Bild
Nästa artikel
Ford glömde att berätta om brandrisken. Bengt Morberg fortsatte att ladda.
Ford glömde att berätta om brandrisken. Bengt Morberg fortsatte att ladda.

Bengt fick inte veta om hybridbränderna i Ford Kuga

Vi Bilägare granskar

Ford har stoppat laddhybriden Kuga på grund av brandrisk. Men Bengt Morberg laddade hemma i garaget varje dag – utan att få reda på brandrisken.

Bengt Morberg hann inte äga sin Ford Kuga PHEV i många dagar innan den blev återkallad. Ett fel i batteriet kunde leda till överhettning.

Laddhybriden, som tidigare gått som demobil hos Hedin Bil i Västerås, åtgärdades på verkstad i början av september och allt verkade löst.

– Sedan dess har jag laddat i garaget varje dag och kört 500 mil. Den största delen har gått på ren batteriladdning, berättar Bengt Morberg.

Snart noterade han dock nyhetsartiklar om att Kuga PHEV skulle återkallas igen, det fanns fortfarande risk för brand och Ford uppmanade ägare att inte ladda sina bilar.

– Men jag fick ingen information från Ford eller Hedin Bil. Inget om att jag skulle sluta ladda. Jag hörde inte ett pip, säger Bengt Morberg.

Så han fortsatte att plugga in laddkabeln.

– Jag är inte den som går runt och oroar mig. Jag fortsatte att ladda, det var ju därför jag köpte bilen.

Först när Vi Bilägare kontaktar Ford och tar upp fallet bekräftar märket
att Bengt Morberg glömts bort.

– Det är naturligtvis inte bra, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige, och fortsätter:

– Vi har identifierat överhettning i sju fall av totalt 21 000 bilar i Europa. Det är en ganska liten risk men en risk är en risk och det spelar ingen roll om risken är minimal, den föreligger ändå och att kunden inte fått information är beklagligt.


Hedin Bil hade missat att anmäla ägarbytet och brev om återkallelsen skickades därför till fel adress.

Till slut hörde Hedin Bil av sig och erbjöd återköp men Bengt Morberg avböjde:

– Jag är nöjd med bilen. Det är bara informationen som de klantat sig med.

Läs också: Batterifiasko hos Ford och BMW retar upp ägarna

Taggar: Reportage, Ford Kuga

Bengt Morberg hann inte äga sin Ford Kuga PHEV i många dagar innan den blev återkallad. Ett fel i batteriet kunde leda till överhettning.

Laddhybriden, som tidigare gått som demobil hos Hedin Bil i Västerås, åtgärdades på verkstad i början av september och allt verkade löst.

– Sedan dess har jag laddat i garaget varje dag och kört 500 mil. Den största delen har gått på ren batteriladdning, berättar Bengt Morberg.

Snart noterade han dock nyhetsartiklar om att Kuga PHEV skulle återkallas igen, det fanns fortfarande risk för brand och Ford uppmanade ägare att inte ladda sina bilar.

– Men jag fick ingen information från Ford eller Hedin Bil. Inget om att jag skulle sluta ladda. Jag hörde inte ett pip, säger Bengt Morberg.

Så han fortsatte att plugga in laddkabeln.

– Jag är inte den som går runt och oroar mig. Jag fortsatte att ladda, det var ju därför jag köpte bilen.

Först när Vi Bilägare kontaktar Ford och tar upp fallet bekr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-10 11:47

Jag undrar hur mycket en Kuga drar om man inte kan ladda dem?, med tanke på att de väger runt 1850 kg. Det är nästan exakt 500 kg mer än min egen bil som är 4 cm längre och lastar mer. Huga...Kuga..
Jag tippar på runt 0.8 - 0.9 liter/mil...hahaha, rena vansinnet år 2020!

#2
2020-11-10 16:23

Hedin Bil slår till igen.

#3
2020-11-11 12:28

Det är alldeles för bråttom i dag, allt för att tjäna pengar, oftast är det inte färdigtestat och kontrollen är bristfällig, och då blir det så här, fy skäms biltillverkare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.