Bild
Nästa artikel
AutoIndex, Audi A3, Opel Corsa och dyrt batteribyte

AutoIndex, Audi A3, Opel Corsa och dyrt batteribyte

Podcast

Avsnitt 177: Calle funderar över knappbalansen i förarmiljöer och Klas har resultatet i Sveriges största konsumentundersökning om bilägande. Dessutom berättar vi om elbilsägare som råkade ut för en riktig kalldusch: Att byta batteri kostar mer än inköpet av elbilen.

Kommentarer

#1
2020-05-29 17:12

Bra jobbat! Intressant konsumentinformation ang batteribyte men även i övrigt ang Audi A3 osv.

#2
2020-05-29 19:23

Våga köpa beg elbil med några år på nacken ❓
Jag skulle iaf jag vara ytterst tveksam till det.

Gamla 940 97 med 48000 mil på mätaren rullar på utan problem och rullar säkert 20 tusen mil till.
Prova det med en batteribil.

Från Fords knapphysteri till dagens skärmhysteri.
En eloge till Audi måste man säga som hållit kvar dom eliminera knapparna för klimat anläggningen. .

#3
2020-05-30 08:16

Min Dacia Duster har väldigt rejäla vred och knappar i instrumenteringen och det känns genomtänkt och enkelt. Om batteribyte blir för dyrt så faller miljöargumentet pladask då elbilar med dåliga batterier skrotas i förtid?

#4
2020-05-30 14:45

För en gångs skull kan man instämma 200 % i kommentarerna om Corsa.

Att det är halvdan kvalitet på mer undanskymda punkter är precis enligt PSA.s arbetsmetod, man plockar in ett antal stora detaljer som drar till sig uppmärksamheten och sedan snålar man in och fuskar i mer undanskymda detaljer, det är orsaken bakom vissa spektakulära detaljer i Peugeot exempelvis, ett trick, lura kunden och bygg en billigare bil som kunden tror är en påkostad och dyr, exklusiv lyxbil, eftersom de flesta inte tittar på detaljerna.

Mycket dyster och sorglig utveckling att så mycket fusk accepteras och rent av möts med massiva hyllningar från "marknaden".

#5
2020-05-31 17:36

En ny Citroen C-zero kostar 129.000Nok i Norge med 5 års garanti.
"Citroën C-Zero er nå på knalltilbud: Fra 129.000 kroner."
https://www.tv2.no/broom/10965945/

Idag har elbilar 15 år och 1 miljon km garanti.
"Toyota ger en garanti på 15 år eller en miljon kilometer för Proace Electric-batteriet. "
https://www.electrive.net/2020/05/28/toyota-nennt-details-zur-bev-versio...

#6
2020-05-31 19:53

Intressant och bra pod, speciellt angående C-Zero (kan nämnas att en 2011 års modell med strax under 2000 mil på mätaren kostar 89900 kr på bytbil.com, så 440000 kr i batterireparation är stor humor).

Angående ljudet så finns det en del att jobba på i era poddar, Maria Dahlin hörs klart och tydligt men han med den mörkare av rösterna låter som om han sitter i rummet bredvid och pratar.

#7
2020-05-31 22:43

Förvånande att Citroën (eller Mitsubishi då) inte tar det gamla batteriet i "pant" och sänker nettopriset! De kan ju ta det vidare till ett second life i annan tillämpning.

#8
2020-06-01 18:36

Nåja N-iklas - när nuvarande generation av Astra presenterades så blev i alla fall inte jag imponerad av detaljarbetet i bagageutrymmet - en s k "undanskymd plats". Så detta fuskande började nog innan PSA tog över Opel-märket.

#9
2020-06-06 13:43

Hmm..

#10
2020-06-07 18:30

Bagageutrymme har varit ett bortglömt hål på opel i alla tider.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.