Bild
Nästa artikel
Cupra Formentor, Renault Megane E-tech och Mazda MX-30

Cupra Formentor, Renault Megane E-tech och Mazda MX-30

Podcast

Avsnitt 197: Däckskrik och motorvrål – tempot är högt när vi intervjuar Mattias Ekström runt racingbanan. Dessutom bikt från en fartsyndare, en fransk laddkombi och hur tänkte Mazda egentligen när de gjorde sin första elbil?

Kommentarer

#1
2020-10-20 12:33

Tror man köper Captur E-Tech istället, den har lägre pris och är en tuffare bil.

#2
2020-10-21 22:26

Tror iofs inte att speciellt många väljer mellan en fransk laddhybrid eller en japansk elbil Raphael! :)
Men såklart du var tvungen och få in nåt om franska bilar i denna tråden med.....
Själv är jag nöjd om min partner kör franskt, det räcker. ;)

#3
2020-10-22 07:19

Mazdan är bara konstig.

#4
2020-10-22 10:03

Enda vettiga med MX-30 är priset, men tyvärr mixtrar de med en design som bara ser klumpig ut och är opraktisk. Biltillverkare verkar tro att vi vill ha högre bilar vilket också försvårar design och gör bilen mer opraktisk. Förbrukningen går upp med större hjul och högre kaross. Baksätet är i princip oanvändbart och bagaget är för litet.

#5
2020-10-22 11:10

Vargen - tar man hänsyn till målgruppen (knappast barnfamiljer) så är nog inte bagageutrymmet speciellt litet - det är väl ungefär som de flesta C-segmentsbilar (ej kombi). Har du provkört bilen ännu ?

#6
2020-10-22 12:26

I MX-30:s prisklass får man mer räckvidd med en e-208/Corsa E, Zoë eller liknande. Finns många konkurrenter. Visst kan man argumentera för att MX-30 är en livsstilsbil, att den inte riktar sig till barnfamiljer eller andra i behov av något mer praktiskt, att den ska sälja på design. Då tar jag hellre en Fiat 500 electric cab... Jag tror MX-30:s målgrupp kommer tycka att den har för kort räckvidd.

#7
2020-10-22 15:43

Var och provkörde MX-30 förra veckan och jag måste säga att jag verkligen gillade den, fina köregenskaper och riktigt tyst! Baksätet är en nackdel, men bagaget är fullt tillräckligt om man är 1-2 personer. @Raphael, många med mig vill sitta högre och då är man inte intresserad av de bilar du drar upp (även om de väldigt bra på sitt sätt). Jag kan se mig själv köra en MX-30, men min nästa bil kommer nog bli en ID3, den erbjuder allt jag vill ha utom priset (som förhoppningsvis landar något när det blir dags för bilbyte 2022).

#8
2020-10-22 15:46

Pi, jag menar att de hade kunnat få till en storsäljare...en lagom stor bil, jag hade tänkt detta som min 2:a bil men det blev inte ens en provkörning. Jag vill kunna sitta själv i baksätet. Däremot är jag lite intresserat av e-208, e-c4 och även e-corsa. Tyvärr verkar det rätt dyra om man ser till bilens storlek. Min förhoppning är vidare att biltillverkare kanske tar lite förnuft till fånga och släpper något som liknar typ Octavia eller C-segment med hyfsat prislapp och räckvidd...för då kan jag sälja min Octavia och enbart ha EN ELBIL...det är drömmen.

#9
2020-10-22 16:04

Khaled, det finns ju även e-2008, Mokka E, Kia Niro, Hyundai Kona - dessa är små-SUV:ar där man sitter högt. Och har längre räckvidd än MX30. På ingång senare i år är Citroën e-C4. Nya C4 är en crossover med hög markfrigång och ser ut som en SUV-coupé. Rymligare än MX30 och med längre räckvidd.

#10
2020-10-22 16:05

Styggavargen, e-C4 räknas som C storlek. Den är större än en Golf. Typ som en Octavia. Prislappen vet vi inte riktigt än, vi får vänta några månader tills vi vet svenska priserna.

#11
2020-10-22 17:35

Fast misstänker att t ex e-208 lär vara klart dyrare än MX-30 om man plockar på den utrustning som är standard i Mazdan. Men som sagt - innerutrymmen (baksäte) och räckvidd ligger nog Mazdan i fatet för många. Däremot har jag nog lite mera tilltro till den allmänna kvaliteten på Mazdan i denna jämförelse.

#12
2020-10-23 09:04

Nu skulle jag vilja hävda att det inte spelar någon roll vilket MMI du försöker hitta runt i, är du inte bekant med systemet så är det farligare att knappa runt i det än att fippla med mobilen (som du förmodligen är sjukt bekant med) samtidigt som du kör. Det är inte MMI:t som är dåligt byggt, det tar tidd att lära sig navigera i alla mjukvarusystem, Är man van vid ett tycker man alla andra är dåliga (om man inte har nån form av självinsikt och kan förstå att det nya systemet inte är dåligt, jag är bara obekant med det). Sitter du i en ny bil så gör alla eventuella inställningar innan du börjar köra, tids nog kommer du bli så bekant med mjukvaran att du kan pilla med den medans du kör.

