Bild
Nästa artikel
Tobias Bovin valde en märkesförsäkring från If som ändrade spelreglerna när bilen stals.
Tobias Bovin valde en märkesförsäkring från If som ändrade spelreglerna när bilen stals.

Bilförsäkringens falska löfte: Helt ny bil var två år gammal

Reportage

Kan en helt ny bil vara två år gammal? Det tycker Skoda och försäkringsbolaget If. Skodaägaren Tobias Bovin vill nu varna andra bilägare för vilseledande marknadsföring.

Totalt 17 av landets bilmärken erbjuder en märkesförsäkring genom försäkringsbolaget If, bland annat Volkswagens samtliga varumärken – Audi, Seat, Porsche, Volkswagen och Skoda.  

Tobias Bovin nappade på Skodas märkesförsäkring när han köpte en ny Fabia för två år sedan. 

– Något jag fastnade för var erbjudandet om en helt ny personbil om min bil skulle totalskadas. Villkorat att den var yngre än två år eller hade gått mindre än 4 000 mil, säger Tobias Bovin som efter årsskiftet fick sin bil stulen hemma i parkeringsgaraget i Sundbyberg. 

– Efter min första kontakt med If blev det tydligt att det som avsågs inte var en helt ny bil utan en likvärdig bil. För en ny Skoda Fabia skulle jag få betala 50 000 kronor extra, säger han.

Stefan Nygren, som är marknadsansvarig för Skoda i Sverige, anser inte att informationen på Skodas hemsida är vilseledande för nybilsköparen. 

– Uttrycket ”En helt ny Skoda vid stöld eller totalskada” är i sig inte felaktigt. Däremot eftersträvar vi en hög tydlighet i all vår kommunikation och vi kommer att se över om informationen kan formuleras bättre. Det är viktigt att läsa både försäkringsbrev och villkor för att få rätt information om vad som gäller, säger Stefan Nygren.

Bilförsäkringens falska löfte: Helt ny bil var två år gammal

Fler märken lovar ny bil

Nu är det inte bara Skodas märkesförsäkring som lovar runt och håller tunt – på övriga bilmärkens sexton hemsidor utlovas också en ”helt ny bil” vid totalskada. 

I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn över att marknadsföring inte är vilseledande och otillbörlig enligt marknadsföringslagen.  

– I detta fall ska en genomsnittlig konsument, vid en hastig anblick, inte få en felaktig uppfattning om utmärkande egenskaper hos försäkringen. En helt ny bil uppfattas rimligen av en genomsnittlig konsument i den relevanta mottagargruppen som en obegagnad bil, förklarar Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket.

Även utelämnande av viktig information anses som vilseledande.

– Om det är fråga om en både väsentlig och oväntad begränsning i försäkringsskyddet som inte har lyfts fram, innan eller efter tecknandet av försäkringen, får försäkringsbolaget inte åberopa begränsningen enligt försäkringsavtalslagen, säger Joel Westerlund.

»Det är viktigt att läsa både försäkringsbrev och villkor för att få rätt information.«

Vill inte kommentera

Ifs presschef Jessica Hjälmered vill inte kommentera Tobias Bovins försäkringsfall på grund av sekretess utan hänvisar till de villkor och försäkringsbrev som skickas ut till kunden. 

– På Skoda Försäkrings hemsida upprepas denna information och där anges även att skador alltid ersätts enligt det villkor som gäller när en skada inträffar. Då villkoren inte är otydliga ersätts inte skadan på annat sätt än vad som sägs i villkoren, meddelar Jessica Hjälmered utan att kommentera våra frågor om vilseledande reklam. 

– Frågor som rör marknadsföringen på andras hemsidor bör i första hand riktas mot dem som har ansvaret för dessa sidor, meddelar hon senare.

Texten plötsligt borta

Några dagar efter vår kontakt är formuleringen ”helt ny bil” borttagen från samtliga av de 17 hemsidor som erbjuder Ifs märkesförsäkring. If omprövar också Tobias Bovins ärende då handläggaren hade fått fel prisuppgift på bilen.

– De ersätter mig med en helt ny bil och står även för tillvalsfärg och självrisk. Det löste sig för mig men det är gräsligt och ledsamt att deras strategi är att slingra sig in i det sista.

Taggar: Reportage

Totalt 17 av landets bilmärken erbjuder en märkesförsäkring genom försäkringsbolaget If, bland annat Volkswagens samtliga varumärken – Audi, Seat, Porsche, Volkswagen och Skoda.  

Tobias Bovin nappade på Skodas märkesförsäkring när han köpte en ny Fabia för två år sedan. 

– Något jag fastnade för var erbjudandet om en helt ny personbil om min bil skulle totalskadas. Villkorat att den var yngre än två år eller hade gått mindre än 4 000 mil, säger Tobias Bovin som efter årsskiftet fick sin bil stulen hemma i parkeringsgaraget i Sundbyberg. 

– Efter min första kontakt med If blev det tydligt att det som avsågs inte var

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#2
2020-05-28 09:59

VW informationsansvarige kan enkelt ersättas med en förinspelad röst; "Vi ser inte att detta fel är frekvent förekommande på våra bilar, vi hanterar varje fall för sig och dessutom har kunden servat bilen hos någon annan så garantin gäller inte, vilket den ändå inte skulle ha gjort"

#3
2020-05-29 10:40

Helt ny bil är en Helt ny bil.

#4
2020-06-01 06:36

Vilket märkligt sammanträffande att han fick en ny bil efter att media tagit upp problemet...:)
Fy skäms, till alla försäkringsbolag (lär IF) som för söker och försöker, står det "helt ny bil" och man blir förvånad att den som läster det tror att han/hon får en helt ny bil? Undrar hur man skulle uttrycka sig om man faktiskt menade en helt ny bil? "En absolut helt ny bil" kanske? Tydligen höll man med, om det absurda eftersom formuleringen ändrades.
Jessica Hjälmered kan nog se fram emot en karriär inom politiken, med likande svar och inställning kanske hon skulle passa in inom landstingspolitiken...peka på andra och skylla ifrån sig och undvika att svara = grundläggande inom just dessa områden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.