Nästa artikel
Spritbristen drabbade oss i Danmark
Ledare

Spritbristen drabbade oss i Danmark

Publicerad 28 oktober 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Tog en spontan långtur i Vi Bilägares etanolbil, Volvo V70, under förra veckoslutet. Det är riktigt avkopplande att ge sig ut med bilen vid den här tiden på året, när höstlugnet infunnit sig och den stressiga sommartrafiken brusat över."

Målet var nordtyska Lübeck, en skön gammal stad att promenera i, med spännande krogar och bra shopping. Den ligger inte så förfärligt långt bort, men jag insåg att jag aldrig skulle komma dit och tillbaka med bara etanol i tanken.

Vår ambition med långtestvolvon är att den ska rulla enbart på E85-soppa, ingen bensin, men bilen måste naturligtvis kunna köras utomlands också. Försökte kolla upp tänkbara tankställen i förväg och insåg då vilket litet, isolerat etanolrike Sverige egentligen är.
 
I Danmark finns det inga etanolmackar alls och i Tyskland, där man gått in för biogas och biodiesel istället, lär det finnas några, men inga som jag lyckades hitta. Hade jag kommit så långt som till Frankrike hade det funnits 500 etanolmackar att välja på, 500 i ett jätteland som Frankrike.

Plötsligt känner man sig lite ensam som svensk i etanolspåret. Varför är det så få andra länder som valt samma väg som vi? Tänk om vi valt fel, hamnat i en återvändsgränd, haft för bråttom, varit för enkelspåriga? Eller är vi helt enkelt för tidigt ute? Helt klart är att det komplicerat att vara konsekvent miljöbilist i Europa för närvarande.

Det har gjorts stora investeringar i etanolpumpar på svenska mackar de senaste åren och staten kräver nu att det ska investeras ännu mer. Mängder av glesbygdsmackar som inte har råd att satsa den halva miljonen kronor som en etanolpump kostar, tvingas att slå igen när kraven skärps nästa år.

Paradoxalt nog kör folk på landsbygden oftast inte etanolbil. Argument som befrielse från trängselskatt och fri parkering väger förstås ganska lätt här. Men etanol ska de kunna tanka om det ska tankas alls.

Många menar att etanol bara blir en parentes i drivmedelshistorien och kanske är det så. På bilsalongen i Paris (se sidan 10) svämmande montrarna över av intressanta miljövänliga bilar, med nya tekniska lösningar. Eldrivna bilar är på väg ut på marknaden nästa år, nya typer av hybridlösningar, start- och stopteknik som sparar bränsle.

Inte minst Volvo väckte uppmärksamhet med nya, snåla diesel- och bensinmotorer som ska klara den svenska miljöbils-gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Etanol, däremot, var inget direkt hett ämne i Paris…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.