Bild
Nästa artikel
Bilägarna får skulden för lacksläpp

Bilägarna får skulden för lacksläpp

Konsumenträtt

Fyra ägare av Peugeot kombibilar klagar hos ARN över att generalagenten inte vill åtgärda lacksläpp på garantin.

– Problemen med lacksläpp är välkända och mycket vanliga, säger en mekaniker på en Peugeot-verkstad. Framför allt gäller det kombiversionen av 307:an.

Anmälningarna till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) talar också för att problemet är vanligt på Peugeot. Fyra ägare av Peugeot kombi, samtliga av årsmodell -07, klagar nämligen på lacksläpp på sina bilar och kräver att det ska åtgärdas på lackgarantin.

Vår källa på Peugeot-verkstan vill vara anonym men tycker att det är bra att Vi Bilägare skriver om problemet.

– Det måste komma ut så att Peugeot gör något åt det. Vi har många drabbade kunder som är missnöjda.

Enligt lackverkstan är problemen störst på 307 SW (kombi) men även 407 SW har onormalt mycket lacksläpp på bakluckan.

– Jag har själv en 407 SW och har lackat om luckan fyra gånger, säger mekanikern på Peugeot-verkstan. Lacksläppet uppstår kring handtaget och i närheten av nummerskyltbelysningen. En teori är att det är galvaniska strömningar från belysningen som läcker ut och orsakar bubblor i lacken.

När det gäller 307 kombi så uppstår lacksläppen i nederkanten av bakluckan.

– Det är inte svårt att lista ut orsaken till det, säger Peugeot-mekanikern till Vi Bilägare. Det är för trångt mellan luckans nederkant och stötfångaren. Kör du på grusväg så fastnar det småsten i mellanrummet och när man smäller igen luckan så skadas lacken.


– Man kan nog kalla det en konstruktionsmiss av fabriken. Vi brukar åtgärda det genom att justera ner stötfångaren för att få en större glipa som är lättare att hålla ren från sten och smuts.

Blåsor kring handtaget
ARN behandlade de fyra anmälningarna i slutet av januari. Beslut har, när det här skrivs, tillkännagetts i ett av fallen där nämnden anser att KW Bruun genast ska avhjälpa felet på lacken utan kostnad för bilägaren.

Det gäller en Peugeot 407 SW 2,2 HDI som Claudio Menchini i Hammarö köpte ny i oktober 2007 hos Gunnar Andersson Bil AB i Karlstad. Bilen hade två års nybilsgaranti, tre års lackgaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

Två och ett halvt år efter köpet upptäckte Claudio Menchini lackblåsor kring handtaget på bakluckan. Han vände sig till en auktoriserad Peugeot-verkstad som fotograferade skadorna och reklamerade hos generalagenten KW Bruun. Där blev det avslag med motiveringen att skadorna berodde på skav från handtaget och att nybilsgarantin gått ut.

Men Claudio Menchini åberopade inte den tvååriga nybilsgarantin utan den treåriga lackgarantin. Han vände sig till ARN med en anmälan. Även där var KW Bruun avvisande.

– Inget tyder på fel på bilens lackering utan det är en nötningsskada från grus, smuts och salt som gjort att det blivit hål i lackeringen och att fukt trängt in, svarade generalagenten. Därmed gäller inte lackgarantin. Nybilsgarantin har gått ut och den treåriga reklamationsrätten gäller heller inte eftersom det inte handlar om ett ursprungsfel utan det är grus och salt som med åren samlats under listen och åsamkat skadan.

Oaktsamhet och misskötsel
Men Claudio Menchini menar att det ju inte är ovanligt att bilar blir smutsiga och att det är beklagligt att lacken inte sitter kvar mer än två år på grund av detta. Han hävdar dessutom att han är extremt rädd om sina bilar, vilket innebär regelbunden handtvätt och lackförsegling varje höst.

ARN går alltså på bilägarens linje och nämnden ”finner att lackskadan omfattas av garantiåtagandet och att KW Bruun AB är skyldigt att avhjälpa lackskadan utan kostnad för Claudio Menchini”.

