Nästa artikel
Unga bilförare kör sämre än andra
Krönika

Unga bilförare kör sämre än andra

Publicerad 28 juli 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
"Statistiken är hård men rättvis mot unga bilförare. De kör i allmänhet sämre än andra och jag undrar om vi ska tycka att det är bra att det är så. Jag tycker det är dåligt."

Jag sitter och kör en hyrd VW Golf på motorvägen mellan Berlin och Leipzig. Jag och Nisse Landgren ska spela på en restaurang som ligger mitt emot Thomaskirche, kyrkan där Bach verkade under större delen av sitt liv. Vår loge är ett gigantiskt fyrkantigt rum helt i sten med en imponerande takhöjd.

Vi får veta att just i detta rum, satt von Stauffenberg och hade ett sista möte med sina sammansvurna inför attentatet mot Hitler 1944. Väldiga vingslag från historien där mellan  Bach och Stauffenberg tänker jag och hisnar medan jag stämmer gitarren.

Men nu är det här ingen historietidning så, tillbaks till motorvägen. Jag rattar in BBC på radion och den eleganta brittiska accenten gör mig lugn. En trivsam toffel- och testämning sprider sig och jag lystrar förväntansfullt när radioprogrammet "Anatomy of a car crash" påannonseras. Någon begåvad radioproducent har intervjuat alla inblandade några år efter en svår bilolycka. Man klipper mellan intervjuerna och sakta tonar katastrofen fram med alla detaljer som aldrig ryms i en tidningsnotis.

Vi får höra den unga flickan som genom en klumpig manöver orsakar hela olyckan. De drabbade i bilen bakom som kraschar varpå en av passagerarna avlider och de andra skadas svårt. En vanlig solig dag i
norra England på en raksträcka där ingen körde för fort eller var berusad.

Det är djupt gripande och oupphörligt intressant att följa en tragedi
från att den händer till hur livet så småningom, sakta och smärtsamt men trots allt, återgår till en ny slags vardag. Genom rättegångar, läkarbehandlingar och rehabiliteringar lotsas lyssnaren fram av de inblandade, poliser, läkare och anhöriga. Alla som var med den där dagen har fått sina liv rejält tilltufsade, men sitter ändå där i intervjun och försöker öppna en dörr på glänt till att livet måste fortsätta. Jag saktar ner lite på autobahn och tänker att det är precis en sådan bilolycka man fasar för.

Hur bra man än kör så dyker det upp någon från ingenstans och sedan är ingenting som det varit. Flickan i intervjun var 22 år vid tillfället för olyckan och alltså precis i den åldern som är överrepresenterad i olycksstatistiken. Dålig avståndsbedömning, ingen som helst uppfattning om sin egen fart eller hur hon borde växlat ner. Statistiken är hård men rättvis mot unga bilförare.

De kör i allmänhet sämre än andra och jag undrar om vi ska tycka att det är bra att det är så. Jag tycker det är dåligt. Därifrån är inte steget långt till att man tycket att det rentav är jättedåligt och vill göra något åt det. Den som tagit körkort bör t ex inte kunna knalla omkring på Södermalm och dricka kaffelatte, gå på bio och bada på Långholmen för att sedan plötsligt efter fyra år, när de köper sin första soffa, hyra en stor skåpbil och bränna ut till
Ikea på E4:an i 120 knyck.

Det borde inte vara så krångligt att tvinga folk att köra upp igen med hyfsat mellanrum. En datasimulerad landsväg, en ratt och några spakar.

Efter en halvtimme borde en erfaren bilskollärare kunna se om personen har någon koll på läget eller kanske måste ut och övningsköra igen. Det blir dyrt,
och kanske struntar några i att ta körkort, men det kanske man kan leva med, och leva är ett fint ord i det här sammanhanget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-28 16:07
Janne i Stuna (ej verifierad)

Finns det någon "äldre" förare som inte kan påminna sig sin oduglihet som ung förare? Bland oss grabbar räckte inte bristen på erfarenhet som dämpare utan "vi var kung, kung, kung på gatan". Att bli stoppad andra dagen på körkortet av nyköpings trafikpolis var en bra reprimand.
För något år sedan var vi inblandade i en fruktansvärd frontalkrock där motparten troligen somnat vid ratten och kommit över på fel sida. En ung flicka med lånad bil. Kanske var det oerfarenheten att vid trötthet fortsätta att köra som tog hennes liv......

#2 • Uppdaterat: 2009-07-28 16:12
david. (ej verifierad)

Bra belyst, många unga människor saknar körrutin och regelbundenhet i sin bilkörning. De allra flesta av mina vänner har körkort men få kör regelbundet. Utan rutin och erfarenhet är man en RIKTIGT DÅLIG förare.
Som tur är har unga människor åtminstone en färsk förarutbildning och reaktionsförmåg, men i de här sammanhangen räcker det inte långt.
Tack för mig.

