Bild
Nästa artikel

Småsuvarna invaderar!

Podcast

Avsnitt 139. Ser man på! Det blev ännu en extra bilnördig bonuspodd från testveckan i danska Tannishus där våra utsända söker de sju finalisterna som går vidare i jakten på titeln Årets Bil 2020. Den här gången diskuterar vi supertrendiga Skoda Kamiq, DS3 Crossback och Volkswagen T-Cross. Gästmedverkande är Jan-Erik Berggren, motorredaktör på Expressen.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Jan-Erik Berggren, Expressen.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2019-09-23 06:49

Just lyssnat på podden.
Herregud DS3 crossback.
Inte en knapp utan alla funktioner i skärmen och dessutom fördröjning på två sekunder på varje knapptryck.
Tydligen måste man tillockmed hålla in startknappen 2sekunder innan startmotorn snurrar igång.
Jag säger Citroën, var är det sunda förnuftet eller vansinnets hysteri.

#2
2019-09-23 10:01

Bra där mso, bra att det numera är förbjudet att fippla med mobilen under körning, men märkligt att det är tillåtet med vanliga och viktiga funktioner dolda i en skärm. Varför denna utveckling? Är det för att det är billigare för tillverkarna att samla funktioner i en skärm?

#3
2019-09-23 20:43

Små sidorutor, hög midjelinje, dålig sikt och trångt för fötterna.
Samma bil som 208 angående trångt för fötterna.

#4
2019-09-23 22:08

DS3 är inte samma bil som 208, det är bara samma plattform. Men DS3 har uppgraderade detaljer

#5
2019-09-23 23:10

PSA påstår att plattformarna kan ändras på alla möjlig vis mellan olika bilar, men trots det har alla samma utformning, avstånd och mått under ytterplåten.

#6
2019-09-24 07:56

Nej, DS3 är större än 208,har rymligare bagage (350 mot 265), är en annan typ av bil. Så, samma utformning är det knappast.

#7
2019-09-24 10:54

Axelavståndet skiljer ett par cm men bagage handlar mer om större bakparti, det har inget direkt att göra med bottenplattan som främst handlar om partiet mellan främre och och bakre hjulhus, ändrad akter och front har inte så mycket med bottenplattan att göra.

Ändrat avstånd mellan torpedvägg och kupé, större framsäte, större spårvidd och bredare kupé och axelavstånd mer än några enstaka cm vore önskvärt.

Sedan är karosserna alldeles för lika under ytterplåten, 2008-och denna DS3 är tydligt samma kaross trots stora försök att dölja det på DS3, 208-Corsa är samma, Aircross-Crossland är samma liksom 3008-Grandland och spionbilder visar att 508-kommande DS är lika de också.

Man borde ändra mer på proportioner och avstånd för att göra varje modell mer individuell och därmed intressantare.
Att alla känns som samma bil med förklädnad är inte alls kul - bortsett från att en brist och nackdel på en bil konsekvent återfinns på alla de övriga också.

#8
2019-09-24 12:28

Jag tror knappast att kunderna bekymrar sig om ifall karosserna alldeles för lika under ytterplåten.
De ser ytan, utseendet, de olika designdragen som tilltalar/inte tilltalar.
Jämför med andra, t.ex. VAG: kunden ser en VW, inte en förklädd Skoda eller Seat.
Att ändra sånt som inte syns och som ingen bryr sig om är bara en fördyring av produkten.
Samma sak gäller ju drivlinor och vissa chassidelar. Släktskapet Volvo-Peugeot-Jaguar-Ford-Mazda har väl inte medfört några problem?

#9
2019-09-24 14:35

N-iklas, 2008/Mokka har längre axelavstånd än 208. Nya C4 görs också på den plattformen och får längst axelavstånd än alla. Den får också ett större batteri på 60 kWh eftersom det är en större bil. Det är en C-segment bil.

Det är inte samma kaross på DS3 och 2008. De har helt olika stil! 2008 är rymligare för både passagerare och bagage.

Jag tror ingen köper bil utifrån hur de ser ut på undersidan, förutom möjligen du. :).

Min C3 Picasso har samma undersida/plattform som den utgående generationen av 208. Det är inget jag tänker på. Upplever min Picasso som en helt annan bil. I design och körupplevelse.

Och jag har kört både nya C3 och C3 Aircross. Olika upplevelser. C3 är mjukare fjädrad. Och nuvarande C4 byggs också på den plattformen och känns som en annan bil än C3, C3 Aircross och 208.

De är inte identiska. Det är större skillnad mellan PSAs modeller med samma plattform än VAG:s. PSAs har större skillnad i exteriör och interiördesign. VAG följer samma designteman som gör att Skoda - Seat - Audi - VW är snarlika på insidan och utanpå.

Men jämför inredningen i C3 och 208. Eller C5 Aircross med Peugeot 3008. De ser ut som de kommer från olika planeter! Även utsidorna är ju annorlunda. C5 mycket mjukare och rundare, där 3008 har skarpare och rakare design.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.