Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande: Anders Helgesson, Klas Skarin och Tommy Wahlström.
Vi har blivit med mail! Har du frågor, synpunkter eller tips på ämnen som poddredaktionen ska ta upp – skriv till podd@vibilagare.se.
Vi har läst regeringens förslag till stadsbudget för 2024 och sammanställer förslagen som påverkar oss bilägare.
– Bränslebolagen gillar inte sänkningen av nivån i reduktionsplikten. De har satsat på att tillverka HVO i Sverige och nu minskar plötsligt efterfrågan på biodrivmedel, säger Klas Skarin.
Den nya skrotningspremien har det också varit en hel del diskussioner om, även om regeringen bara lägger ett förhållandevis litet belopp på detta: 250 miljoner under 2024.
– Jag har letat som en idiot efter något konkret om det här i budgeten utan att hitta något och det har sin förklaring. Regeringen vet nämligen inte hur det här ska utformas! De ska först kolla med EU vad man får och inte får göra och först därefter kan de presentera hur det här ska utformas, säger Tommy Wahlström.
En av våra följare på Instagram hörde av sig och frågade varför inte fler snabbladdare har tak. Det har ju bränslepumparna.
– Det finns laddare med tak både i Danmark och Norge. Men jag har aldrig stått på en snabbladdningsstation i Sverige som haft tak. När det snöar eller regnar och man ska fippla med mobilen eller laddtaggen är det bra med tak, säger Anders Helgesson.
– Men det är väl en avvägning. Kanske blir laddkostnaden högre om stationen har tak, säger Klas Skarin.
Vad tycker kunderna om bilhandlarna? Vår stora konsumentundersökning Autoindex ger svar.
I biltestet möts tre dieseldrivna mellanklassuvar: Mercedes-Benz GLC, Mazda CX-60 och Skoda Kodiaq.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.