Bild
Nästa artikel
Byte partikelfilter: Så mycket kostar partikelfiltret att byta

Byte partikelfilter: Så mycket kostar partikelfiltret att byta

Vi Bilägare granskar

Att byta partikelfilter på en dieselbil kan stå bilägaren riktigt dyrt. Det skiljer 15 000 kronor mellan billigaste och dyraste modellen, visar vår genomgång.

Partikelfiltret som sitter i moderna dieselbilar är ett exempel på en liten komponent som gör stor skillnad. Utsläppen av skadliga partiklar minskar ordentligt med ett effektivt partikelfilter och det gör stor skillnad för närmiljön. De senaste åren har även flera bensinbilar fått partikelfilter.

Till skillnad från koldioxid påverkar partiklar inte klimatet i stort utan miljön där bilen körs. Höga partikelhalter är skadliga för hälsan och de små så kallade PM2,5- eller PM10-partiklarna kan ge ökad risk för lungsjukdomar och hjärt/kärl-sjukdomar.

Inte alltid "självrengörande"

Moderna dieselbilar har oftast så kallade ”självrengörande” partikelfilter som ska hålla ”hela bilens livslängd”. Det är ibland en sanning med modifikation. Från olika bilforum, verkstäder och bilägare har vi fått höra att det inte alltid stämmer. Partikelfiltren kan behöva bytas ändå.

Bilbranschen har inte heller varit öppen mot kunderna att filtret faktiskt kan behöva bytas ut. Därför kan det komma som en otrevlig överraskning för bilägare med modernare dieselbilar.

Filtret kan göra rent sig självt när bilen körs långa sträckor, men om bilen bara körs korta sträckor blir filtret inte rent och då kan bilen stå och ”surra” en stund efter att den stängts av. I värsta fall blir filtret helt igensatt och kan behöva bytas.

Som vanligt när det gäller service och reparationer på bilar gäller det att ringa runt och jämföra priserna – det kan du tjäna stora pengar på. Det kan skilja tusenlappar mellan olika verkstäder.


I den här artikeln har vi hämtat priser för byte av partikelfilter (både själva filtret och arbetskostnaden) för elva bilar. Siffrorna är hämtade från våra nybilstester från 2018 och fram till i dag.

Pris för byte av partikelfilter

Priserna är inklusive material och arbetskostnad. Priserna kan skilja sig mellan olika verkstäder.

Bilmodell Byte partikelfilter
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI 24 781:–
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion Sportscombi 20 065:–
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion 19 818:–
Audi A6 40 TDI Proline S-tronic Avant 19 478:–
Audi A6 50 TDI Quattro Proline Sport 19 478:–
Audi A4 2,0 TDI 190 Avant 16 631:–
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro 16 270:–
Jaguar XF 2,0D 180 Sportbrake 15 115:–
Volvo S90 D5 AWD Inscription 11 825:–
Volvo V60 D4 Momentum 10 900:–
Mercedes E-klass E 220 d Kombi 10 550:–

I vår jämförelse håller Volvo och Mercedes relativt låga priser, även om det ändå handlar om utgifter på över 10 000 kronor. Audi och Volkswagen kan vara dubbelt så dyra, och riktigt illa är det hos Opel där partikelfiltret i Insignia Country Tourer kostar nästan 25 000 kronor att byta.

Så varför är partikelfilter så dyrt?

Det beror bland annat på att filterkomponenterna innehåller dyrbara material som platina. Ett resultat av de dyra filtrena är att det också finns firmor som ”kopplar förbi” filtret med en mjukvaruuppdatering. Det är olagligt och ger betydligt högre halter av skadliga utsläpp.

Går det att spara pengar på bytet av partikelfilter?

Ja, i vissa fall. Det kan finnas en begagnad utbytesdel, men då får du också vara beredd på att även det filtret har använts i några år och samlat på sig partiklar under tiden. Det finns även ”piratdelar” och möjlighet att rengöra partikelfiltret istället för att helt byta ut det. Det är inget vi testat eller granskat så vi kan inte uttala oss om det fungerar eller inte.

Taggar: Reportage

Partikelfiltret som sitter i moderna dieselbilar är ett exempel på en liten komponent som gör stor skillnad. Utsläppen av skadliga partiklar minskar ordentligt med ett effektivt partikelfilter och det gör stor skillnad för närmiljön. De senaste åren har även flera bensinbilar fått partikelfilter.

Till skillnad från koldioxid påverkar partiklar inte klimatet i stort utan miljön där bilen körs. Höga partikelhalter är skadliga för hälsan och de små så kallade PM2,5- eller PM10-partiklarna kan ge ökad risk för lungsjukdomar och hjärt/kärl-sjukdomar.

Inte alltid "självrengörande"

Moderna dieselbilar har oftast så kallade ”självrengörande” partikelfilter som ska hålla ”hela bilens livslängd”. Det är ibland en sanning med modifikation. Från olika bilforum, verkstäder och bilägare har vi fått höra att det inte alltid stämmer. Partikelfiltren kan behöva bytas ändå.

Bilbranschen har inte heller varit öppen mot kunderna att filtret faktiskt kan behöva bytas ut. Därför kan det komma som en otrevlig överraskning för bilägare med modernare dieselbilar.

Filtret kan göra rent

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-04-01 07:40

Börjar det bli nyhetstorka på redaktionen?
Det här är ju bara en omskrivning av en äldre artikel och kommentarerna till den gäller ju ännu!
Inte många betalar de här idiotpriserna för att byta partikelfilter på en gammal dieselbil, det överstiger ju oftast bilens värde.

#2
2020-04-01 09:56

Det går ofta att rengöra det befintliga filtret, läste om en tysk firma som höll på med det, genom bl.a. uppvärmning om jag minns rätt, det finns också medel som man häller i bränslet, värt att pröva

#3
2020-04-01 10:00

Till en C5 HDI 2010 163 hk kostar filter på 24 online 5682 kr + frakt , vaad det kostar hos Citroen ÅF ids jag inte ens kolla

#4
2020-04-01 10:21

Och till en Insignia 6161:- +frakt och arbetskostnad.
Ganska lätt att spara pengar på att välja rätt leverantör och rätt verkstad!

#5
2020-04-01 15:27

Enklaste besparingen är att undvika dieselbilar :)

#6
2020-04-01 21:23

Simon no1.

Instämmer! Betydligt bättre med hybrid.

#7
2020-04-01 21:53

Sanslöst att filter till Opel Insignia kostar nästan 25-tusen, när den går att beställa från Tyskland för drygt 6-tusen. Arbetskostnaden för byte kan väl inte vara mer än en tusenlapp. Eller så byte man själv, vilket inte är svårare än byte av ljuddämpare.

#8
2020-04-01 22:29

Partikelfiltret är en kostnad för alla dieselbilar, förr eller senare.

#9
2020-04-03 09:34

Det går att få rengjord partikelfiltret, kostar här i Tyskland, t. ex. hos Helo i Recklinghausen, ca. 400 Euro plus frakt.

#10
2020-04-03 17:15

Partikelfilter även i bensinbilar från årsmodell 2018/19.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.