Nästa artikel
Polestar har prisat bort sig fullständigt: ”Ofattbart”
Krönika

Polestar har prisat bort sig fullständigt: ”Ofattbart”

Publicerad 2023-01-24 14:04 (uppdaterad 2023-01-24 14:12)
Längre räckvidd och snabbare laddning – bra. Men prislappen för uppdaterade Polestar 2 är helt uppåt väggarna, skriver Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En uppdaterad version av elbilen Polestar 2 visades upp på tisdagen. Modellen har tidigare fått kritik för att vara ineffektiv och törstig, men nu ska förbrukningen ha sänkts.

Tillsammans med större och modernare batteripaket förlängs också räckvidden – och den blir nu faktiskt längre än för Tesla Model 3, vilket är imponerande. Även snabbladdningen har blivit bättre.

Men ungefär där slutar också de positiva nyheterna.

Teslas stora prissänkning har verkligen rört runt ordentligt i elbilsgrytan. Instegsversionen av Model 3 kostar nu 529 170 kr att köpa inklusive den obligatoriska så kallade ”destinations- och dokumentavgiften” på 9 180 kr.

Den som i stället sneglar på Polestar 2 får visserligen något längre räckvidd (knappt tre mil längre än Model 3). Men accelerationen och snabbladdningen är långsammare, och prislappen ligger redan i grundutförande på 559 000 kr – alltså nästan 30 000 kr mer.

”Polestar har dumsnålt nog valt att lägga den viktiga värmepumpen i ett tillvalspaket för 50 000 kr”

Polestar 2 har fått en igentäppt front med kameror och sensorer i en ”Smart Zone”, som på nya Polestar 3.

Och det blir värre. Polestar har dumsnålt nog valt att lägga den viktiga värmepumpen i ett tillvalspaket för 50 000 kr. Även köpare som inte väljer det paketet lär välja Pilotpaketet med de vassa Pixel LED-strålkastarna och adaptiv farthållare som annars inte ingår. Vips, så ökar priset med ytterligare 35 000 kr.

Slutnotan med dessa två paket hamnar på svettiga 644 000 kr. Som jämförelse kostade Polestar 2 från 659 000 kr när den lanserades, och då fick köparna den fyrhjulsdrivna varianten. Tesla Model 3 kostar 115 000 kr mindre även om det finns skillnader i utrustningslistan.

Priserna blir förstås ännu högre för de dyrare varianterna, och det är helt ofattbart att Polestar helt verkar ignorera den stora prisskillnaden. Återstår att se vad det innebär för försäljningen framöver.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 2023-01-25 19:07 Gaston skrev: Och det är…
  • 2023-01-25 12:44 Ja beträffande EQE:s…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.