Nästa artikel
Lyser billjuset åt skogen?
Ledare

Lyser billjuset åt skogen?

Publicerad 6 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

En sekund hit eller dit, låter inte särskilt allvarligt, men i en nödsituation, som när ett hinder plötsligt dyker upp framför bilen i mörkret, kan den lilla tidsfristen vara avgörande för om du hinner reagera i tid och undvika en olycka.

Vi Bilägare mäter som enda tidning sedan flera år tillbaka bilarnas ljus på ett professionellt sätt i eget laboratorium. Det har gett oss en unik överblick över hur väl ljuset är inställt på helt nytillverkade bilar.



Eftersom bilarna är spritt nya och generalagenterna dessutom
är mycket väl medvetna om att vi som tidning har stenhård koll på ljuset är det
med stor förvåning vi tvingas konstatera att det är mycket illa ställt med
injusteringen. Mer än hälften av alla bilar har strålkastare som bokstavligt
talat lyser åt skogen. Vi får skruva och skruva på bilarna för att försöka få
fram en rättvisande bild.





I många fall går ljuset bredvid vägbanan och försvinner ut i
terrängen, allt för tidigt för att det ska vara optimalt. Efter noggrann
injustering kan ljuset förbättras, ibland så mycket som 25 procent.









"löpande bandet


går lite

för fort"





Tusentals, helt nya bilar, rullar alltså omkring med ett
ljus som är betydligt sämre än vad det skulle behöva vara och ägarna är tyvärr
helt ovetande om detta. Att be om en koll av ljusinställningen är naturligtvis
inte det första man gör när man köper en ny bil.





Man kan fundera över varför det är på det här viset, är det
i tillverkningen man gör de här missarna? Sannolikt går det löpande bandet lite
för fort i det här avseendet, men man kan också konstatera att
leveranskontrollen hos många bilförsäljare har uppenbara brister. Det som
missas i tillverkningen borde rättas till här innan bilen levereras till kund.





På dyrare bilar, i den så kallade premiumklassen, är det här
inget stort problem, här står ljuset oftast rätt, men det skadar aldrig att
även här be om en extra ljuskoll när den nya bilen ska hämtas ut. 





I nummer 12 av Vi Bilägare har vi också gjort ett test på H4-lampor.
Resultatet överraskar verkligen, den billigaste standardlampan, lyste bäst,
bättre till och med än en olaglig 100 watts lampa.





PS. Nu har vi
fått trängselskatterna tillbaks i Stockholm men också trängseln. De tullfria
vägarna, Essingeleden och Södra länken är helt igenkorkade med stillastående
trafik. Ett tips  för  den som bara ska passera  Stockholm är att betala och köra genom sta´n
om man vill komma fort fram. DS 



 



Vad tycker du?   



Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-06 19:45
Torgny Forslund (ej verifierad)

Håller fullständigt med!
Har en Avensis som är två år gammal, med både halv- och helljus som lämnar mycket att önska. Påpekade detta vid första servicetillfället men fick efter servicen till svar att alla strålkastare var rätt injusterade.
Finns det någon oberoende som kan justera rätt? (Västerås) Bilprovningen har för tidigare bilar inte heller visat sig särskilt kompetent avseende strålkastarinställning.

#2 • Uppdaterat: 2007-09-26 22:22
Bengt Niklasson (ej verifierad)

Jag vill hellre ha en funktionell belysning med rejäl, rund reflektor och en bra H4 lampa. Detta ger en bra belysning, med bra verkningsgrad och jämn ljusbild.
Xenon ljus med ojämn ljusbild och stark belysning precis framför bilen (där ljuset inte gör någon nytta), gör att ögat apteras för denna högre ljusstyrka och därmed sämre siktsträcka längre fram. Att det dessutom säljs olagligt xenon ombyggnadssats utan lagstadgad nivåreglering gör inte saken bättre (exempel Biltema). Nej, heder åt "Vi Bilägare" som kan ta upp en saklig debatt kring biltillverkarnas designraseri. .....Och dessutom, vägra att köpa en bil där bilägaren inte själv enkelt kan byta strålkastarlampa. Då skulle de infamt dåliga strålkastarna försvinna. Ett exempel på extremt dåligt konventionellt halvljus är Mazda 3, det går visst att misslyckas kapitalt med konventionellt ljus också. Här är ljusöppningen ynkligt liten. Som bekant är det inte lagligt att komplettera ett undermåligt halvljus med extra belysning tillsammans med halvljuset.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.