilköpet var att jag blev så illa bemött.

Hade det inte varit för kromsläppet på tändningslåset hade Washington, som kallas för Valle, fortfarande kört omkring i sin drömbil. Lyckligt ovetande om all den ytrost som drabbat bilens chassidelar. 

– Av en händelse såg min fru Ann-Charlotte att kromet runt tändningslåset hade börjat släppa och när vi öppnar motorhuven ser vi ännu mer rost. Då la jag mig ner på marken för att syna undersidan av bilen, minns Valle som knappt trodde sina ögon.

– Dagen efter körde jag Forden till en bilverkstad som gjorde en ordentlig genomgång av hela bilen. Deras första kommentar var: den här bilen är inte ny. 

Att Valles nyinköpta Ford skulle var

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-21 17:43

Ja faktum är väl att jäklar vad dåligt när man ser på bilderna på en ny bil.
Har Ford ingen skam i kroppen när man medvetet tullar på material och kvalité.
Nästan skamligt att han fick betala 10000 för att dom skulle ta igen skiten.

Min Octavia som såldes vid 7000 mil såg betydligt bättre ut än denna nya Ford eller faktiskt visade den inga sådana här tendenser på rost efter 7000 mil på saltad e4.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.