Det övriga anmälningarna rör tre stycken Peugeot 307 SW, årsmodell -07, som alla drabbats av lacksläpp i nederkant av bakluckorna.

Även i dessa fall avvisar KW Bruun kraven på att åtgärda skadorna på garantin. Generalagenten anser i svaren till ARN att lacksläppen orsakats av yttre åverkan, oaktsamhet vid stängning av bakluckan och misskötsel (dålig rengöring).

Bilägarna tillbakavisar påståendet om misskötsel och hävdar att skadorna beror på bristfällig lackering.Beslut i dessa tre fall blir offentligt i dagarna.

ARN beslut riktlinje
Påståendet att väldigt många kombibilar skulle vara drabbade av lacksläpp bemöter informationschefen Maria Lantz hos KW Bruun så här:

– I förhållande till det stora antalet 307 SW och 407 SW som har sålts i Sverige har inrapporteringen av detta problem inte varit anmärkningsvärt omfattande. Det har dock förekommit fall där det uppstått korrosion vid handtaget på 407 SW när det kommer in smuts som ligger och skaver mot lacken.

– På 307 SW har nederkanten av luckan kommit för nära lasttröskeln på vissa bilar. Särskilt om de har monterade dragkrokar som kan ”putta” upp stötfångaren något. Låter man grus och smuts ligga kvar på avsatsen så kan det nöta på lacken. Därför har många stötfångare justerats för att undvika den här närkontakten.

Enligt Maria Lantz kommer ARN:s bedömning att tjäna som riktlinje för hur KW Bruun ska agera i liknande fall. Det torde innebära att om de tre 307-ägarna får rätt så behöver andra missnöjda Peugeot-ägare inte gå via ARN för att få felen åtgärdade.

Fotnot: Även en av Vi Bilägares långtestbilar förra året, en Peugeot 3008, drabbades av lacksläpp efter ett knappt år. Vid testets slutkontroll avslöjades lackbubblor på insidan av motorhuven som är gjord av aluminium. Peugeot bytte vår huv mot en ny, skickade ner den skadade till fabriken i Frankrike för analys. Detta skedde i december. Vi Bilägare har ännu inte fått något utlåtande om orsaken till lackbubblorna.

Diskutera: Vad tycker du om lacksläppen på Peugeot?

Taggar: Reportage, , Peugeot

Kommentarer

#1
Mats Petersson
2011-03-04 10:46

Jag hade lacksläpp på min -06:a 307SW

#2
Peugeo
2011-03-04 10:51

Inga problem på vår förra 307 SW men stötfångaren var justerad redan som ny.

#3
truebeliver
2011-03-04 11:28

Hur löser man problemen med 307 :ans lampor som går sönder hela tiden då? är ju förs sig enkelt att byta lamporna själv. longlife lampor funkar inte.
mjukvara omprogramering funkar det? de har ju CAN-BUS

#4
Peugeo
2011-03-04 11:40

Om lamporna går sönder hela tiden på någon bil så brukar det till 99% att hjälpa med att byta bilbatteriet (obs! fast den är ny så kan det vara fel i den). Osram, med 3-års garanti, är de ändå riktiga longlife lamporna jag har hör som på riktigt fungerar.

#5
Lars Waller
2011-03-04 16:10

Vi är två kompisar som ska köpa varsin ny bil. Nu vet vi vilket märke vi inte ska välja. Det bli aldrig någon Peugeot.
Lasse.

#6
2011-03-04 19:14

Med viss erfarenhet av mina egna, och större erfarenhet från andras, Peugeoter så är min åsikt denna:
1. Köper du en Pegga får du ofta en bra bil till ett mycket bra pris.
2. Får du problem, så har Bruun som affärsidé att plocka dej på ordentligt med slantar. Genom att ha dyra rep.-lösningar, och skylla alla fel på kunden. (T.ex. hade 605:or, fram till -96, ett tillverkningsfel som gjorde att alla torkarmotorer blev vattenskadade efter drygt 2 år.
Kostade dryga 6000 kr att byta. I dagens penningvärde. Ingen goodwill var det tal om. Dock erbjöds man köpa en regnskydd till ca 100 ggr tillverkningspris. Plus monteringskostnad.)