#3 • Uppdaterat: 2009-07-28 16:56
Hans Linden (ej verifierad)

Flyget har i alla tider haft "uppkörningar" vartannat år (oftare för yrkesflyget). En sådan PC (personal check) gör man för en flyglärare. Och skulle det vara stora brister så kan läraren faktiskt ålägga vidareutbildning.
Detta är ett sätt att underhålla kunskapen, ta bort uppkomna avvikelser i manövrering och säkerhetstänkande och motverka den negativa effekten av långvarig bortovaro.
Naturligtvis vore det en stor förstärkning av trafiksäkerhetsarbetet, men frågan är om det för politikerna är ekonomiskt försvarbart och - framförallt - om det inte vore politiskt självmord att förespråka en inskränkning av individens "frihet" och "rättighet". För till skillnad mot flyget så är det ju en "rättighet" att få köra bil...

#4 • Uppdaterat: 2009-07-28 17:10
Tobbe (ej verifierad)

...och alla skidåkare är inte slalomgudar när de får på sig skidor för första gången. Det faller sig väll ändå helt naturligt att unga bilförare är mer oerfarna. Men vad ska man göra? Ska man införa årlig utbildning för personer som kör mindre än 1000 mil per år eftersom erfarenhet kommer efter upprepad körning? Sätter man körkort i näven på en 40 åring som aldrig suttit bakom ratten så kör han lika odugligt som en 18 åring med färskt körkort. Ända sedan billismens barndom har det varit på det här sättet och finns det egentligen något sätt att lösa det på? Ska alla unga förare tvingas ha en sorts dekal/skylt bak på bilen så andra förstår att han är oerfaren?

#5 • Uppdaterat: 2009-07-28 17:23
Emme (ej verifierad)

De unga saknar erfarenhet men de äldre saknar kunskap om nya trafikregler. En sak är saker dock. De unga lär sig men de äldre försämrar sin bilkörning. En ond spiral.
Det finns dåliga förare av alla dess sorter

#6 • Uppdaterat: 2009-07-28 17:51
Tommy (ej verifierad)

Jag är på väg att bli gammal men jag kommer fortfarande ihåg när jag var 18 och hade fått mitt körkort!! Jag var nog inte en riktigt bra förare, men jag trodde jag behärskade allt!! Med guds försyn hände ingen olycka , phuu.

#7 • Uppdaterat: 2009-07-28 18:52
Göte (ej verifierad)

Mycket handlar om mentalitet. I USA ser man tack vare anpassning till trafik i UNGA år en helt annan mognad hos unga förare, som dock saknar vår fina utbildning i hanterandet av fordonet och regler. Men dom kör anpassat och lungt som regel.
Gäller kanske inte NewYork med förorter.
Har kört 13000 mil i USA och sett skillnaden mellan oss och dom och dessutom lärt mig lite av amrisarna.

#8 • Uppdaterat: 2009-07-28 20:05
fredrik (ej verifierad)

Jag vill inte säga emot er om att yngre saknar erfarenhet eller att äldre saknar ny kunskap. MEN det jag tycker att det kostar allt för mycket att ta ett körkort idag. Och säkert mer i framtiden om det ska till mera "uppkörningar" som kostar gemene man mera pengar. I dag måste du ha ett körkort för att få ett jobb annars är du inte intressant hos arbetsgivaren.
Jag säger inte att det är fel med ett par extra uppkörningar, men det är en alldeles för dyr "frihet" att ha körkort.

#9 • Uppdaterat: 2009-07-28 20:31
Thord Palm (ej verifierad)

Körkort skall förnyas med 5 års intervall till en rimlig kostnad skall gälla ALLA

#a • Uppdaterat: 2009-07-28 21:04
Anders Karlsson (ej verifierad)

Du pratar om två faror:
1. Förare som inte hunnnit lära sig det här med avståndsbedömning osv.
Här menar jag att man skall hja ett visst antal gopdkända simulatortimmar innan man kan bli godkänd. Simulator är billigt och identitet fastsälls med fingeravtryck.
2. Förare som kör väldigt sällan och därför aldrig blir erfarna eller förare som då coh då hyr ett annorlunda fordon och t.ex. kör juniorhockeylaget mellan Stockholm och Leksand. Husvagnar och husbilar är ett annat exempel Dessa förare är nog minst lika överrerpresenterade som 18-åringar, men diet infnns ingen statistik. Vi ser bara ibland att en klubbresa slutade i katastrof med många döda.
Här är säklert alla åldrar inblandade. Här finnns ingen nyckel, men jag skulkle aldrig släppa iväg mitt barn i en buss som inte körs av ett proffs.
De signaturer som tycker de yngre är bättre på vägmärken och annat kan få reda på att det har mycken liten betydelse för olycksstatisken vad man kan om vägmärken, högst hjultryck osv. Det kan aldirg ersätta ett gott omdöme,
Håller med ett tidigare inlägg att vi Europeer skulle studera hur man köär i USA. Det skulle rädda många liv.
Anders

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.