Bild
Nästa artikel
Konsumenträtt

Bilägarna får skulden för lacksläpp

Publicerad 4 mars 2011 (uppdaterad 16 mars 2011)
Fyra ägare av Peugeot kombibilar klagar hos ARN över att generalagenten inte vill åtgärda lacksläpp på garantin.

– Problemen med lacksläpp är välkända och mycket vanliga, säger en mekaniker på en Peugeot-verkstad. Framför allt gäller det kombiversionen av 307:an.

Anmälningarna till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) talar också för att problemet är vanligt på Peugeot. Fyra ägare av Peugeot kombi, samtliga av årsmodell -07, klagar nämligen på lacksläpp på sina bilar och kräver att det ska åtgärdas på lackgarantin.

Vår källa på Peugeot-verkstan vill vara anonym men tycker att det är bra att Vi Bilägare skriver om problemet.

– Det måste komma ut så att Peugeot gör något åt det. Vi har många drabbade kunder som är missnöjda.

Enligt lackverkstan är problemen störst på 307 SW (kombi) men även 407 SW har onormalt mycket lacksläpp på bakluckan.

– Jag har själv en 407 SW och har lackat om luckan fyra gånger, säger mekanikern på Peugeot-verkstan. Lacksläppet uppstår kring handtaget och i närheten av nummerskyltbelysningen. En teori är att det är galvaniska strömningar från belysningen som läcker ut och orsakar bubblor i lacken.

När det gäller 307 kombi så uppstår lacksläppen i nederkanten av bakluckan.

– Det är inte svårt att lista ut orsaken till det, säger Peugeot-mekanikern till Vi Bilägare. Det är för trångt mellan luckans nederkant och stötfångaren. Kör du på grusväg så fastnar det småsten i mellanrummet och när man smäller igen luckan så skadas lacken.

– Man kan nog kalla det en konstruktionsmiss av fabriken. Vi brukar åtgärda det genom att justera ner stötfångaren för att få en större glipa som är lättare att hålla ren från sten och smuts.

Blåsor kring handtaget
ARN behandlade de fyra anmälningarna i slutet av januari. Beslut har, när det här skrivs, tillkännagetts i ett av fallen där nämnden anser att KW Bruun genast ska avhjälpa felet på lacken utan kostnad för bilägaren.

Det gäller en Peugeot 407 SW 2,2 HDI som Claudio Menchini i Hammarö köpte ny i oktober 2007 hos Gunnar Andersson Bil AB i Karlstad. Bilen hade två års nybilsgaranti, tre års lackgaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

Två och ett halvt år efter köpet upptäckte Claudio Menchini lackblåsor kring handtaget på bakluckan. Han vände sig till en auktoriserad Peugeot-verkstad som fotograferade skadorna och reklamerade hos generalagenten KW Bruun. Där blev det avslag med motiveringen att skadorna berodde på skav från handtaget och att nybilsgarantin gått ut.

Men Claudio Menchini åberopade inte den tvååriga nybilsgarantin utan den treåriga lackgarantin. Han vände sig till ARN med en anmälan. Även där var KW Bruun avvisande.

– Inget tyder på fel på bilens lackering utan det är en nötningsskada från grus, smuts och salt som gjort att det blivit hål i lackeringen och att fukt trängt in, svarade generalagenten. Därmed gäller inte lackgarantin. Nybilsgarantin har gått ut och den treåriga reklamationsrätten gäller heller inte eftersom det inte handlar om ett ursprungsfel utan det är grus och salt som med åren samlats under listen och åsamkat skadan.

Oaktsamhet och misskötsel
Men Claudio Menchini menar att det ju inte är ovanligt att bilar blir smutsiga och att det är beklagligt att lacken inte sitter kvar mer än två år på grund av detta. Han hävdar dessutom att han är extremt rädd om sina bilar, vilket innebär regelbunden handtvätt och lackförsegling varje höst.

ARN går alltså på bilägarens linje och nämnden ”finner att lackskadan omfattas av garantiåtagandet och att KW Bruun AB är skyldigt att avhjälpa lackskadan utan kostnad för Claudio Menchini”.

Det övriga anmälningarna rör tre stycken Peugeot 307 SW, årsmodell -07, som alla drabbats av lacksläpp i nederkant av bakluckorna.

Även i dessa fall avvisar KW Bruun kraven på att åtgärda skadorna på garantin. Generalagenten anser i svaren till ARN att lacksläppen orsakats av yttre åverkan, oaktsamhet vid stängning av bakluckan och misskötsel (dålig rengöring).

Bilägarna tillbakavisar påståendet om misskötsel och hävdar att skadorna beror på bristfällig lackering.Beslut i dessa tre fall blir offentligt i dagarna.

