Bild
Nästa artikel

ESP måste bli obligatoriskt

Ledare

Neeej! Jag skriker rakt ut allt vad jag orkar när den lilla stadsjeepen plötslig far som skjuten ur en katapult rak upp i luften, tumlar runt, slår i backen med ett otäckt dovt ljud och slutligen landar på hjulen igen i en skur av glassplitter.

Sedan blir det tyst, obehagligt tyst och för några sekunder står man som fastfrusen vid marken innan benen börjar röra sig och vi springer fram mot bilen. Hur gick det med testföraren?  Vindrutan har splittrats i miljoner bitar men hänger kvar i ramen som ett segt glastäcke så vi kan inte se in i bilen, men till vår lättnad kravlar sig Erik Rönnblom ur den tillknycklade kupén samtidigt som vi kommer fram. Lätt chockad och mörbultad men oskadd, sånär som på ett litet blödande skärsår på armen.

Allt har gått så ofattbart fort, från det att bilen accelererar upp för undanmanöverprovet till att kraschen är ett faktum tar det bara några futtiga sekunder. Den här gången befann vi oss på en avlyst testbana, nästa gång olyckan är framme kanske det sker ute i trafiken…

Vi Bilägare har granskat och testat tusentals bilar genom åren. I alla tester ingår ett så kallat undanmanöverprov, eller "älgtest", som tyska biltillverkare en gång föraktfullt döpte provet till. Testmomentet simulerar en plötslig väjning för ett hastigt uppdykande hinder i färdriktningen, det kan lika gärna röra sig om ett barn som en älg.

Vår bestämda åsikt är att en modern bil ska klara en sådan undanmanöver, kanske med en del sladdande, men den ska ändå vara hanterbar och definitivt inte slå runt. I några fall har det varit nära och då har vi avbrutit testet, men den här gången fick vi inga som helst varningssignaler, kraschen kom helt oväntat.

Ett sådant uppträdande är helt enkelt inte acceptabelt och det hjälper föga att tillverkaren varnar för "skarpa svängar" i instruktionsboken. Suzuki Jimny i nuvarande utförande sätter vi bestämt varningsflagg för.


Nu hade det  inte behövt bli så om den japanska tillverkaren hade prioriterat upp den senaste moderna tekniken - ESP. Med ett antisladdsystem hade den här olyckan förmodligen aldrig inträffat.

Den biltyp som Suzuki Jimny representar, stadsjeeparna, är med sin höga tyngdpunkt mer vältningsbenägna än vanliga personbilar ( se artikel på sid??) och därmed  mest i behov av ESP, som automatiskt bromsar in bilen när den börjar sladda och kränga. Många tillverkare har insett det, men långt ifrån alla.

Även på vanliga personbilar är ESP ett viktigt komplement till säkerhetsutrustningen, så viktigt att det borde bli standard på alla bilar. Enligt Vägverkets beräkningar skulle det rädda 75 liv per år i Sverige.

I USA anser man att ESP är den största landvinningen inom trafiksäkerhetsområdet sedan säkerhetsbälte introducerades. Undersökningar visar att 34 procent av alla singelolyckor skulle förhindras med ESP och för SUV:ar är siffran så hög som 59 procent. Där är man nu beredda att lagstifta. Från år 2009 blir det obligatoriskt på alla personbilar.

Man kan fråga sig vad vi väntar på här hemma? Lagstifta om ESP på alla nya bilar, och gör det nu!

Taggar: Ledare

Kommentarer

#1
Bo Lennström
2007-07-07 11:04

Hej
Står i begrepp att byta bil. Intresserad av test på Suzuki SX4 4-hjulsdriven. Jag hittar inten testrapport på denna. Ligger den i tiden?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.