Bild
Nästa artikel
Domen efter rostiga huven: ”Tvättat bilen för ofta”

Domen efter rostiga huven: ”Tvättat bilen för ofta”

Reportage

Hyundai Center avslog Daniel Nilssons begäran om en rostfri huv till hans sex år gamla ix35. Verkstadens motivering till rosten längs huvens undersida kan få vem som helst att reagera.

Rostskyddsgarantin har av flera biltillverkare döpts om till det mer passande namnet genomrostningsgaranti. Tyvärr ändrar inte namnbytet det faktum att garantin fortfarande är lika tandlös som tidigare.

Bilimportörernas garantiavdelningar hänvisar gång efter gång till yttre påverkan som orsak till skadan. Ett argument som näst intill är omöjligt för bilägaren att motbevisa.

Av just denna anledning är Daniel Nilssons välskötta Hyundai ix35 ett intressant fall. Bilen, av årsmodell 2014, drabbades under förra året av falsrost längs undersidan av motorhuvens framkant.

Ett skyddat ställe där det knappast går att orsaka rosten själv. Trots detta avslogs Daniels begäran om en ny huv.

– Servicerådgivaren hos Hyundai Center Stockholm påpekade att det kan bli så när man tvättar bilen för ofta, berättar Daniel Nilsson.

Kort därefter avslog även Hyundai Sverige reklamationen gällande begynnande rost längs limfalsen på undersidan av motorhuven.

När Vi Bilägare kontaktar Henry van Nikierk, platschef på Hyundai Center Stockholm, beklagar han det inträffade.

– Vi har marknadens bästa nybilsgaranti på fem år oberoende av mil men tyvärr har kundens bil gått fem månader över garantitiden.

Att falsrosten skulle gå att åtgärda inom ramen för den tolvåriga rostskyddsgarantin är så ovanligt att det inte ens tas upp som ett alternativ.

Daniel Nilsson upptäckte falsrost på sin Hyundai IX35. Efter mycket diskussion fick han till slut en rostfri huv monterad av Hyundai Center Stockholm.
Daniel Nilsson upptäckte falsrost på sin Hyundai IX35. Efter mycket diskussion fick han till slut en rostfri huv monterad av Hyundai Center Stockholm.

Daniel Nilssons bil är servad på auktoriserad verkstad och minst sagt väl omhändertagen.

– Jag tvättar den regelbundet, rekonditionerar den två gånger per år och bilen är även rostskyddsbehandlad för tre år sedan. Som bilägare ska jag inte behöva kriga för något som utan tvekan borde åtgärdas av generalagenten inom ramen för rostskyddsgarantin, säger han.

När Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström inspekterar bilen blir han inte förvånad.

– Rosten är ett resultat av dålig vidhäftning på limmet vilket ofta beror på fel mängd härdare i fabriken. Är huven drabbad kan även dörrarna visa tecken på falsrost om de inte är utbytta i efterhand.

För Daniel Nilsson kändes det extra surt att behöva bråka om en rostfri huv då bilen var inne för service hos Hyundai Center Stockholm en månad innan han själv upptäckte att huven var rostdrabbad.

– Kan jag som lekman upptäcka falsrost borde även en servicetekniker kunna se rosten under den karosskontroll som utförs vid service. Protokollet ligger även till grund för att bilens garantier ska gälla, säger han.

»Alla i familjen har uppskattat bilen men vi kommer aldrig att köpa en Hyundai igen.«

Frågan hur Daniel har kunnat orsaka en lackskada längs ett område på undersidan av huven som är skyddat från yttre åverkan förblir obesvarad.

Trots att Hyundai Center Stockholm själva ansvarat för besiktningen av skadan väljer de att hänvisa oss vidare till pressansvarig för Hyundai Sverige.

– Återförsäljaren skall kontakta bilägaren och be om bättre bilder, meddelar Tobias Joelsson som senare meddelar att garantiavdelningen godkänner ärendet med de nytagna och tydligare bilderna.