ARN beslut riktlinje
Påståendet att väldigt många kombibilar skulle vara drabbade av lacksläpp bemöter informationschefen Maria Lantz hos KW Bruun så här:

– I förhållande till det stora antalet 307 SW och 407 SW som har sålts i Sverige har inrapporteringen av detta problem inte varit anmärkningsvärt omfattande. Det har dock förekommit fall där det uppstått korrosion vid handtaget på 407 SW när det kommer in smuts som ligger och skaver mot lacken.

– På 307 SW har nederkanten av luckan kommit för nära lasttröskeln på vissa bilar. Särskilt om de har monterade dragkrokar som kan ”putta” upp stötfångaren något. Låter man grus och smuts ligga kvar på avsatsen så kan det nöta på lacken. Därför har många stötfångare justerats för att undvika den här närkontakten.

Enligt Maria Lantz kommer ARN:s bedömning att tjäna som riktlinje för hur KW Bruun ska agera i liknande fall. Det torde innebära att om de tre 307-ägarna får rätt så behöver andra missnöjda Peugeot-ägare inte gå via ARN för att få felen åtgärdade.

Fotnot: Även en av Vi Bilägares långtestbilar förra året, en Peugeot 3008, drabbades av lacksläpp efter ett knappt år. Vid testets slutkontroll avslöjades lackbubblor på insidan av motorhuven som är gjord av aluminium. Peugeot bytte vår huv mot en ny, skickade ner den skadade till fabriken i Frankrike för analys. Detta skedde i december. Vi Bilägare har ännu inte fått något utlåtande om orsaken till lackbubblorna.

Diskutera: Vad tycker du om lacksläppen på Peugeot?

Kommentarer

#1 • 2011-03-04 10:46
Mats Petersson (not verified)

Jag hade lacksläpp på min -06:a 307SW

#2 • 2011-03-04 10:51
Peugeo (not verified)

Inga problem på vår förra 307 SW men stötfångaren var justerad redan som ny.

#3 • 2011-03-04 11:28
truebeliver (not verified)

Hur löser man problemen med 307 :ans lampor som går sönder hela tiden då? är ju förs sig enkelt att byta lamporna själv. longlife lampor funkar inte.
mjukvara omprogramering funkar det? de har ju CAN-BUS

#4 • 2011-03-04 11:40
Peugeo (not verified)

Om lamporna går sönder hela tiden på någon bil så brukar det till 99% att hjälpa med att byta bilbatteriet (obs! fast den är ny så kan det vara fel i den). Osram, med 3-års garanti, är de ändå riktiga longlife lamporna jag har hör som på riktigt fungerar.

#5 • 2011-03-04 16:10
Lars Waller (not verified)

Vi är två kompisar som ska köpa varsin ny bil. Nu vet vi vilket märke vi inte ska välja. Det bli aldrig någon Peugeot.
Lasse.

#6 • 2011-03-04 19:14
Pender

Med viss erfarenhet av mina egna, och större erfarenhet från andras, Peugeoter så är min åsikt denna:
1. Köper du en Pegga får du ofta en bra bil till ett mycket bra pris.
2. Får du problem, så har Bruun som affärsidé att plocka dej på ordentligt med slantar. Genom att ha dyra rep.-lösningar, och skylla alla fel på kunden. (T.ex. hade 605:or, fram till -96, ett tillverkningsfel som gjorde att alla torkarmotorer blev vattenskadade efter drygt 2 år.
Kostade dryga 6000 kr att byta. I dagens penningvärde. Ingen goodwill var det tal om. Dock erbjöds man köpa en regnskydd till ca 100 ggr tillverkningspris. Plus monteringskostnad.)

#7 • 2011-03-05 10:10
Lars R (not verified)

Ägde en Peugeot som jag sålde efter just sånt här trassel och en ovillig verkstad

#8 • 2011-03-05 11:56
Patrik S (not verified)

Har en 307SW-07 och den är omlackad 1gång redan.
Dock är det likadant igen och då skall de ändå ha justerat kofångaren!
Väntar med spänning på ARN:s utlåtande då de ej vill fixa detta igen.

#9 • 2011-03-05 12:42
truebeliver (not verified)

bilfreak . köp en toyota då! och låt oss som vill köra peugeot göra det! känner en som har en 03:a han har aldrig haft ett enda problem med sin 307. Det enda var lamporna som gick lite för ofta viket nu har lösts med hjälp av omprogramering av mjukvara! och blinkers lamphållaren som glappade. bytes för 50kr!

#a • 2011-03-05 15:05
bilfreak (not verified)

Svar till trubeliver,jag förbjuder inte någon att köra Peugeot! Vad har du fått det ifrån? Det är naturligtvis upp till var och en att välja olika bilmärken!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.