#8
Lars R
2011-03-05 10:10

Ägde en Peugeot som jag sålde efter just sånt här trassel och en ovillig verkstad

#9
Patrik S
2011-03-05 11:56

Har en 307SW-07 och den är omlackad 1gång redan.
Dock är det likadant igen och då skall de ändå ha justerat kofångaren!
Väntar med spänning på ARN:s utlåtande då de ej vill fixa detta igen.

#10
truebeliver
2011-03-05 12:42

bilfreak . köp en toyota då! och låt oss som vill köra peugeot göra det! känner en som har en 03:a han har aldrig haft ett enda problem med sin 307. Det enda var lamporna som gick lite för ofta viket nu har lösts med hjälp av omprogramering av mjukvara! och blinkers lamphållaren som glappade. bytes för 50kr!

#11
bilfreak
2011-03-05 15:05

Svar till trubeliver,jag förbjuder inte någon att köra Peugeot! Vad har du fått det ifrån? Det är naturligtvis upp till var och en att välja olika bilmärken!

#12
S-E S
2011-03-05 15:36

Av "mönstret" under lackskiktet att döma verkar orsaken vara en galvanisk/kemisk process som utgått från en liten punkt/skada i luckkanten beroende på dålig vidhäftning eller bristande rengörning innan lackeringen. Ett ganska typiskt mönster.

#13
truebeliver
2011-03-05 17:25

Som sagt peugeot har klargjort att det inte är fabriksfel! Det är bilar monterade med dragkrok som har problem.

#14
truebeliver
2011-03-05 18:06

Peugeot har dessutom BMW´s motorer eller kommer att få PSA och BMW shows the way! Heja psa & bmw! länge leve smmarbetet! bort med tasarna saab.

#15
2011-03-05 18:32

truebeliver, Varför drabbas då även bilar utan dragkrok av dessa lacksläpp?
Problem med att Perugeot-bilar äter glödlampor har vi flera kunder på mitt jobb som klagar på inkl min moster med en Perugeot 207 HDI-07:a där hon tvingas byta glödlampor ungefär varje halvår för att inte tala om resten av Problemen bilen drabbats av på dessa lite drygt 3 år och 8000mil som att ESP/antisladdsystemet havererade till en kostnad av 20 000kr(!) som hon efter mycket om och men till slut lyckades få ut på sin gällande nybilsgaranti (vilket borde vara självklart!).
Eller som den gången då hennes dotter höll på att köra över en forgängare vid ett övergångsställe då bromspedalen gick i botten eftersom bromsröret vid ett bromsok sprang läck men hon som tur var hade sinnesnärvaro nog att rycka i handbromsen!
Eller som när EGR-ventilen havererade och bilen gick ner i nödläge till en kostnad av över 5000kr som inte gick på någon garanti från Peugeot, eller den gången då ett bakhjul frös fast och det blev slut med ett bakdäck eftersom bilens bromsar inte tål svensk vinter och fryser fast så fort man använder handbromsen. Vidare är bilen nu även glapp i framvagnen så några kvalitetsbilar kan man knappast kalla bilarna men det är ju som sagt upp till var och en vad man uppskattar hos sin bil.

#16
truebeliver
2011-03-05 18:42

Det är mycket som inte tål svensk vinter inta bara PSA! återigen vem bry sig att några peugeot hatare hittar på en massa dumheter och skyller allt på franska bilar, de säljer sååå bra har också lika eller likvärdig kvalitet som sina tyska. PSA OCH BMW LEADS THE WAY!

