Bild
Nästa artikel
Allvarlig designmiss i Volvo XC60 – som ökar risken för rost

Allvarlig designmiss i Volvo XC60 – som ökar risken för rost

Reportage

Dörrkonstruktionen på nya generationen av XC60 är sannolikt Volvos största designmiss genom tiderna. Samtidigt som bilägare rapporterar smutsiga bakdörrar och vägdamm i kupén avråder Volvo från den enda åtgärd som finns – stänkskydd utan önskad effekt.

Sedan säljstarten 2017 har Volvos andra generation av storsäljaren XC60 sålt som smör. Premiäråret var det Sveriges mest sålda bil alla kategorier med över 25 000 exemplar. Sedan dess har försäljningen halverats men bilmodellen ligger fortfarande på topp fem-listan. 

Rapporter om att bakdörrarna släpper in både grus och damm in i kupén kom ganska omgående och de XC60-ägare som inte noterat kraftig smuts på dörrbladens insida är lätträknade. 

Grundproblemet ligger i den populära design som många moderna kompaktsuvar har för att få ett bredare insteg till baksätet. En design där bakdörrarna är en del av de bakre skärmkanterna. Omkringliggande gummilister klarar inte att skydda dörröppningen från grus, sand och salt som sprutar upp från de bakre hjulhusen.

Tre år senare – ingen lösning i sikte

Volvo arbetar med problemet men har efter tre år fortfarande inte lyckats erbjuda sina kunder en tillfredställande lösning.

Pensionären Hans Jaensson är en av många besvikna Volvoägare som betalat över en halv miljon kronor för en bil som inte går att hålla ren. I december förra året bytte han in sin gamla XC60 mot en ny av årsmodell 2020 hos Bilia i Stockholm. 

– Redan efter 90 mil konstaterade jag att bakdörrarna var täckta av grus och lera som hade lagt sig på insidan av dörrarna. Hade jag vetat detta hade jag hellre behållit min gamla XC60 av första generationen, säger Hans Jaensson. 

Nyligen fick Hans beskedet att Volvo lagt ner den reparationsåtgärd som finns för att minska belastningen på gummilisterna. Åtgärden består av ett stänkskydd i svart hårdplast som monteras i befintliga skruvar längs främre hjulhuskanten.

Volvos auktoriserade verkstäder har under våren meddelat bilägare att åtgärden är nedlagd. Ett resultat av att varken Volvo eller bilägare tycker att plastlisten löser problemet i tillräckligt stor omfattning. Däremot finns en möjlighet för vägsmuts att samlas i utrymmet bakom den nymonterade plastlisten. Samtidigt tycker vissa bilägare att listen fördärvar bilens design.

Enligt Karin Wik, presschef för Volvo Car i Sverige, har Volvo inte dragit tillbaka åtgärden.  

– Vad gäller åtgärden med listen så gäller den fortfarande. Om kunder har fått information om att åtgärden har tagits bort så vill vi gärna ha kontakt med dem för att tillsammans med deras verkstad reda ut missförståndet och se till att de får rätt hjälp, säger hon.

Hans Jaensson inspekterar dörrkonstruktionen med rostskydds-expert Thomas Widström.
Hans Jaensson inspekterar dörrkonstruktionen med rostskydds-expert Thomas Widström.

Helt olika besked

Karin Wiks svar går tvärt emot den serviceinformation som Volvo skickar ut till sina auktoriserade verkstäder. Samma vecka som Volvos presschef ger oss beskedet att åtgärden fortfarande gäller rekommenderar Volvo fortfarande sina verkstäder att inte montera stänkskyddet då det inte ger önskad effekt. 

Biltillverkaren föreslår helt enkelt ingen åtgärd vilket även intygas av flera XC60-ägare som blivit nekade åtgärden vid service. För den som trots verkstädernas avrådan vill ha åtgärden utförd ska den utföras utan kostnad. 

– Vi har inte gått ut med någon allmän rekommendation om montering av stänkskyddet då vi inte ser att det ger full effekt. Men åtgärden finns och är kostnadsfri för kunden, även om den inte ingår i garantin så går vi in med så kallad goodwill-ersättning, försäkrar Karin Wik. 

