Bild
Nästa artikel
Podcast

MG:s Sverigesatsning, Marvel R och nytt från veckan

Publicerad 2021-11-03 08:02 (uppdaterad 2021-11-03 08:07)
Avsnitt 252: Finish och leasingkostnad imponerar i Marvel, men varför så dålig snabbladdning? Dessutom intervjuar Magnus MG:s europachef Matt Lei. Plus: Fredrik i chock över serviceprotokoll för Kia Optima, Maria har fått läsarmejl om knepig sätessensor i Volkswagen ID och blir landsbygden lidande av hastighetssänkningar?

Trafikverket har tidigare velat sänka hastigheten på många stora vägar från 90 eller 100 km/tim till 80 – istället för att till exempel montera mitträcke som också minskar antalet olyckor.

– Det känns som att de ser sänkt hastighet som en ”quick fix”. Om jag bor på landsbygden och får längre restid till jobbet kanske jag väljer att flytta därifrån. Det är ett problem för de här kommunerna, säger Maria Dahlin.

Nu har Trafikverket backat och väljer att skjuta upp beslutet om sänkningen.

– Var går egentligen gränsen? Ska man sänka till 50 km/tim, eller kanske 30?, säger Fredrik Diits Vikström.

Han har också provkört MG Marvel R som lockar med imponerande snabb acceleration. Men snabbladdningen är å andra sidan ovanligt långsam: bara 92 kW.

– För mig är det viktigare att en elbil är snabbare när den står stilla och laddar än när den körs, säger Maria.


Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Maria Dahlin, Magnus Kvandal och Fredrik Diits Vikström. Du hör också Matt Lei, MG:s Europachef.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Kommentarer till artikeln (6)

  • 2021-11-04 09:35 Mitt inlägg var bara att…
  • 2021-11-04 09:05 Robban, nej, men det blir…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.