Bild
Nästa artikel

Mardrömmen blev verklighet

Ledare

Nu har det hänt, det som absolut inte fick hända och det som biltillverkare efter biltillverkare försäkrade oss inte skulle kunna hända! Alla Toyotabilar av modellen Corolla Verso, 3 100 i Sverige, dras tillbaks för kontroll därför att krockkuddarna på passagerarplatsen fram visat sig vara aktiverade, trots att de stängts av enligt konstens alla regler.

Corolla Verso är en rymlig och populär bil för småbarnsfamiljer och många, speciellt i Sverige, föredrar att ha de yngsta barnen i barnstol i framsätet. Det är den absolut säkraste platsen vid en olycka, men med en aktiverad krockkudde bakom barnstolen blir bilen istället rena dödsfällan.

Explosionen när en krockkudde utlöses är oerhört kraftig och en liten baby har ingen chans att överleva den. Till och med vuxna människor kan skadas av kudden om de råkar sitta kraftigt framåtlutade när den utlöses.

“invaggats i falsk säkerhet"

Det är ett rent under att ingen olycka ännu inträffat med Corollorna. Det behövs ingen större kollision för att kudden ska utlösas, en lätt påkörning i bilkön, en touch mot grindstolpen hemma på tomten kan räcka om oturen är framme.

Föräldrarna, bilägarna, har invaggats i falsk säkerhet, när de stängt av kudden helt enligt instruktionsboken, men sedan visar det sig att den fortfarande är aktiverad.

Krockkuddar på sittplatserna fram är standard på alla bilar idag. Det är till och med så att man på de allra flesta nya bilar, Volvo och Saab undantaget, inte ens kan välja bort kudde på passagerarplatsen fram.

Att barnfamiljerna inte har den valmöjligheten har vi som biltidning varit starkt kritiska till i alla år. Istället har tillverkarna tagit fram olika tekniker för att slå på och av kuddarna och försäkrat att systemen är hundraprocentigt tillförlitliga.

Tilltron till de utfästelserna har nu fått sig en rejäl knäck och man kan förstå att många småbarnsföräldrar är oroliga efter det som hänt. Kan vi lita på att kudden verkligen är avstängd? Många väljer då kanske att placera barnen mindre säkert, i baksätet.

Visserligen är det inte tekniken utan den mänskliga faktorn som ligger bakom i det här fallet, men den “faktorn" har en benägenhet att dyka upp lite då och. En kuddfri passagerarplats fram borde vara en självklar valmöjlighet för den som så önskar.

Taggar: Ledare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.