"Fruktansvärt besviken"

Tyvärr slutar inte Volvos designmiss med smutsiga dörröppningar. Konstruktionen medför också att vägdamm sugs in och lägger sig ända in på golvmattan nedanför baksätets kortsidor. Göteborgaren Frank Johansson fick plastlisterna monterade i höstas på sin XC60 D5 Inscription men är långt ifrån nöjd. Bilens bakdörrar upplevs som otäta. 

– Åtgärden med plastlisten hindrar däcket från att kasta grus på gummilisterna men hindrar inte smuts från att komma in i kupén. Damm samlas innanför vid sidan av baksätet, säger han.

Särskilt vid blött väglag letar sig vägljud in i kupén via bakdörrarna.

– Jag är fruktansvärt besviken på Bilia som säger att de arbetar på en lösning – vad det är har jag ingen aning om men jag vet att plastlisten inte hjälper, säger Frank Johansson.

Gummilisterna klarar inte av att hålla bakre dörröppningen ren från smuts.
Gummilisterna klarar inte av att hålla bakre dörröppningen ren från smuts.

Inga planerade förändringar

Volvos ståndpunkt är att smutsen inte kommer in i bilen vid körning utan på grund av att det skapas ett litet undertryck runt gummilisten som suger med sig smuts när dörren öppnas. 

– En bil som har åtgärdats med stänkskydd är tät men i vissa fall kan det förekomma att damm ändå sugs in på grund av undertrycket som bildas när man öppnar dörren, säger Karin Wik som väljer att inte kommentera varför Volvo inte ändrar listernas design på nya årsmodeller av XC60.

Volvo är långt ifrån ensamma om designen som kräver kraftiga gummilister som går omlott för att sluta tätt. En stor fördel med designen är att den ger ett bekvämare insteg i bilen. Att en större del av sittdynan synliggörs får också baksätet att se större ut. En klen tröst för Hans Jaensson som lägger många timmar på att hålla dörrarna rena från smuts.

– För mig drar det ner kvaliteten på bilen högst avsevärt. Jag ser skiten varje gång jag öppnar bakdörrarna samtidigt som jag vet att det förr eller senare kommer att börja rosta när de små avrinningshålen sätts igen på dörrens undersidan, avslutar han.

Vad gäller konstruktionen finns inga planerade förändringar. De bilägare som upplever problem uppmanas att kontakta sin Volvoverkstad.


Volvos åtgärd består av ett extra stänkskydd som monteras i hjulhuset.
Volvos åtgärd består av ett extra stänkskydd som monteras i hjulhuset.

Rostexperten: Dörrarna är en riskkonstruktion

Bakdörrarnas design på nya Volvo XC60 gör att stora mängder smuts samlas i skärmkantens gummilist. Det blir tydligt när Vi Bilägare granskar bilmodellen med och utan åtgärd.

När första generationen av XC60 kom 2008 fick Volvon, trots några detaljmissar, en stark fyra i betyg. Vi Bilägares rostskydds-expert Thomas Widström ansåg att bilen var bra konstruerad för att motstå rost. 

Tio år senare får nya XC60 nöja sig med tre av fem i rostbetyg. Vid rostinspektionen 2018 konstaterades att bakdörrarnas funktion som skärmkant innebär stora mängder av smuts på dörrarna.

Två år har gått sedan dess och Volvo fortsätter rulla ut nya bilar från sina fabriker med exakt samma konstruktion. En designmiss som ställer till bekymmer för bilägare som vill hålla bilen ren och snygg men i synnerhet ökar risken för rost. 

– Största risken med dörrkonstruktionen är skärmkanternas gummilister som samlar jättemycket smuts. Grus, sand och salt hamnar inuti gummilisten och det finns inte en människa som gör rent den listen, säger Thomas Widström när vi inspekterar en av två XC60 II. 

Till skillnad från dörrsidornas nederkant som är omvikta och limmade är skärmkanten en öppen spaltskarv. 

– Skärmkanten är endast punktad innan lackering vilket gör den extra känslig om smuts börjar nöta bort lacken. Är det bra lackat och galvat så dröjer det innan rostangreppen kommer men det är ingen tvekan om att det är en riskkonstruktion, säger Thomas Widström. 

I längden kan även bakdörrarnas oavbrutna smutsangrepp orsaka problem.

– Ständig rengöring av dörrarnas nederkant gör att bilägaren riskerar att skava bort lacken om smutsen torkas bort med trasa. En smutsig gummilist kan också nöta bort lacken om det ligger grus och skaver vid upprepade tillfällen, säger Thomas Widström. 