#17
Lars A
2011-03-05 23:16

Peugeots bilar är så vitt jag känner till inte mindre tillförlitliga än bilar i allmänhet. Tittar vi på brittiska Car Reliability Index ser vi att Peugeot har ett tillförlitlighetsindex på 75,79, där medelbilen har 100. Så t.ex. ståtar Saab med 132,12 och Volvo med 109,86. Bäst är inte oväntat Honda med 29,82 och sämst är Land Rover med 225,34.

#20
Roger Skagerström
2011-03-06 03:57

Tycker det är intressant att vilka bevis man än visar Truebeliver så vägrar han ens ta notis om dom :p

Att handbromsen fryser fast - det kan jag köpa som ett problem som kanske inte är helt och hållet franskt. Vet att de gjorde det på vår gamla 745'a en gång för länge sedan med.

Men resten av de fel Hanzzon berättar om är TYPISKA fel på fransoserna. Förutom det här mer garantierna som jag tror både Citroën och Renault är bättre på att hantera.

Franska bilar säljer bra. Det är en korrekt iaktagelse. De har bra priser och inte sällan riktigt praktiska bilar som oftast är snälla mot ögonen. Kan framstå som riktiga klipp stundtals. Men det är det sällan. Och du kan inte säga emot då till och med den mest inbitne Citroënfantast medger att det är bilar med "själ" på mer än ett sätt. På samma sätt som att lite av tjusningen med att äga en Alfa är att se om den startar.

Nu har du inte haft några problem med din 90-tals-Cittra säger du och det är säkert sant. Kanske var en bra period? Den har troligen inte antisladd, bromskraftsfördelning, ACC, färddator och annat som kan gå sönder. Elhissar och ABS på sin höjd tippar jag på? Centrallås?

Jag får för mig att jag hör rätt lite gnäll om Xara och Xantia. Men senare modeller från framförallt Peugeot och Citroën... Viss skillnad.

#21
Joakim 307 ägare
2011-03-06 10:13

Jag har lacksläpp på luckan på min 307 SW 2004. Förra ägaren har dock fyllt i med stift för att undvika rost men det ser ju förjävligt ut....håller tummarna för att ARN klämmer dit en solklar konstruktionsmiss. Vore intressant och se om felet även uppstått i varmare länder då min teori var att luckan fryser fast mellan tröskel och lucka....inte att gruset hittar in, då skulle de ju vara repigt och slitet på undersidan av luckan och det är inte problemet på min lucka.

#22
Peugo
2011-03-06 10:56

I alla kombibilar är det ett måste att hålla lasttröskeln ren på vintern så att inte snön blir till is för i så fall nöts luckan garanterat. Speciellt Volvo V70:s baklucka suger snön till sej men gäller enligt mej alla kombin. Det är lätt att hålla rent bara man gör det till en vana, det här lärde jag mej för länge sen av min farsa och har sedan lärt min fru. ;)

#23
truebeliver
2011-03-06 12:28

ROGER VARFÖR SKA DU GNÄLLA OM GAMLA cITTROR SOM NÄSTAN ÄR BORTA OCH GÄMFÖRA MED EN SKETEN 740 DU VET INGENTING håll dig till mazda så så håller vi oss med våran franska kärror bara för att du inte gillar franska bilar så ska vi inte få skit. jag har alltid haft fransk peugeot 306 e.x och är bilmekaniker sluta kommentera om mig dessutom vill ej.

#24
truebeliver
2011-03-06 13:09

Att handbromsen fryser fast efter många tusen mil har ju inte med bilen att göra, utan är höljet torrt och skadat så tar den in fukt den vägen som då fryser fast vajern vid åtdragning, och när det är flera minus lösningen är att värma på vajern med ex. en hårfön så kan man åka tills man byter ut den eller de mot nya! så var det på min 306:a e.x.

#25
Måns Johansson
2011-03-06 13:48

min 31 år gamla volvo kan stå ute orörd en vinter utan att handbromsen fryser...

svensk kvalitet

#26
Peter E
2011-03-06 16:34

Måns Volvo står ute orörd en hel vinter...betyder det att den inte startar eller?

