Bild
Nästa artikel
Nyckeln tack! Försvaret har rätt att lägga beslag på din bil vid krig – men du får betalt.
Nyckeln tack! Försvaret har rätt att lägga beslag på din bil vid krig – men du får betalt.

Din bil kan kallas in

Reportage

Om kriget kommer kan försvaret ta över din bil. För första gången på 20 år ska nu bilar bli krigsplacerade. Det här gäller om din blir uttagen.

Några tusen bilägare har under de senaste månaderna fått brev från Försvarsmakten. Uttagningsbeskedet säger att deras bilar kan behöva rycka in vid händelse av krig och att försvaret då har rätt att ta över bilen.

Bakgrunden är att regeringen beslutat att rusta upp totalförsvaret.

– Det är omvärldsläget som gjort att regeringen har tagit det beslutet. Det är inte en ökad risk för krig men osäkerheten i omvärlden har ökat och därför har vi återstartat uttagningsprocessen, säger Otto Gröntoft, major vid Högkvarteret och projektledare för uttagning av egendom.

Förutom bilar ska bland annat båtar, flygplan och arbetsmaskiner krigsplaceras.

Systemet med uttagning av civila fordon har funnits sedan andra världskriget men inte använts sedan slutet av 90-talet.

– Då skulle den eviga freden breda ut sig. Hotet mot Sverige hade försvunnit och Berlinmuren hade fallit. Men sedan dess har mycket förändrats. Därför återupptar vi totalförsvarsplaneringen, säger Otto Gröntoft.

Tanken är att bilarna ska komplettera de militära fordonen.

– Alla känner till våra grönmålade bilar men de är till för att vi ska kunna utbilda våra värnpliktiga och räcker inte till för ett komplett krigsorganiserat försvar. Därför behöver vi extra bilar och för att inte behöva köpa in bilar som ska stå stilla under huvuddelen av året tar vi dem från samhället i stället om det blir höjd beredskap.

Exakt hur många det handlar om är hemligstämplat.


– För riket är det några tusen fordon, men jag kan inte precisera vad gäller län eller kommun. Den uppgiften bjuder vi inte motståndaren på, säger Otto Gröntoft.

Urvalsprocessen går till som så att förband och myndigheter får lista sina behov, sedan använder Försvarsmakten fordonsregistret för att hitta bilar med rätt egenskaper.

– Vi väljer de bilar som motsvarar behoven och tittar på hur långt det är från fordonsägarens bostad till avlämningsplatsen, vilket drivmedel bilen går på och om bilen är utrustad på något speciellt sätt. Jag vill betona att det är ett noggrant arbete och inte någon slumpgenerator. Vi har en mängd faktorer att ta hänsyn till för att det ska bli en så bra uttagning som möjligt, säger Otto Gröntoft.

På uttagningsbeskedet finns adressen till avlämningsplatsen, som vanligtvis finns i den egna kommunen, dit bilen ska köras om det blir höjd beredskap.

– Där får man sin bil besiktigad och värderad av opartiska värderingsmän utsedda av länsstyrelsen. Bilägaren får då pengar för sin bil som motsvarar marknadsvärdet, på ungefär samma sätt som om man kör bilen till en bilhandlare, bara det att det är staten som köper bilen, berättar Otto Gröntoft.

Värderingen kan överklagas men bilen måste man lämna ifrån sig. Att få den tillbaka ska man inte räkna med.

– Staten övertar fordonet med ägande-rätt, så man ska nog satsa på en ny bil istället.

På baksidan av uttagningsbeskedet finns en lista på saker att ta med sig till avlämningen: bilens alla nycklar, all standardutrustning, reservhjul, vinterdäck och gärna takräcken, snökedjor och verktyg. Där finns också information om hur man tar sig hem.

Otto Gröntoft är noga med att påpeka att bilen endast måste överlämnas vid höjd beredskap.

– Ingen ska behöva vara orolig för att bli av med bilen i fred. Om vi behöver extra bilar till övning, då hyr vi bilar på vanliga kommersiella villkor.

Så länge freden består kan man använda bilen som vanligt.

– Säljer man bilen eller krockar med den avförs den automatiskt och en annan bil blir uttagen. Den enskilde ska bara se till att ta hand om uttagningsbeskedet och stoppa det på en säker plats tillsammans med sin krigsplaceringsorder och sedan köra med bilen på vanligt omdömesfullt sätt, säger Otto Gröntoft.

 

Vilka sorts bilar som väljs ut varierar kraftigt.