XC60 nummer två som rullar in för rostbesiktning har Volvos extra stänkskydd monterat.

– Jag tycker det ser något bättre ut men i det stora hela gör det varken från eller till. Enda gången det är rent och snyggt är när verkstaden monterar plastlisten första gången.

Vad är ditt råd till bilägare som vill hålla bilen ren? 

– Montera dit en genomskinlig plastfilm för att undvika nötning på lacken. Undvik därefter att i möjligaste mån nöta gruset fram och tillbaka. Försök att spola bort smutsen istället för att borsta. Att polera lackade ytor med ett vanligt bilvax ger också ett skydd.

Thomas Widström rekommenderar demontering av skärmkantens gummilister minst en gång om året för att göra rent, helst två.

– Tyvärr tappar listerna lite av sin spänst varje gång man tar bort dem och risken är att de samlar på sig ännu mer smuts. Därför vore det bästa om Volvo kunde komma med en åtgärd som fungerar, säger han.

Resultatet av bilmodellens rostkänsliga konstruktion kommer vi att få se först om tio år. 

– Skulle det visa sig att skärmkanten börjar rosta blir det fruktansvärt dyrt att åtgärda. Det värsta är inte sand utan att det lägger sig saltvatten i skarven, avslutar Thomas
Widström.  

Volvos egen bedömning är att konstruktion och plåtkvalitet klarar svenskt klimat och vägmiljö. Våra detaljfrågor kring dörrdesignen väljer Volvos presschef Karin Wik att inte kommentera.

Allvarlig designmiss i Volvo XC60 – som ökar risken för rost
Gummilisterna har svårt att hålla tätt och släpper in vägdamm som lägger sig på dörrmattan innanför bakdörrarna. På bilden Frank Johanssons XC60.
Gummilisterna har svårt att hålla tätt och släpper in vägdamm som lägger sig på dörrmattan innanför bakdörrarna. På bilden Frank Johanssons XC60.
Rikligt med smuts inuti gummilisten längs bakre hjulhuset. Den underliggande skärmkanten är extra känslig för salt och fukt som tränger in.
Rikligt med smuts inuti gummilisten längs bakre hjulhuset. Den underliggande skärmkanten är extra känslig för salt och fukt som tränger in.

Sedan säljstarten 2017 har Volvos andra generation av storsäljaren XC60 sålt som smör. Premiäråret var det Sveriges mest sålda bil alla kategorier med över 25 000 exemplar. Sedan dess har försäljningen halverats men bilmodellen ligger fortfarande på topp fem-listan. 

Rapporter om att bakdörrarna släpper in både grus och damm in i kupén kom ganska omgående och de XC60-ägare som inte noterat kraftig smuts på dörrbladens insida är lätträknade. 

Grundproblemet ligger i den populära design som många moderna kompaktsuvar har för att få ett bredare insteg till baksätet. En design där bakdörrarna är en del av de bakre skärmkanterna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-05 18:29

Volvo gör riktigt bra bilar vet jag som kört mer Volvomil än de flesta.Men tyvärr Volvo har tappat fotfäste vad avser bränsleförbrukning en företagsledning som skippat miljön har prioriterat suvar med många hästkrafter soḿ folk som ger fan i miljön vill ha framför en miljövänlig bränsleförbrukning- väldigt dåligt av Volvo!!. Twin Engine har helt kört av banan vad avser pris på bilen och bränsleförbrukning och drar alldeles för mycket på landsvägen. Helt oförståeligt att kalla det en miljövänlig bil med så många subventionerade hästkrafter.Det finns bättre miljösmartare prisvärdiga bilar. Eftersom Volvo numera är ett kinesiskt bilmärke och Volvos värde inte längre varar längst släng ut Volvo och pröva en annan mer prisvärdig bränslesnål aseat är ett hett tips i Coronatider då får su mycket pengar över till annat! http://fatherben.se/wordpress/erfarenheter-kia-niro-hybrid/

#2
2020-05-06 09:28

Det finns fler bilmodeller med denna bakdörrskonstruktion.
Kolla gärna upp hur de modellerna är som jämförelse.
Har någon av dessa löst problemet på något sätt.

#3
2020-05-06 15:26

Volvo får göra ett smalare insteg till baksätet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.