#27
Gert Andersson
2011-03-06 18:09

Min gamle veteran-Saab jag ägde stod ute hela vintern utan att jag körde med den för att skydda mot salt.
Kanske är Måns som mig? Gamla Volvo brukar starta hur jävligt det ens är och hur länge de ens stått. Bara lite lagom choke så!
Jag hade dock en växel i för att vara på den säkra sidan med handbromsen.

#28
2011-03-06 20:34

En arg och förvirrad dyslektiker påstår att Peugeot tillverkat utmärkta bilar. De flesta av senaste decenniers ägarundersökningar, och SBP:s statistik, visar att flertalet av Peugeots modeller gett sina ägare gråa hår ,ekonomiska bekymmer och bilfria veckor. Det är bara att välja vad man själv tror på.

#29
Pogga
2011-03-06 20:41

"Det skall vara bekymmersfritt att äga en Peugeot"

Den texten börjar bli pinsam för Peugeot när man läser sådana här svagheter som inte en generalagenten hjälpre ägarna med!!!

Lacksläpp, rostproblem, krånglande AC (307, 407), lampor som förbrukas i oändlighet... Nä svenska Peugeot agenten - ta och läs fakta och red upp era problem och det är nu - varför tar inte Vi Bilägare tag i situatioen när man har ett upplägg som detta och verkligen kan visa på MÅNGA besvikna ägare???

Givetvis är det inte bara Peugeot som har problem, bilfabrikanterna flyr med alla medel som de kan ta tag i. Men sådana här fjomp bekymmer borde man ta på goodwill... hoppas ARN/Svenskarna visar att vi inte accepterar skit! Finns många bilmärken!

Har försvarat Peugeot i många fall men med sista tidens problem på vår 407:a med hackande styrservo, baklucka som värgrar öppna sig, AC som sprutar iskall på ena sidan och kokhett på andra sidan även, belysningsproblem... alla dessa problem finns med som "kända" fel enligt verkstan och man har åtgärder men jag/försäkringsbolaget måste pynta för att PEUGEOT har DÅLIG kvalitet. BILjäv... har rullat 5600 mil och är i klanderfritt skick... Dessutom en av de dyraste versionerna...

Peugeots hantering av "lackproblemen" tillsammans med mina bekymmer gör i alla fall mig skeptisk till märket.

#30
2011-03-06 20:53

Det är sådant här som gör att man blir tveksam till Peugeots kvalitet och ansvar för sina produkter. Jag är mycket intresserad av nya Peugeot 508 men som sagt haft mina tvivel om kvaliten hur den är även om Peugeot själva påstår att den blivit bättre. Men när man läser det här så visar det på vilket ansvar generalagenten tar,alltså noll! Det är det som är så tryggt med Toyota de gånger vi haft fel på den Toyota Auris så har det aldrig varit något tjafs utan Toyota har tagit ansvar. Här har ni något att lära Peugeot! Har ni råd att mista en tänkbar kund till en ny Peugeot 508? Och jag kanske inte är ensam som tänker denna tanke om Peugeot! Eller ska jag köpa en ny Hyundai i40,de kanske tar mer ansvar än Peugeot och de har också 5års garanti men vad är den värd hos Peugeot?

Vågar jag köpa en Peugeot?

#31
Peugo
2011-03-06 21:08

Jag tycker att livet är alldeles för kort för att tro att något bilmärke är betydligt bättre en ett annat. Jag har ägt många bilar av olika tillverkare, Saab, Ford, VW, Opel, Volvo, och nu till sist 3 Peugeotar i rad (har två för tillfället) och överlägset sämsta har Volvo 460 varit, den var hela tiden hos Bilia och alltjämt var det något som lämnades ogjort, VW Golf bröts dörrarnas plåt när dom öppnades på vintern och tänkte inte få det på goodwill (tyska ingenjörer är värst!?), motorn åt olja som bara den, Ford hade sina skeva bromsskivor, Saab krånglade men elen, Peugeot 307 SW utan fel i 6 år och nut helt felfria 207/308 SW. 308:an var ju näst bäst i Dekras(?) test med över 94% helt felfria bilar, just efter Prius. Alla bilar har problem och jag har säkert också haft turen med mej men så är jag också sådan att jag tycker om att hålla bilen ren och serva den ordentligt. Litar inte på en enda märkesserviceställe utan kollar alltjämt noga att allt har blivit gjort.