– Spektrat är från lastbil med släp till snöskoter och fyrhjuling. Vi har behov av 30–40 olika typer av fordon, men lastbilar, skåpbilar och personbilar är i majoritet, säger Otto Gröntoft.

Renodlade terrängbilar står inte överst på önskelistan.

– Det finns rätt få terränggående bilar på den civila marknaden. Det finns bilar med fyrhjulsdrift men det är något annat än terränggående. Om krigsförbanden behöver terränggående fordon är det bäst att skaffa dem i fred.

När det gäller personbilar står rymliga bilar högst i kurs, helst med dragkrok.

– Naturligtvis är det bäst om det är kombibilar, som antingen går på bensin eller diesel. Det måste vara ett drivmedel som vi har tillgängligt under höjd beredskap.

Elbilar lär inte bli aktuella.

– Det är svårt att hitta kontakter på tallstammarna, skojar Otto Gröntoft.

Försvaret försöker också begränsa antalet märken.

– Vi förmodar att reservdelssituationen i landet kommer att vara rätt besvärlig, då gäller det att vi inte har för många bilmärken som ska förses med reservdelar, säger Otto Gröntoft och pekar ut Volvo och Scania som särskilt intressanta.

Att dagens bilar är fullproppade av elektronik som kan gå sönder får försvaret acceptera. Eventuellt kan det bli tal om att koppla bort viss utrustning.

– Vi får fundera på vilken elektronik som ska hållas igång. Kanske kan man enkelt kapa en sladd eller ta ur en säkring. Det är något som vi får utreda framöver.

 

Uttagningsbeskedet gäller i tre år och därefter förs en ny bil in i systemet.

Enligt Otto Gröntoft har reaktionerna på uttagningarna till 98 procent varit positiva.

– Jag vill berömda fordonsägarna för den förståelse som vi har mött. Det var till och med en fordonsägare som hade ett handikappanpassat fordon som var villig att släppa det ifrån sig, men naturligtvis hävde vi det beslutet så att han kunde behålla sin bil. Det har varit en väldigt positiv respons från bilägarna, de är beredda att ställa upp för ett starkare försvar. 

Några tusen bilägare har under de senaste månaderna fått brev från Försvarsmakten. Uttagningsbeskedet säger att deras bilar kan behöva rycka in vid händelse av krig och att försvaret då har rätt att ta över bilen.

Bakgrunden är att regeringen beslutat att rusta upp totalförsvaret.

– Det är omvärldsläget som gjort att regeringen har tagit det beslutet. Det är inte en ökad risk för krig men osäkerheten i omvärlden har ökat och därför har vi återstartat uttagningsprocessen, säger Otto Gröntoft, major vid Högkvarteret och projektledare för uttagning av egendom.

Förutom bilar ska bland annat båtar, flygplan och arbetsmaskiner krigsplaceras.

Systemet med uttagning av civila fordon har funnits sedan andra världskriget men inte använts sedan slutet av 90-talet.

– Då skulle den eviga freden breda ut sig. Hotet mot Sverige hade försvunnit och Berlinmuren hade fallit. Men sedan dess har mycket förändrats. Därför återupptar vi totalförsvarsplaneringen, säger Otto Gröntoft.

Tanken är att bilarna ska komplettera de militära fordonen.

– Alla känner till våra grönmålade bilar men de är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta Krigsplacerade bilar

Att försvaret krigsplacerar civila bilar är inget nytt. Bilägare har fått sina bilar uttagna sedan andra världskriget men systemet har varit vilande sedan slutet av 90-talet.

Den så kallade förfogandelagen säger att staten får beslagta egendom, till exempel fordon, vid händelse av krig. Uttagningsbeslutet går inte att överklaga.

Uttagning av bilar har dock aldrig verkställts, inte ens under andra världskriget, eftersom regeringen inte beslutat om höjd beredskap.

Kommentarer

#1
2019-11-15 17:17

Hade en folkabuss för många år sedan och den var krigsplacerad. Den blev aldrig inkallad. Inte jag heller för den delen, har inte gjort en enda repetitionsövning sedan jag muckade från lumpen 1976.

#2
2019-11-16 10:07

Förra seklet en bit bak var alla nyare kombibilar Volvo krigsplacerade Idag med en nyare Volvo dragkrok och 4WD blir den krigsplacerad en merit som höjer marknadsvärdet !

#3
2019-11-16 10:23

Tror inte en sekund på att en krigsplacerad bil får höjt marknadsvärde. Tvärtom kan ju bilen när som helst kallas in och ägaren förlorar bilen och får ersättning enligt rådande marknadsvärde, och inte ett speciell t höjt marknadsvärde

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.