Bild
Nästa artikel
Krönika

”Nya infotainmentsystemen har en mörk baksida”

Publicerad 2021-03-16 18:05 (uppdaterad 2021-03-16 18:10)
Flera bilmärken har börjat ta infotainmentsystemen på allvar med snabbare respons och enklare gränssnitt. Men det är inte riskfritt, skriver Erik Söderholm.

Biltillverkarna har länge envisats med att hålla en låg nivå när det gäller infotainmentsystemen. Långsam processor, liten skärm och krångligt gränssnitt har varit melodin för flera märken.

Det är ingen bra kombination när allt fler av bilens olika funktioner och finesser ska skötas av just infotainmentsystemet.

Men det senaste året har något hänt. Polestar och Volvo är tidigt ute med att använda Googles operativsystem för att bygga grunden i infotainmentsystemet, och flera biltillverkare bygger också in stöd för e-handelsjätten Amazons röststyrningsassistent Alexa.

Det är bra att biltillverkarna nu börjar inse att köparna förtjänar mer än ”lägsta möjliga nivå” när det gäller pekskärmar och annan digital teknik. Det är också bra att biltillverkarna svalt sin stolthet och sträckt ut handen till andra företag som kan det här med mjukvara bättre. 

Vissa försöker fortfarande hålla kvar vid sin egenutvecklade teknik, men faktum är att till exempel Googles röstassistent är helt överlägsen biltillverkarnas egna försök. Konstigt vore annars: Googles assistent tar emot miljontals förfrågningar varje dag och lär sig själv bli bättre med hjälp av smart teknik.

”Google ställer inte upp med teknik till nya bilar för att vara snällt”

Men det finns en baksida med att Google, Amazon och andra teknikjättar nu flyttar in bakom pekskärmen i din bil. 

Google ställer inte upp med teknik till nya bilar för att vara snällt. Google vill lära sig mer om alla oss som kör bilarna. All data som bilen kan samla in är extremt värdefull. Vad händer om Google plötsligt blir indragen i någon dataskandal, kanske för att ha ”läckt” viktiga uppgifter? Eller bestämmer sig för att visa ”skräddarsydda” annonser i klimatanläggningen?

För att inte tala om Alexa. Den ”smarta” röststyrningassistenten från Amazon kan vara nog så smart, men faktum kvarstår: bara ett fåtal av alla de appar som går att koppla ihop med Alexa har ens en integritetspolicy, något alla digitala tjänster bör ha.
Det hindrar inte BMW från att nu skicka ut Alexa till bilarna med en mjukvaruuppdatering.

Jag säger inte att utvecklingen går åt fel håll. Jag tycker det är fantastiskt att biltillverkarna äntligen insett hur viktigt detta är. Men det krävs inga stora felsteg för att detta ska spåra ur. Ett konstigt beslut någonstans i hierarkin hos teknikjättarna, och plötsligt vill ingen längre ha en bil med Alexa eller Google inbyggt. 

Vad händer då med andrahandsvärdet på din bil?

I mobiltelefonernas värld är det enklare. Missnöjd med Android? Ja, men byt till en iPhone då. I bilvärlden är det inte lika enkelt. Du kan inte bara byta ut infotainmentsystemet bilen mot ett annat, det sitter fastmonterat djupt inne i bilens centraldator tills den skrotas om 20 år.

Mycket kan hända på 20 år…

Läs också: ”Att inte Volkswagens nya elbil vann måste ha svidit”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.