#13
2020-10-23 10:51

Jag pillade på pekskärmen .... det var ju inte så lämpligt gjort, ni borde veta bättre .. ajabaja!
VW borde göra som Mazda, dvs att stänga av pekskärmen vi en viss hastighet, då får man använda joysticken. Dilemmat är att Golfen har varken joystick eller knappar ... IDIOTI är bara förnamnetI

#14
2020-10-23 13:09

Raphael, jag överväger en e-C4 om priset blir "rätt". Dock har jag inte ägt en fransk bil på över 30 år.. så frågan är om man vågar? "Peugot och du får gå"..men Citroën kanske är ett bra val?

#15
2020-10-23 13:24

Nåja, jämfört med Toyota CHR och Nissan Pjuke är Mazdan rena skönheten.
Däremot faller ju Mazdan igenom på andra punkter, som t.ex. de knäppa bakdörrarna. De var inte bra på i3 och är inte bra här.

#16
1
2020-10-23 14:08

Ful som en XC60.

#17
2020-10-23 16:20

Styggavargen: Att franska bilar är problembilar är till största delen en gammal sanning som inte längre gäller. Jämfört med genomsnittlig VAG-produkt så är en genomsnittlig fransk bil alldeles utmärkt.
Jag gick igenom varenda kvalitetsundersökning som fanns för nått år sen när jag köpte min senaste bil, och generellt ligger det till ungefär såhär:
Toyota/Lexus i topp, övriga japaner strax därefter, koreanerna strax efter japanerna, mellan/nordeuropéerna därefter, italienarna/amerikanarna i botten.

#18
2020-10-23 23:14

Panopticon. Ja det är bara att gratulera. Själv har jag också kollat i felfrekvensen i diverse s.k undersökningar och är inte lika övertygad. Det gäller inte bara för Toyota (som numera tycks ha ungefär lika många fel som andra bilar) utan också för PSA. Men allt handlar inte om fel varför jag ändå införskaffade både några Citroen och nu senast en Peugeot (2008). Ingen av dem har varit felfria (Citroenen bröt jag kontraktet på i förtid - något jag redovisat på forumet)

Däremot är det trevliga bilar på många andra sätt. Men felfria,njae....inte som jag ser det.

Kia däremot tycks just vara felfria (enligt mina erfarenheter Men det kan ju vara en tillfällighet (haft både ceed som Optima)

MVH AL

#19
2020-10-25 13:18

A.L: Då var det ju tur att jag inte pratade om något felfritt, i så fall hade jag ju ljugit. :)
Det jag sa om franska bilar var att dom hade tagit sig ifatt sina övriga central/nord-europeiska konkurrenter. Alltså finns det ingen anledning att vara speciellt skeptisk mot en Peugeot/Renault/Citroen jämfört med t.ex. VW/Volvo/BMW om det är driftsäkerhet man pratar om.

Och det är helt meningslöst att gå efter sina egna eller bekantas erfarenheter, eller för den delen den samlade "expertisen" på ViB:s forum vad gäller detta eftersom det helt enkelt är en piss i Nilen jämfört med hur det verkligen är.
Jag gjorde min genomgång innan jag köpte min bil, ungefär 3 år sen, då var det så nära sanningen man kunde komma. Har det skett stora förändringar dom senaste typ 4 åren så ändras såklart läget, att det skulle hända nått extremt revolutionerande på den tiden är såklart möjligt, men så länge ingen kan ge någon annan källa än "min erfarenhet" eller "känsla" eller liknande så kommer jag inte lägga speciellt stor vikt vid det. Vilket ingen annan heller borde göra.

Och som jag var väldigt klar med så skrev jag ut hur det "generellt" var. Det finns vissa bilmodeller och/eller årsmodeller som sticker ut både positivt och negativt, men om man inte själv vill/orkar leta upp hur det ser ut för exakt den modellen man är nyfiken på så var den rankingen tämligen korrekt.

#20
2020-10-26 11:31

Jag blir alltid lite "nojjig" när jag byter bil, min nuvarande går som en klocka, inga fel efter snart 7 år och 12000 mil. Dock så kanske kamremmen måste bytas snart och det innebär kostnader. När det väl börjar hända saker så börjar det kosta pengar ganska omgående. Nu skall man helst över till en elbil, och jag får känslan här av att man inte vet så mycket om vilka fel som kan uppstå? Tesla har haft snart 10 år på sig att bygga upp erfarenheter och har kunnat härja fritt på marknaden. Jag får känslan att övriga tillverkare tittade på, sedan fick de fart... lite för mycket fart så att sakerna i princip är ofärdiga när de når kunderna. Vi såg alla hybriderna som flera tillverkare fått problem med. Nästa år lanseras många nya elbils modeller, hur väl testade är dessa?? Jag tror inte en Fransk bil är varken bättre eller sämre än del flesta tillverkare eftersom idag görs arbetet mer av robotar och då blir alla bilar likadana, men samma fel och brister. Ordet "måndagsexemplar" finns knappt längre, men förr i tiden kunde en dörr ramla av på en viss modell, men andra ägare hade inte alls problem. Kvalitet är något som tar tid, Toyota har ju länge jobbat med "lean production" och "Kaizen". Att ständig förbättra processer och eliminera felen. Om man skall tro Scotty Kilmer, finns det väl bara ett märke?...typ Toyota...Toyota... ..Toyota..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.