Bild
Nästa artikel

Dubbavgifter rycker närmare

Ledare

Det är samma visa varje år vid den här tiden. När vinterdäcksäsongen närmar sig och motortidningarna börjar publicera däcktester kommer larmen om dubbdäckens farlighet som ett brev på posten.

I år har vi fått veta att den s.k. nollvisionen troligen inte kan uppnås så länge det finns dubbdäck som river upp damm med farliga partiklar som vi andas in och sedan kan få dödliga hjärt- och kärlsjukdomar av. Indirekt orsakar alltså trafiken de här människornas död, hur många som drabbas har dock inte framkommit.

Det är i storstäderna, under våren, som det här problemet finns och åtminstone en del av mätningarna som ligger till grund för larmet har gjorts i Stockholm, på Hornsgatan, en av Sveriges mest trafikerade gator med riktigt usel luft.

“något är definitivt på gång"

Hur allvarligt problemet egentligen är kan omöjligt en lekman bedöma. Det finns visserligen utländska undersökningar som motsäger de svenska, men vad som är rätt och fel låter jag vara osagt. Däremot är det lite märkligt att myndigheterna inte redan agerat om nu problemet har de dimensioner man uppger. Närmast till hands ligger väl att belägga dubbdäcken med en straffskatt, eller avgift i storstäderna, som exempelvis Norge gjort. Men varför skrider man då inte till verket?

Sannolikt därför att det finns en stor osäkerhet runt effekterna av ett dubbförbud. Dubbdäcken är klart överlägsna på snö och is, det visar våra egna tester med all önskvärd tydlighet och genom att de ruggar upp isiga vägbanor i stan förbättrar de också greppförmågan hos dubbfria däck. Förmodligen räddar de därigenom åtskilliga liv varje vinter, vilket alltså ska vägas mot de offer som partiklarna skördar. Hur får man ihop en sådan ekvation med människoliv i potten.?


Det mest optimala enligt utredarna är om en femtedel av bilarna i städerna kör på dubbdäck och resten på dubbfritt. Men hur bär man sig åt för att landa exakt på den nivån. För höga avgifter och dubbdäcken riskerar att försvinna helt från städerna, för låga och de blir kvar i oförminskat antal.

Klurigt så det förslår, men alla tecknen tyder nu i alla fall på att något definitivt är på gång. Bli inte förvånad om vi vid sidan av en eventuell trängselskatt också har en dubbdäcksavgift i Stockholm nästa år.

Taggar: Ledare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.