Bild
Nästa artikel
Krönika

"Det är dags att reformera säkerhetsmodellerna"

Publicerad 2021-06-14 15:30 (uppdaterad 2021-06-14 15:33)
Alla kroppstyper, kön och åldersgrupper måste vara representerade i krocktester, skriver Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Är du äldre och har satsat pengar på att köpa en sprillans ny bil för att du vill åka så säkert som möjligt? Då kan du vara ute i ogjort väder. Den moderna bilens aktiva säkerhetssystem kommer visserligen att förhindra många olyckor men har du otur och krocken väl inträffar, kan det vara så att du hade åkt säkrare i den 15 år gamla trotjänaren du just bytte in!

Läs också: Forskning: Nya bilar är farligare för äldre

Försäkringsbolaget Folksam har analyserat drygt 177 000 svenska trafikolyckor och kommit fram till att risken att dödas eller skadas allvarligt är högre för människor äldre än 50 år om de färdas i en bil från 2010–2019, jämfört med en från 2000–2009. Orsaken är att våra bilar byggs för att klara allt tuffare krockvåld. Styvare struktur och effektivare skyddsutrustning gör att belastningen på den människokropp som utsätts för kollisionen också blir högre.

Unga, starka kroppar som i storlek och tyngd väl stämmer överens med de grundparametrar konstruktörerna räknat på, klarar sig bra. Däremot blir det problem när vi stoppar in äldre, skörare och på andra sätt från grundmallen avvikande kroppar.

«Våra bilar byggs för att klara allt tuffare krockvåld»

Lösningen på problemet är att installera adaptiva system som anpassar krockkuddars och bältessträckares funktion efter vem som sitter i bilen. Problemet är känt och lösningar finns, ändå går det trögt att få till stånd en förändring. Kan det månne handla om kostnader och lönsamhet? Biltillverkare är vinstdrivande företag som gör vad de måste för att uppfylla lagkrav men sällan mer än så.

Därför är det upp till lagstiftare och trafiksäkerhetsorganisationer som Euro NCAP att säkerställa att den ökande säkerheten i moderna bilar kommer alla till del. Folksam är inte ensamt om att slå larm. Amerikanska IIHS har varnat för att dagens krockdockor har brister när det kommer till att visa hur kvinnor skadas vid bilolyckor. Det är dags att reformera säkerhetsmodellerna så alla i bilen får optimalt skydd, oavsett om man är man, kvinna, vuxen, barn, lång, kort, tjock, smal, gammal eller ung!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.