Nästa artikel
Däcktystnad och dragkamp
Podcast

Däcktystnad och dragkamp

Publicerad 23 augusti 2019
Avsnitt 133: Vad är bäst att dra släp med – bensin, diesel, el eller hybrid? Dessutom: Genombrott i utvecklingen av bullerdämpande däck. Och så pratar vi säker skolväg.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin. Med på telefon är också Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, som berättar om deras senaste trafiksäkerhetsundersökning med fokus på skolor. 

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-25 07:09
stonebreaker

bullerdämpande däck ... bättre att förbjuda bullerskapande däck (dubb), alla har väl konstaterat hur bullrig en nyasfalterad väg blir efter 1 säsong med dubbdäck!

#2 • Uppdaterat: 2019-08-26 17:39
Thommys

Tack för en intressant pod om både dragbilar och dess förbrukning samt däck med bullerdämpning.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-31 09:51
tupperwarebike

Varför lägger inte vägverket tyst asfalt istället ! körde många mil under semestern ,och hajade till flera ggr när man kom på tyst asfalt ,inget väsen alls i bilen ,,sen va det samma gamla rasslande igen på skit asfalt !
tro däcken e det minsta problemet ,det e skitasfalten som ger oväsendet !

#4 • Uppdaterat: 2019-08-23 23:21
milkylainen

Att elbilen "drar mer" har inget med dess effektivitet att göra. Det är helt linjära förhållanden. Förbränning i motor med låg last går i princip aldrig nära BMEP max. Motorer trivs med korrekt last för då hamnar de närmare ett bättre BEP för varvtalet. Mao. Det har aldrig lönat sig att inte veta hur man använder en gaspedal. Förbränningsmotorer är effektivare per bränsleenhet vid nominell last. Elmotorn är i det närmaste linjär för de begärda effekterna. Skillnaden beror alltså till större del på hur mycket effektivare förbränningen blev för begärt vridmoment. Turbobensinare i låg last utan fullt turbotryck är ju rena effektivitetsmardrömmen.

Det är därför det finns rightsizing för förbränningsmotorer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.