Nästa artikel
Podcast: Struliga bilar och automatiska bromsar
Podcast

Podcast: Struliga bilar och automatiska bromsar

Publicerad 24 april 2015 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Avsnitt 25: Hör om några av de mest krånglande bilarna vi haft i långteststallet och om hur Volvo testar autobromssystem. Detta och mycket mer i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast!

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström och biltestare Mikael Schultz.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera:  Vad vill du veta när vi testar nya Volvo XC90?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-24 17:24
N-iklas

Angående multiplex modul system skulle det i pedagogiskt syfte inte skadat att påpeka att fel kan orsakas inte bara av sk. "mjukvara" utan också av direkt mekaniska orsaker och fel på enskilda komponenter anslutna till systemet.

I fallet med Vectra var - som säkert alla vet - felet mekaniskt, en elkontakt som inte trycktes ihop tillräckligt hårt vid monteringen och som orsakade allt.
Vilket innebär att det egentligen inte var något fel på systemet eller komponenterna - utan på monteringen - ganska betydelsefull skillnad.
(Vilket också var orsaken till att det tog så lång tid att hitta felet den gången - det fanns ju inget fel...)

Om människor någonsin skall kunna lära sig något om modern teknik bör man inte förenkla samtalet in i absurdum genom att utelämna så mycket väsentligheter att samtalet blir meningslöst att allas föra.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-27 01:08
Hanzzon

Man nämner att så många bilar drabbats av div el och mjukvarufel sedan tidigt 2000-tal men att man hade en Toyota som bara gick och gick som en klocka och ni säger att ni tror att det berodde på att Toyota väntade lite med det senaste som canbus teknik ect.
Den ni syftar på torde vara den fullutrustade långtest Priusen gen 2 ni köpte tillverkad under första tillverkningsåret 2003 då hela bilen inkl hela hybridsystemet var helt nytt rakt igenom (även den hade väldigt avancerat elsystem med canbus i många delar) den hade helt nya komponenter jämfört med första Prius gen 1, det var alltså inte pga att Toyota hade gammal eller enkel elektronik den funkade bättre, det berodde inte heller pga att den hade tillverkats länge (första årsmodellen) som den bilen funkade bra eller hade lite utrustning (största Executive utrustningen och hybridteknik) utan det berodde på långtidskvaliten på komponenterna under skalet och genomförandet/kvalitetstänket i konstruktionen trots all sin avancerade elektronik och teknik.
Hoppas på ett svar om det var den Toyotan ni syftade på då ni väl inte långtestat så många fler under 2000-talet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.