Bild
Nästa artikel
Dacia Sandero, Opel Grandland X Plug-In Hybrid och Seat Leon e-Hybrid

Dacia Sandero, Opel Grandland X Plug-In Hybrid och Seat Leon e-Hybrid

Podcast

Avsnitt 214: Vi provkör två laddhybrider och en riktig prispressare. Plus veckans bilsnackisar.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

I veckans avsnitt pratar vi bland annat om dåliga vägar, ett problem som förvärrats de senaste åren. Tommy Wahlström tycker att personer som blivit arbetslösa eller permitterade skulle kunna bygga nya motorvägar.

– Flygvärdinnor och servitörer, till exempel. Vi aktiverar befolkningen som får frisk luft, gör nytta för samhället och får betalt, säger han.

Maria Dahlin kör just nu den Volkswagen ID 3 som Vi Bilägare köpt in som långtestbil. Flera allvarliga buggar har grusat ägarupplevelsen. Förra veckan fick hon till exempel krypköra i 7 km/tim trots att batteriet hade flera procent kvar.

– Det är mer som krånglar så jag bokade en verkstadstid. Jag ska få uppdatering 2.0 som borde avhjälpa ett problem med att nyckeln blinkar. Det tar jättelång tid, tio timmar, så den står just nu och tankar uppdatering på verkstaden.

Tommy Wahlström berättar att han ofta får mejl från läsare som klagar på att laddhybrider och elbilar är dyra att köpa. 

– Men en Seat Leon eHybrid kostar 339 900 kr före bonus. Den är på nästan 40 000 kr. Den årliga skatten ligger på 360 kr per år. En vanlig Leon med bensinmotor med navigation och parkeringsvärmare, som är standard i laddhybriden, kostar den 285 800 kr. Sedan ligger skatten på 5 000 kr per år. Under de första tre åren kostar den lika mycket som laddhybriden och då kan hybridens förbrukning vara mycket lägre.

Kommentarer

#1
Styggavargen
2021-02-12 14:05

Hur många laddhybrider kostar bara ca 15000 kr mer än icke-hybriden? Priset brukar vara i storleksordningen 100 000 kr mer. Det kostar ca 15000 kr/år i bränsle om man kör ca 1500 mil, redan efter 3 år är detta ca 45000 kr ... och en ladd-hybrid så kanske det handlar i storleksordningen 10 000 kr/år i sparade pengar. Om det tar 3 år eller 10 år att tjäna in skillanden i förbrukningen tycker jag är stor skillnad. Priset för hybriderna är för höga tycker jag generellt eller råder fel prissättning.

#2
Jarl Karlsson
2021-02-12 14:24

Id3 med 2.0 är helt okej. Dock hög förbrukning om man inte har bilen i varmt garage. Min tar sig 15 mil per laddning nu...

#3
McTar
2021-02-12 14:58

Jarl, hur är din dagliga körning?
För två veckor sedan körde jag 17mil i sträck, det var motorväg blandat landsväg. På landsvägen var det i snitt 80km/h.
När jag startade vad det -12grader ute, när jag kom fram var det -22.
Det var varmt och skönt i bilen när jag kunde konstatera att ID.3:an tagit 2,15kwh/mil.
På plats laddade jag och körde hem några timmar senare, då var det -16 och när jag kom hem var det -7. Då hade bilen dragit 1,93kwh/mil på hemvägen.
Ett totalt snitt alltså på drygt 2kwh/mil, det ger 28mils räckvidd.
Min bil står inte i varmgarage...

#5
Axa
2021-02-12 15:33

Är det inte så att Seat har satt ett väldigt bra på sin laddhybrid? Som nämnts så är min upplevelse att andra tillverkare har större prisskillnad mellan modellen laddhybrid och helfossilt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.