#32
Gert Andersson
2011-03-06 21:15

Man får helt enkelt skylla sig själv om man köper Peugeot. Alla vet att det är franskt skit...

Tack och lov är min Dacia rumänsk-japansk med mest beprövade, bra Renaultdelar. Enkel mekanik, få finesser = få problem.

#33
Pogga
2011-03-06 21:24

Som sagt skeptisk till märket, tror generalagenten att vi som läser detta blir sugna på nya 508???, Nä visa lite ansvar!

Har VIB skickat denna rad av inlägg till PEUGEOT? Då kanske ngt skulle hända.

Överlag mycket nöjd Peugeot ägare men man börjar känna sig kluven.

#34
2011-03-06 22:48

truebeliver, Handbromsvajrarna ska inte ha så undermåliga damasker att vatten läcker in så att varjrarna fryser fast varje gång det är minusgrader efter bara lite drygt tre år! -Okey om det händer en gång då det är stora temperaturskillnader eller extremt kallt men inte när det häder gång på gång så fort det är lite minusgrader.
Det är exakt lika undermåliga handbromsvarjar på fler Peugeot-modeller som 307 kombi tex.
Det märks på din inställning att du inte ägt tex. japanska bilmärken om du tycker detta är fullt normalt hos alla bilar efter 3 år, jag bytte tex handbromsvajer på en Toyota från -00 med över 21 000 mil på mätaren förra veckan där vajrarna byttes första gången men ändå tyckte både ägaren och jag själv att det var lite dåligt så tidigt på en Toyota så där har man lite andra perspektiv...

Det jag gav exempel på tidigare var min mosters Peugeot 207 HDI-07:a där hon faktiskt drabbats av alla dessa fel jag räknade upp i verkligheten plus lite mer strul som jag inte ens nämde med krånglande dieselvärmare och trasiga backsensorer som sagt efter lite drygt 3 år, det är tyvärr 100% sanning även om du inte verkar villja lyssna på det.
Vidare har vi många fler exempel på kvalitetsbrister från mitt jobb som standardproblemen med undermåliga hjullager, ABS-sensorer och spindelleder hos Peugeot 407 om vi ska ta en annan modell, där Peugeot faktiskt tvingades återkalla bilarna pga dom farligt urusla spindellederna som satt på bilarna från början, resten har varit väldigt svårt att få tillverkaren att ta ansvar för trots att felen drabbat massor av bilar och måste betäcknas som typfel men inte enligt Peugeot själva som låssas som om det regnar trots att vi haft flera 407-ägare som bytt tex hjullager flera gånger om på bara 10 000 mil, det kännetäcknar tyvärr inte bra kvalitét speciellt inte när det är så vanligt förekommande.

#35
Gert Andersson
2011-03-06 22:59

Att köpa en Peugeot för att sedan klaga är lika intelligent som att köpa en dator och gnälla över att den inte tål att användas i vatten...

Vissa saker fattar vilken idiot som helst innan köp.

MVH Gert musexpert

#36
truebeliver
2011-03-06 23:30

Hanzzon: okej okej de skit bilar då, köp inte pegga då men jag vill ha pegga iaf så kan vi vara nöjda med var sina val.

#37
Mats L
2011-03-06 23:45

Problem kan alla bilar drabbas av oavsett märke, det avgörande för mig är hur det hanteras.
Ett företag som tar kunderna på allvar och strävar efter att lösa problemen vinner i alla fall mina sympatier som jag har med mig vid nästa bilköp!
Ett företag som hela tiden stoppar huvudet i sanden när kunder är missnöjda och anser att kunden alltid är boven i stället för att försöka lösa problemet?
Peugeot har problem med lacksläpp på vissa modeller, det vet vi alla i branchen, precis som vissa andra märken har haft med vissa modeller, skillnaden är väl att dessa märken oftast löst dessa problem även efter garantitid med good-will!

