Nästa artikel
Vallöfte eller hot?
Ledare

Vallöfte eller hot?

Publicerad 15 augusti 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
Trängselskatternas vara eller inte är en valfråga som diskuteras mycket just nu. Blir det ett ja eller ett nej från stockholmarna? Förvisso intressant, om man är just stockholmare, men det finns andra frågor, som berör hela svenska folket, åtminstone alla som äger en bil eller motorcykel.

En sådan valfråga är den borgerliga alliansens förslag att förändra trafikförsäkringen så att den tar över alla statens kostnader för sjukpenning, sjukersättning och rehabilitering vid trafikskador. Det handlar om kostnader på runt 8 - 9 miljarder kr per år som på sikt förs över till försäkringsbolagen, som i sin tur givetvis för över kostnaderna till bil- och MC-ägarna.

I klartext innebär det rekordhöjningar av premierna för alla fordonsägare. Bilförsäkringen kommer att bli dubbelt så dyr, räkna med en höjning med ett par tusenlappar per år eller ännu mer, beroende på var du bor och vilken typ av bil du kör. MC, moped - och skoterägare, kan se fram emot fyrdubblade försäkringskostnader.

Märkligt nog är det ganska tyst om det här "vallöftet" från den borgerliga alliansen sida. Föreståeligt, det  är säkerligen inte så lätt att torgföra, även om man vinkar med sänkta skatter som kompensation har det mera av hot än löfte över sig.

Att minska statens kostnader är aldrig fel, men frågan är på vilket sätt det görs? Det är enligt min mening mycket som talar emot det här förslaget som blir ekonomiskt kännbart för många hushåll.

  • Glesbygden, där många hushåll är tvingade att ha flera bilar för att kunna ta sig till jobb på skilda orter, drabbas extra hårt.
  • Unga människor, som redan idag tar körkort i allt mindre utsträckning för att det är för dyrt, får med all sannolikhet de högsta premiehöjningarna och ännu ett skäl att strunta i kortet. Ett körkort är många gånger en förutsättning för att få ett arbete.
  • Mindre nogräknade ägare till äldre bilar, som enligt förslaget drabbas extra hårt, kommer säkerligen att börja chansa och köra oförsäkrat och oskattat.
  • Vi kommer att slussas mellan två olika sjukförsäkringssystem, statens och försäkringsbolagens och kan riskera att hamna mellan stolarna. Är nackvärken en följd av krocken för ett halvår sedan eller beror den på osund arbetsmiljö? Vem ska betala rehabiliteringen.

Idag betalar alla skattebetalare gemensamt för sjukvård och sjukersättning, oavsett om skadan uppkommit i trafiken, på korpfotbollsplanen, i slalombacken, i fritidsbåten eller var nu olyckan varit framme. Skadorna bedöms av sjukvården, inte privata försäkringsbolag. Varför ändra på det?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.