Daniel Nilssons ix35 har nu en rostfri huv men som bilägare är han besviken över att behöva bråka om en garanti som inte går att tillämpa i praktiken.

– För mig blev det ännu ett bevis på att rostskyddsgarantin inte ens är värd bläcket den är skriven med. Alla i familjen har uppskattat bilen men vi kommer aldrig att köpa en Hyundai igen.

För den som undrar om det går att tvätta en bil rostig har rostskyddsexpert Thomas Widström lugnande besked.

– Använder man vanligt bilschampo är det inga bekymmer men starka kemikalier ska man se upp med. Bilägare som överanvänder avfettning kan framförallt skada bilens gummidetaljer, inte fabrikslackade karossdelar.

Rostskyddsgarantin har av flera biltillverkare döpts om till det mer passande namnet genomrostningsgaranti. Tyvärr ändrar inte namnbytet det faktum att garantin fortfarande är lika tandlös som tidigare.

Bilimportörernas garantiavdelningar hänvisar gång efter gång till yttre påverkan som orsak till skadan. Ett argument som näst intill är omöjligt för bilägaren att motbevisa.

Av just denna anledning är Daniel Nilssons välskötta Hyundai ix35 ett intressant fall. Bilen, av årsmodell 2014, drabbades under förra året av falsrost längs undersidan av motorhuvens framkant.

Ett skyddat ställe där det knappast går att orsaka ro

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-04-28 08:25

Långa garantier ser ju bra ut iaf...

#2
2020-04-28 08:51

Försöka duger, ingen ursäkt är för dålig. Mottot hos Hyundai Center Stockholm......................

#3
2020-04-28 10:20

Det är deras jobb att vara kritiskt inställda, så att man inte drar på sig stora kostnader för garanti/goodwill, men det är vårt jobb (konsumenterna) att välja vad vi köper, blir man mer sugen av att köpa en Hyundai nu? Nej inte tusan blir då jag det, trots att kunden ifråga faktiskt fått en ny huv. Med andra ord har man lyckats riktigt dåligt i det här fallet, trots goodwill har man skapat badwill, om kunden ifråga fortsatt köper Hyundai vet endast han själv, men jag tvivlar, vore jag han skulle jag välja ett annat märke vid nästa bilköp.

#4
2020-04-28 11:36

Inga garantier är gratis ... nybilsgaranti på 5 år kräver svindyr service hos Hyundai varje år ... smakar det så kostar det!!!!!!!

#5
2020-04-28 11:36

Inga garantier är gratis ... nybilsgaranti på 5 år kräver svindyr service hos Hyundai varje år ... smakar det så kostar det!!!!!!!

#6
2020-04-28 16:37

Varför kryper företagen till korset först när som i detta fall ViB, eller t ex PLUS tar över ärendet?! En goodwill blir ju direkt en badwill!

#7
2020-04-28 16:55

En av få som står på sig.
Stort mörkertal på alla sådana här ärenden.
Alla blästrade kaross sidor som rinner ut i sanden och liknande.

#8
2020-04-28 17:18

Det här har folk glömt om några veckor, så står vi på ruta ett igen.

I början av nittiotalet tyckte jag att jag blev dåligt behandlad av Volvo.
Det är ganska roligt att köra BMW också, även om jag inte kör så mycket...
Vill man undvika problem med garantier, skall man köpa fordon där garantierna har gått ut.

#9
2020-04-28 17:20

Kopia behövs inte...

#10
2020-04-29 12:13

bilföretagen aldrig lär sig aldrig hur man behåller kunderna nöjda så att de återkommer, eller också är det lönsamt att neka garantireparationer, helt enkelt för att det drabbar ett fåtal, det kanske skrivs något om det , men sedan glöms det bort och allt återgår till det normala...

#11
2020-04-30 13:50

Rostskyddsgarantin borde ha stöd i lagen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.