#38
Roger Skagerström
2011-03-06 23:47

Truebeliver: Nu var det ju faktiskt så att jag INTE pratade skit om gamla Cittror (antar att du syftade på Xantia och Xara?). Du sa ju själv att du hade en 90-tals-Cittra som funkade alldeles utmärkt. Min poäng var att bilarna av de årsmodellerna kanske var.. bra årgångar. Inte så avancerade bilar helt enkelt. Nu har ju Xantia den där berömda aktiva luftjädringen förvisso. Hur bra den fungerar idag vet jag inte.

På tal om Poggas citat där så såg jag också nån annons, minns inte om det var Pegeout eller Citroën, som iallafall skröt om "Två års bekymmersfritt bilägande". TJOHO! ;)

#39
truebeliver
2011-03-06 23:59

Roger: Det heter inte luftjädring det är helt någonting annat! utan gasvätske fjädring/gashydraulisk fjädring/hydropneumatisk fjädring! kärt barn har många namn :)

#40
Peugeo
2011-03-07 07:04

Kontakta importören eller PSA/Peugeot direkt. I Finland omstruktureras försäljningen och servicen för Peugeot bilar pga påtryckning från PSA/Peugeot. Det är våra svenska företag det största felet ligger hos, pengar styr så man stramar åt på fel ställeen (tex skolning) och PSA ger ju bara ut 2-års garanti så det är bilförsäljarna i Sverige som hamnar att betala eventuella utgifter efter dessa 2-år, de står för garantin efter dessa 2-år. Lacken har dock en längre fabriksgaranti och bakluckan får man säkert fixat, om inte annat, genom påtryckning. Synd att det ska vara så här men jag har märkt att det börjar tyvärr vara en sed oavsett bilmärke. Stå på er för ni har rätt! PS. När franska återkallar bilar så är det fy skam, när japanaerna gör det sägs det att de tar ansvar och klappas på ryggen. Lite sanning är det nog i föregående mening? ;)

#41
Roger Skagerström
2011-03-07 13:29

Truebeliver: Ajust det ;) Men det var sent på natten och det var ett väldans långt ord ;) Men ja effektiv var den iallafall. Har för mig om att Xantia var snabbaste bilen genom Teknikens Världs konbana någonsin. 79km/h har jag för mig om. Var oslaget när jag såg det sist.

#42
Gert Andersson
2011-03-07 14:27

Förbjud Peugeot! De har lurat tillräckligt många puckon...

#43
Peugeo
2011-03-07 20:18

Förbjud bilar som går sönder! Man kan sedan gå lugnt på vilken väg som helst. ;)

#44
LIZA
2011-03-07 21:27

Tack gode gud för denna läsning, vi hade funderingar på 308 sw alt. 3008 men nu blir det defenitivt ingen Peugeot! Hoppas ni ägare till dessa bilar får upprättelse. SKÄRP ER PEUGEOT!!!

#45
Kisabo
2011-03-07 21:47

Vad har gud med denna artikel att göra?

Fruntimmer...

#46
Peugeo
2011-03-08 07:31

Människor fås att tro på vad som helst?

#47
Mr Fong
2011-03-08 15:34

Peugeot-verkstaden tog i alla fall in och tittade på bilen. Tänk om Möller Bil i Västerås hade sådan service, väntar fortfarande på en tid, 5 månader efter första kontakten. Skandal!!!

