Bild
Nästa artikel
Ford Explorer, brandfarliga laddhybrider, bygdevägar och AutoIndex om elbilar

Ford Explorer, brandfarliga laddhybrider, bygdevägar och AutoIndex om elbilar

Podcast

Avsnitt 201: Kontaminerat batteri i Ford och BMW:s plug in-hybrider kan fatta eld – vi har träffat drabbade ägare. Dessutom får du svar på varför många tvekar att satsa på elbil, hur vägbibelns senaste tillskott fungerar och så har vi kört Fords vräkiga sjusitsare med sladd.

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast berättar Klas Skarin om den enorma laddhybriden Ford Explorer, som utmanar Volvo XC90.

Trots sin storlek räknas den bara som ”mellanklass” hemma i USA, trots att den är sex centimeter längre än XC90. Detaljkvaliteten och förbrukningen imponerar inte på vår provförare.

Vi pratar också höjda och sänkta hastighetsgränser. Trafikverket ska sänka hastigheten längs många svenska vägar, men E4 söder om Jönköping har byggts om och där höjs nu hastigheten rejält.

– Den har varit trälig att köra. Det känns som den sträckan aldrig tar slut, säger Maria Dahlin.

De sänkta hastighetsgränserna har fått kritik från flera håll, bland annat kommuner norrut.

– Där är körsträckorna långa och där spelar hastigheten roll, säger Fredrik Diits Vikström.

Anledningen till att hastigheten sänks är att Sverige ska nå nollvisionen, enligt Trafikverket.

– Nu börjar det bli dyrt och svårt att nå nollvisionen, säger Klas Skarin.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Klas Skarin och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2020-11-13 16:44

"nollvisionen" kommer ej att inträffa, så enkelt är det.

#2
2020-11-13 17:48

Varför släpper BMW och Ford igenom så dålig kontroll av batterierna.

#3
2020-11-13 19:58

Att flytta batterier från Ungern till USA är inte svårt som poddarna tror, BMW X3 30e påstås vara tillverkad i USA!

#4
2020-11-13 23:05

@Carl Trefalt
Det enkla svaret är antagligen att man stressat underleverantörerna för att snabbt få ut sina bilar på marknaden och undgå utsläppsböter. Underleverantörerna av batterier har också blivit tagna på sängen av den enorma efterfrågan och inte hunnit ställa om till en högre produktion.

Detta tillsammans med en stress i biltillverkarnas egna organisationer då de helt plötsligt ska få ihop all (ganska) ny teknologi där det inte finns någon gammal erfarenhet att luta sig emot har tagit ut sin rätt.

Det som borde ses som konstigt, men som journalister inte skriver mycket om, är att den tillverkaren som skapade hybridteknologin och som således har längst erfarenhet i hybridtekologi är den som skyndar långsammast. För dem är allt redan på plats, varför är de så försiktiga med just laddhybrider när de i princip bara behöver skala upp batteriet ?

Jo, för att den tillverkaren ofta äger sina egna leverantörer och de kan gissningsvis bara leverera korrekta batterier till Rav4 just nu. Dessutom ligger de redan bra till med emissionerna så de behöver inte stressa över några utsläppsböter.

#5
2020-11-14 01:45

Nollvision när det gäller antal skjutningar vore också bra

#6
2020-11-14 11:01

Det blir kvalitét brister om man stressar underleverantörerna och biltillverkare.

#7
2020-11-14 22:02

Det var Samsungs batterifabrik i Ungern som levererade orena batterier.

#8
2020-11-17 00:19

Vad spelar det för roll med skyltad hastighet, när många kör långt fortare, enligt en egen uppfattning vad som är lagom fort?

#9
2020-11-18 11:18

Att Ford Explorer (större än den nog så stora XC90) räknas som mellanklass i USA är väl bara fullt naturligt. Dom feta amerikanarna måste ju få plats inne i bilen...

#10
2020-11-18 14:53

SUV är så välkända för att vara rymliga invändigt :-)

#11
2020-11-19 09:02

I podcasten säger man att det är 41 % större dödsrisk att kör i 90 km/tim än 80 km/tim. Men den beräkningen är gjord på den trafikmiljö som fanns på 1980-talet. Trafikverket använder den fortfarande. Det var stor skillnad i bältesanvändande då och nu. Krockkuddar fanns inte, antisladd fanns inte och fordonen tålde inte krockar på samma sätt. Dessutom välte bilarna lättare. Allt detta påverkar hur många som blir skadade om hastigheten är högre tidigare men inte lika mycket nu.
Med denna beräkning från 1980-talet fick man fram att skadade ökade med c.a 20 % och dödsrisken i varje olycka ökade med c:a 20 % vilket är den risk på 41 % som man talar om.
Nu är det ju ganska enkelt att räkna ut den högre dödsrisk som finns. Man delar dödade med personskadade och får fram en procentsats som dödas. För 90 km/tim är den 3,28 % och för 80 km/tim är den 3,02 %, dvs 8,6 % större dödsrisk i varje krock om man kör 90 km/tim. Men den är egentligen lägre eftersom krockarna på 90-vägarna är mer ofta krockar med tunga fordon eftersom det är mycket mer trafikarbete med lastbilar med släp där och att det är mer mötestrafik.
Eftersom man tagit bort de flesta faktorer som beror på hastigheten så är det färre olyckor på 90-vägarna, ungefär 10 % nu i.st.f. 20 % fler som det var på 80-talet. Så sammanlagt är det säkrare att köra 90 km/tim. Speciellt på vägar utan mittseparering är det bättre med 90 km/tim eftersom mötena minskar med 26 % om alla gör det.

#12
2020-11-21 10:43

ViB skriver att man byggt om E4 söder om Jönköping men det stämmer bara delvis. Jag kom bl.a sträckan Ljungby-Värnamo i går och i princip hela denna sträcka är ett enda vägarbete. När jag körde tillbaka valde jag därför att köra väg 27 då jag skulle till n.ö. Skåne.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.