Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Anders Helgesson och Tommy Wahlström.
I veckans avsnitt listar vi några av de snyggaste bilarna som fyller 50 år nästa år – och som kanske faktiskt kan öka i värde om du slår till nu.
Anders Helgesson har provkört den eldrivna Renault Megane E-Tech Electric.
– Det är klart man ska titta på den här om man är på jakt efter en elbil, men jag är inte superimponerad, säger han.
Renault har i flera år samarbetat med franska brandförsvaret för att ta fram riktlinjer kring hur bränder i elbilar ska släckas efter en krock, både i Zoe och nya Megane E-Tech Electric.
– De har tagit fram snabbanslutningspunkter om man rycker bort baksätesdynan. På både höger och vänster sida finns kopplingspunkter där brandkåren kan trycka in vatten direkt i batteriet. Då ska branden vara släckt inom fem minuter, normalt kan det ta över 20 minuter.
Irriterande miss
I vårt test av tre nya elbilar avslöjas att Volkswagen fortfarande inte löst interiörmissen som funnits ända sedan lanseringen av ID.3. Reglagen för temperatur och volym är inte belysta – ett problem nu på vintern när det är mörkt.
– Den som bestämde att det inte behövdes några belysta värmereglage i Volkswagen ID.4 borde få jobba med att packa lådor på lagret istället för att bygga bilar, säger Calle Carlquist.
– EV6 är faktiskt den första Kian jag fått ”vill ha-känslor” för, säger Anders Helgesson.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 22 december 2021 Men om branden redan slukat…
- 17 december 2021 Jag har inte så mycket att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.