#48
Peugeot407sw
2011-03-08 15:41

Har en 407 SW 2,2 HDI 2007 med 6000 mil på mätaren utan några lacksläpp, däremot har styrservon samt a/c bekymmer funnits men åtgärdas och skall åtgärdas på garanti/försäkring, tack vare en suverän bilhandlare - så ibland kanske det är så att vissa firmor inte har rutin? Kan nog dessutom påstå att många märken är skandalöst dåliga på att ta hand om sina kunder ta bara FIAT/ALFA agenterna genom åren hopp/förtvivlan konstant när reservdelar saknas och ej kommer på ibland uppemot 6 månader, FORD skall vi ens nämna dem??? VW har väl inte heller stoltserat med världens bästa åtgärder =) Nää alla fabrikat lider av bekymmer sen är vissa bättre vissa är sämre men det rullar MÅNGA bilar där ute eller hur. Tror nog att Peugeot tar tag i problemen men det är många kuggar som skall gå runt.

#49
Mats Lindqvist
2011-03-09 19:08

Aldrig mer Peugeot eftersom general agenten hela tiden hittar på ursäkter att inte åtgärda fel som täcks av garantin.
Ett av exemplen är lacken på 407 ans baklucka och insida i dörrkanter. (jag har masssor av Exempel)
Detta påtalades för verkstaden som skickade in foto.
eftersom jag ej fick svar så ringde jag och kollade med verkstaden.
svaret jag fick där att de hade skickat bilderna på min och ca 10bilar till KW Bruun, men fotona var i fel format????????
Och så höll det på 3ggr ,verkstadskillen visade mig mailen. (Pågår fortfarande tjafs)
Det värsta var att Kw Bruun hade aldrig hört talas om detta problem?????.Trots att alla kurser som verkstad killen varit på hade diskuterats om detta.

#50
2011-03-30 11:42

Då ska ni få en ärlig rapport från en som stått på andra sidan disken och varit kundmottagare på Peugeot.

Detta problem framgår klart och tydligti KW Brunns instruktioner att de inte tar på sig, det är som någon nämnt innan något som de anser ska gå på nybilsgaranti och ej lack eller rostskyddsgaranti. De medger därmed att det är ett konstruktionsfel men vägrar ta betalningen.

Detta med fel format och dylikt är också sant, för att krångla till det ännu mer för de som hanterar garantier måste alla foton vara datummärkta på bilden från kameran, av erfarenhet vet jag att det knappt finns såna kameror att få tag på nu, vi hittade en till slut efter mycket letande. Utan datumtryck på behandlar de inte ens ärendet!!! Är filerna för stora kan de inte laddas in i systemet och när man skickar dem lågupplösta så ser de inga rostbubblor! Om man skriver fel i ämnesraden när man skickar bilderna på en rad så får man skicka om ärendet i deras förbannade skitsystem och maila igen då det då skapats ett nytt ärende!

Utöver detta med bakluckorna så känner jag igen problemen med kall och varmluft på 407 som någon nämner, det är ett spjäll under panelen som kärvar som man får smörja upp, det är ju smidigt och bra och KW Bruun har varit så vänliga att lösa detta problem så det ge 20% rabatt på reservdelarna. Problemet är att reservdelarna kostar 300 kr och arbetet drygt 8000 kr! På ett uppenbart konstruktionsfel.

Den enda punkt där det har funkat utan bekymmer att hantera garantier är spindellleder på 407 där de tar i princip allt.

I övrigt tar de helst inget på garanti och vi utbildades i att "mota olle i grind" så att de slapp mer garantier då garantikostnaderna "blivit för höga" de sista åren.

Någon frågade om Hyundai i jämförelsen i40 resp 508. Har även arbetat med det märket och det är som natt och dag jämfört med Peugeot. De tar alla garantiärenden, även sånt som vi kundmottagare var tveksamma till, men en stor skillnad är att bilarna håller fantastiskt bra, inga stora eller allvarliga problem alls med bilarna sen "i-bilarna" infördes.

Ska tillägga att Peugeots 3008 och 5008 har fungerat bra av de vi sålt. Dock skall man undvika BMW-motorerna, dv.s. bensinmotorerna i Peugeot om man vill slippa bekymmer...

Nu har jag slutat jobba med Peugeot efter att ha gått in i väggen av ovanstående bekymmer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.