Nästa artikel
”Jag slapp ladda – och kom fram mer utvilad”
Krönika

”Jag slapp ladda – och kom fram mer utvilad”

Publicerad 28 juni 2022
Tommy Wahlström sänker tempot utan att komma fram senare.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En av de saker man behöver vänja sig vid snabbast när man blir elbilist är att vänta. Det börjar direkt efter köpet. Kriget i Ukraina, covid-nedstängningar i Kina och halvledarbrist ger rekordlånga leveranstider. Att det dröjer uppemot ett år innan en beställd bil är byggd är inte ovanligt.

När man fått sin bil blir laddningstiderna en faktor att ta i beräkning. I normala fall laddar man sin elbil hemma över natten. Hur lång tid det tar spelar mindre roll. Det är en annan sak på resa när man behöver fylla batteriet längs vägen. Då känns 30 minuters väntetid som en timme och en timmes väntetid som en halv dag.

Allra värst är när alla laddare är upptagna och man tvingas vänta innan man får chans att koppla in sin bil och därefter vänta ytterligare medan batteriet fylls.

”Då känns 30 minuters väntetid som en timme och en timmes väntetid som en halv dag”

I en elbil är det dock enkelt att påverka sin energiförbrukning med hjälp av gaspedalen. Ju snabbare man kör desto mer ström går åt. I kombination med navigationssystem som visar återstående körsträcka och pålitliga instrument som visar strömförbrukning och återstående räckvidd blir det lätt att moderera effektuttaget efter hur långt man behöver åka och hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

När min bil häromdagen la en rutt hem som inkluderade ett kortare laddstopp på sluttampen bestämde jag mig för att jag inte ville vänta mer. Jag slog av klimatanläggningen, hittade en långtradare som jag lade mig bakom på kortast möjliga, säkra, avstånd. Visst, färden gick i 85 km/tim istället för högsta tillåtna 120 men den var riktigt behaglig. Lägre kupébuller underlättar när man ska avnjuta sin ljudbok och filhållningen fungerar utmärkt i lägre hastigheter och med en lastbil som tydligt riktmärke för elektroniken.

Så småningom svängde långtradaren av men då hade jag sparat tillräckligt med ström för att kunna fortsätta hem utan behov av ytterligare stopp. Restiden blev i slutänden densamma men färden blev mer avspänd, billigare och förmodligen säkrare. Dessutom slapp jag en period av väntan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (26)

  • 30 juni 2022 Svar till mcentusiasten:…
  • 29 juni 2022 bejje skrev: pinjong skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.