Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Långtestbilarna som håller värdet bäst – och sämst

Avslöjat: Långtestbilarna som håller värdet bäst – och sämst

Reportage

Elbilen är överlägsen vinnare när vi kollar värdet på våra begagnade långtestbilar.

Med hjälp av långtestbilarna som Vi Bilägare köper in kan vi svart på vitt avslöja de exakta ägandekostnaderna. Den största och viktigaste punkten är andrahandsvärdet – men det är också svårast att uppskatta på förhand.

Vår testverksamhet visar tydligt vilka delar av bilägandet som kostar mest. Tre bilar i seniorstallet – Ford Focus, Kia Optima PHEV och Volvo V90 – landar på en halvering av värdet redan efter tre år.

Till Volvos försvar bör tilläggas att miltalet är högst av de tre men värdet varar då bilen är populär med fyrhjulsdrift och snåldiesel på 150 hk.

Ofta framförs klagomål på dyra verkstadsfakturor, märkesförsäkringar och däckpriser. När vi summerar årets 29 993 körda mil är det återigen värdeminskning följt av bränslekostnader som kostar oss absolut mest. 

Vår kostnadskalkyl bygger på att bilarna köps in nya men kalkylen blir betydligt bättre för dig som väljer att köpa din bil med några mil på mätaren. Att vänta tre år är ett gyllene tillfälle för begagnatköparen att hitta en relativt ny bil för knappt halva nybilspriset, i bästa fall med nygjord service och fräscha däck.

Efter fem år bromsar värdeminskningen upp och planar ut runt 70 procent, ofta med betydligt fler mil på mätaren. Båda räkneexemplen förutsätter att bilen har fullständig servicehistorik och servats enligt tillverkarens reparationsanvisningar. 

”Att vänta tre år är ett gyllene tillfälle för begagnatköparen att hitta en relativt ny bil för knappt halva nybilspriset”

Nybilsmarknaden kommer fortsätta fyllas på med laddbara bilar som i första hand riktar sig mot tjänstebilsmarknaden. Begagnatköparen kan glädjas åt att tjänstesektorn tar det mesta av värdeminskningen innan bilarna hamnar hos privatkunden som köper betydligt enklare bilar som nya.

Av dagens nybilsförsäljning ligger fördelningen mellan privat och företag ungefär jämnt. Av privatsålda bilar går mellan 30 och 40 procent på privatleasing. Det ger en fortsatt stor begagnatmarknad för större dieselbilar som håller värdet i ett minskande utbud. 

– Moderna dieslar med avgasrening har lägre förbrukning än bensinmotorer. Det minskade utbudet gör att priserna håller i sig och begagnatmarknaden står stark när fler och fler behöver en bil för att klara av vardagen, säger vår expert på andrahandsvärden, Johan Trus på Autovista, och ger som vanligt ett varningens finger för udda bilval och extrautrustning som oftast tappar mer i värde.

Vår långtestade elbil, Hyundai Kona, går under klubban med ett stabilt andrahandsvärde. Även om elbilar fortfarande är svåra att beräkna håller de få bilar som kommer ut sitt värde på begagnatmarknaden. 

– Antalet begagnade elbilar ökar från väldigt låga nivåer vilket gör att dagens värderingar kan svänga mer än för övriga biltyper, säger Johan Trus.

Så mycket tappar bilarna i värde

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2020. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Bilarna som ingår i jämförelsen är Volvo V90 D3 AWD Business 2019, Kia Optima SW Plug-in Hybrid 2017, Ford Focus Kombi Active 1,0T 2018 och Hyundai Kona Electric 64 kWh 2018.

  Volvo Kia Ford Hyundai
Biltyp Diesel Laddhybrid Bensin El
Mätarställning 11 400 7 500 7 000 4 000
Inköpspris 374 000 411 700 298 050 393 900*
Inbytespris 195 100 213 900 156 100 282 500
Marknadsvärde 221 700 243 100 179 400 313 900
Värdetapp, kr 178 900 197 800 141 950 111 400
Värdetapp, % 48% 48% 48% 20%

*) Efter bonus

Med hjälp av långtestbilarna som Vi Bilägare köper in kan vi svart på vitt avslöja de exakta ägandekostnaderna. Den största och viktigaste punkten är andrahandsvärdet – men det är också svårast att uppskatta på förhand.

Vår testverksamhet visar tydligt vilka delar av bilägandet som kostar mest. Tre bilar i seniorstallet – Ford Focus, Kia Optima PHEV och Volvo V90 – landar på en halvering av värdet redan efter tre år.

Till Volvos försvar bör tilläggas att miltalet är högst av de tre men värdet varar då bilen är populär med fyrhjulsdrift och snåldiesel på 150 hk.

Ofta framförs klagomål på dyra verkstadsfakturor, märkes

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-12 08:03

V90 från 2017 med 15000 mil sälja ofta för 200.000:- sjukt bra 2:hands värde

#2
2021-01-12 09:39

Jarl du måste skilja på vilket pris den annonseras ut för och vad den säljs för.
Men det är ju fortfarande en bil som tappat halva sitt värde på tre år!

#3
2021-01-12 10:16

15000 mil, det stämmer väl då inte eller? Skulle folk köpa en 3-4 år gammal bil som gått 15000 mil för halva priset, då tror jag inte man är riktigt frisk.

#4
2021-01-12 17:07

Bra andrahandsvärde på elbilar.

#5
2021-01-12 22:10

Varifrån kommer begagnatpriset?
Inbyteshandeln på även en populär bil kan skilja 15% i förhållande till marknadsvärde. Samtidigt finns Remarketing/Förmedling av bil via KVD/Netbil/Fordonskammaren/BCA/Auto1/trading solutions osv osv som säljer bilen mot en bred målgrupp mot en försäljningsavgift.

Men springer man bara på nybilshandlarens inbytespris så finns det definitivt mer pengar att hämta på några av de nämnda.

#6
2021-01-13 01:09

Kan man jämföra värdetapp på två bilar när en har gått 4000 mil och den andra över 11000mil??

#7
2021-01-13 09:58

@amullo, om du läser artikeln så framgår det att det är Autovista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.