Nästa artikel
Bakrutetorkaren på väg försvinna: ”Behövs inte”
Reportage

Bakrutetorkaren på väg försvinna: ”Behövs inte”

Publicerad 23 februari 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)
Bakrutan på Hyundai Ioniq 5 saknar torkare och yr snabbt igen. Bakåtsikten blir som i en skåpbil.
Bakrutetorkaren är onödig. Det menar flera tillverkare som slopat den bakre torkaren på vissa bilar. Invändningar om försämrad sikt viftas bort.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Strålkastarspolning har redan försvunnit från många nya bilar. Nu går trenden mot att rengöringen av bakrutan också får stryka på foten.

På senare år har flera modeller kommit utan bakrutetorkare och -spolare. Det handlar framför allt om renodlade elbilar som Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, MG 4, Toyota bZ4X, Subaru Solterra och Ora 300, men också om bensindrivna Citroën C5 X och Peugeot 408. Alla har halvkombikaross och bryter därmed mot en lång tradition.

Redan på 1940-talet fanns bakrutetorkare som tillbehör till amerikanska bilar. 1957 kom Lancia Flaminia Berlina med torkare bak och 1966 blev det tillval till Porsche 911. Genombrottet skulle dock komma med Volvo 145 som till 1970 års modell försågs med bakre torkare och spolare som standard. Snart blev funktionen en självklarhet på kombi- och halvkombibilar.

Men inte längre. I alla fall inte på MG 4.

– Den behövs inte. Bilens aerodynamik och behandlingen av bakrutans glas gör att vattnet flyter bort av sig självt, säger Clément Lefèvre, talesperson på MG.

Bilen är vintertestad i Kina och där såg man inga problem med bakåtsikten. Men det handlar också om kostnader.

– För att göra bilen prisvärd var vi tvungna att göra några val och de flesta föredrar stolsvärme och automatisk luftkonditionering som standard. Detta ihop med aerodynamiken gjorde att vi valde bort bakrutetorkaren, säger Clément Lefèvre.

»Bilens aerodynamik och behandlingen av bakrutans glas gör att vattnet flyter bort av sig självt.«

Kia Sportage är en av flera bilar på senare år som har torkararmen monterad upptill.

Honda Civic har en flack bakruta, nästan som på en sedan, men har ändå en torkare där bak.

Att bakåtsikten blir lidande blev tydligt under Vi Bilägares långtest av Hyundai Ioniq 5. Avsaknaden av torkare gjorde att bakrutan drog igen vid blött vinterväder och utan spolare blev vintersmutsen ett irritationsmoment i backspegeln.

Kia EV6 är syskonbil till Ioniq 5 och även den saknar bakrutetorkare.

– Spoilern på taket riktar vinden mot bakrutan och den trycker undan vattendropparna, säger Alexandre Papapetropoulos, produktchef på Kia i Europa.

Han påpekar att torkare bara behövs på vissa bilmodeller.

– Med en vertikal bakstam, som på Niro och Sportage, kan inte vinden riktas. Det skulle bara skapa turbulens. Men det är möjligt på Ioniq 5 och EV6 eftersom karossen är lite mer som en ”fastback”.

Kia menar att luftströmmen över taket rengör bakrutan på EV6, som saknar bakrutetorkare.

Bakrutetorkare passar inte designen, menar Citroën som skippat svepande rengöring på C5 X.

Avancerad spoiler men ingen torkare bak på MG 4.

Citroën C5 X har en liknande kaross med flack taklinje och luftriktande spoiler.

– Aerodynamiken gör att bilen inte behöver bakrutetorkare, ungefär som på en sedan, säger Alexander Kasalovsky, talesperson på Citroën, som tillstår att det också handlar om design:

– Ja självklart, det skulle ha varit ganska svårt att få en bakrutetorkare att passa in i designen, men om den verkligen hade behövts hade vi haft en torkare.

Kan inte blött vinterväder ställa till problem?

– Det skulle kunna vara ett problem men jag kan inte svara på det. Jag inte har testat bilen under sådana förhållanden.

Ett märke som går mot strömmen är Honda. Trots flack bakruta är Civic försedd med bakrutetorkare.

– Den behöver det. Den ska ha det, säger Antonio Guimaraes, sektionschef Honda.

Ett skäl är att föraren ska ha bra bakåtsikt om bilen stått parkerad i regn.

Kanske kan också Kia EV6 få en bakrutetorkare till slut. Det skulle kunna bli aktuellt vid en uppdatering, enligt produktchef Alexandre Papapetropoulos:

– Ja, just nu diskuterar vi vad som kan vara förbättringspunkter till ansiktslyftet. Mer kan jag inte säga i det här läget.

Vi provade att nanobehandla den högra delen av bakrutan på Ioniq 5. Avrinningen blev lite bättre men vintersmutsen fick ännu starkare fäste.

 

”För att erhålla fri sikt bakåt är Volvo 145 utrustad med bakrutetorkare och -spolare som standard”, hette det i instruktionsboken till årsmodell 1970. Just på 70-talet skulle bakrutetorkaren slå igenom på kombi- och halvkombibilar.

 I tider när bakrutetorkare försvinner en efter en minns vi Toyota Camry från början av 90-talet. Kombiversionen hade inte bara en utan två torkararmar på den lågbreda bakrutan! Bilen byggdes i USA och sålde blygsamt i Sverige – trots dubbla torkare bak.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 7 mars 2023 mso 1000 skrev: Mr Snoid…
  • 7 mars 2023 Pi Man kan tycka vad man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.