Nästa artikel
Kombikamp, skallrande löständer och ångestfylld bilförsäljning
Podcast

Kombikamp, skallrande löständer och ångestfylld bilförsäljning

Publicerad 15 november 2019
Avsnitt 149: Vi berättar om när vi tussade ihop BMW 3-serie, Volvo V60 och Volkswagen Passat för att göra upp. Dessutom har vi provkört förnyade Toyota C-HR och har finbesök av tidningen Klassiker.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Maria Dahlin, Tommy Wahlström och Nils Svärd. Dessutom gästar Carl Legelius från Vi Bilägares systertidning Klassiker som nu också startat podd. Vi har även gjort intervju med två representanter från Toyota som berättar om de viktigaste uppdateringarna på C-HR.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!

Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-11-15 15:44
Simon no1

Märkligt att Tommy trots sin ålder inte lärt sig hur man kör en bil med steglös växellåda, nog för att den som kör en bil med CVT första gången kan köra så, men att inte ha lärt sig efter så många tester är ju märkligt

I hans fall verkar det ju som att det bara finns två lägen på gaspedalen, fullt eller inget???

Jag kör min 4 bil nu med CVT och får sällan över 3500 varv, så han har en del att träna på :)

#2 • Uppdaterat: 2019-11-15 16:56
Pi

Kör en DSG-låda och har sällan över 2000 rpm...Helt klart skiljer karaktäristiken rätt mycket mellan en sån låda och en CVT-låda.

#3 • Uppdaterat: 2019-11-16 12:55
mso 1000

På min tidigare dsg 1,0 tsi så låg man oftast under 2000 varv åtminstone ända tills det blev motorvägskörning.

#4 • Uppdaterat: 2019-11-16 16:47
Mr.Wheeler

Motorns varvtal har inget med typ av växellåda att göra, växellådan är programmerad för att motorn ska ha bra prestanda och dra lite bränsle. En bil med motor som behöver högt varvtal anser jag som undermotoriserad.

#5 • Uppdaterat: 2019-11-16 18:54
jørgenn

LÅG.. der er ingen problemer 2,o hybrid corolla og chr kører fantastisk og holder langt bedre end wv. dgs gear.-

#6 • Uppdaterat: 2019-11-16 19:40
Thommys

Men hallå! Mercedes har ju haft rattväxelväljare sedan 2005 och sitter på de flesta modeller idag.

Veteranbilar med el finns ju: Detroit Electric.

#7 • Uppdaterat: 2019-11-16 19:48
Pi

Detta med var "växelväljaren" för automatlådor bör sitta är nog väldigt personligt och inget där det bara finns ett rätt svar. Själv har jag inget emot den klassiska spaken på samma ställe som där den manuella spaken sitter - lätt åtkomlig i de allra flesta fallen och det lilla man skulle vinna utrymmesmässigt genom att flytta den till annat ställe kan jag klara mig utan.

#8 • Uppdaterat: 2019-11-18 01:38
Simon no1

Rätt komiskt att ingen verkade förstå att 3500 varv var vid acceleration, så 2000 varv vid landsvägskörning är väl inget att skryta med, när hybriden kan ha 0 i motorvarv på 90 väg ;)

Finns inget ylande i normal körning överhuvudtaget, finns det det så beror det på en okunnig förare

De som tror att man ska gasa fullgas vid acceleration har inte förstått hur en steglös låda fungerar, då skulle de ju lika gärna tagit bort gaspedalen och ersatt den med en strömbrytare med 2 lägen, fullgas/tomgång...

Ger man fullgas så talar man om för lådan att växla ner, man ska gasa i takt med accelerationen så slipper man ylande :)

#9 • Uppdaterat: 2019-11-18 09:51
Pi

Simon - så dum i huvudet tror jag inte att du behöver misstänka att vi är. Min bil varvar sällan över runt 2000 rpm även vid normala accelerationer men givetvis om man stampar plattan i mattan vilket man sällan behöver. Växellådan gör helt enkelt jobbet så att bilen accelererar tillräckligt i de allra flesta fall.

#a • Uppdaterat: 2019-11-18 11:52
Rutger Jönåker

Skillnaden i varvtal vid acceleration har väl mer med typ av motor att göra än med växellådan. Kombinera en sugmotor med DSG och en turbomotor med CVT så kommer plötsligt bilen med DSG att vara den som varvar mest vid hård acceleration.

Personligen föredrar jag turbomotorer, men i valet mellan DSG och CVT så föredrar jag CVT. Tyvärr är den kombinationen ovanlig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.