Bild
Nästa artikel
Krönika

Bara krass ekonomisk verklighet

Publicerad 4 oktober 2011 (uppdaterad 4 oktober 2011)

Jag vet att jag tjatar om min vita 745:a men hon upphör aldrig att imponera. Till semestern på Gotland dansade hon fram med mig och hustrun, tre barn, en hund, fullpackad takbox och tre cyklar på dragkroken. Knappt en liter bensin/milen har det gått åt och det kan man inte klaga på med en så stor gammal bil.

Det enda som drar ner betyget är värmehållningen. När den väl fått upp temperaturen stannar den som i en termos, även om det är kalla nätter. Min gamle kompis i Norrland – och även han 740-ägare – väljer att se det från den positiva sidan: ”Det är tur att vi har så korta somrar”.

Men frånsett värmen i kupén är hon ett rullande palats för vår familj, vi har aldrig åkt bättre. Den trivsamma slängigheten påminner mig om rälsbussarna jag åkte som barn och jag älskar det svampiga gunget i väghållningen.

Många håller med när jag orerar om bilens egenskaper och fyller på med historier om sina gamla trotjänare: ”Min V70 är faktiskt inte lika skön, och ingen last tar den heller, jag funderar på att hitta en 745:a på Blocket.”

Jag tror knappast de menar allvar, det är lätt att vara nostalgisk på avstånd. Själv skulle jag självklart köpa en ny bil om jag hade råd, det är ingen romantik jag håller på med, bara krass ekonomisk verklighet.

Jag pratade med grannen idag som undrade om det inte var osäkert med inkomsten som musiker. Inte alls, svarade jag. Man vet helt säkert att man aldrig kommer att tjäna några pengar. Också en slags trygghet. Då kommer landets alla billiga och begagnade 745:or som räddande änglar, och de gör exakt samma sak som nya bilar: Tar en från punkt A till B och allt är toppen, så länge man inte krockar.

Alla som tycker att den svenska bilparken måste förnyas missar en aspekt, den miljöpåverkan det innebär att tillverka en ny bil. Jag som kör 500 mil om år ligger inte direkt i framkant bland landets utsläppsmarodörer, men när jag räknar ut mitt ekologiska fotavtryck (kolla till exempel www.minplanet.se) säger det annorlunda.

Jag kör bil nästan bara på semestern (och aldrig ensam), bor i ett hushåll proppfullt av folk, flyger aldrig till fjärran länder, sopsorterar allt, har lågenergilampor och det ena med det andra. Ändå skulle det krävas en och en halv jord om alla levde som jag. En genomsnitts-amerikan kräver sex gånger planeten jorden.

Några människor betalar för det här, och det krävs inget dumhuvud för att räkna ut anledningen till att vi har det bra: Väldigt många människor har det helt förjävligt. Då kan man antingen tänka att det är en evinnerlig tur att vi bor här, och fortsätta leva som om allt är frid och fröjd.

Eller så kan man reflektera över sitt eget ansvar. Det intressanta med det är, att om alla människor som har möjlighet åkte kollektivt, och valde ”gröna” varor i varje givet ögonblick skulle jordens miljöproblem försvinna på nolltid.

Fascinerande tanke. Jag skulle vilja se en räknemodell för att köra gammal bil, men lite. Det är bra med nya energisnåla fordon men samtidigt krävs naturresurser för att hela tiden bygga nytt. Jag tycker det skrivs för lite om det.

Vad skulle hända om de storstadsmänniskor, som inte orkar gå 100 meter till bussen, drog ner 25 procent på sina årsmil och behöll bilen ytterligare några år?

Kommentarer

#1 • 4 oktober 2011
Mistro
Första gången som jag läste typ samma historia så var det faktiskt roligt att för en stund färdas tillbaka typ 15 år i tiden och uppleva samma sak som Johan verkar uppleva än idag! Men andra gången blev jag bara irriterad då jag läste det i tidningen och tydligen så är det inte ovanligt att det tjatas om detta vita fenomen. Kan bara inte förstå vitsen med det,...visst poängteras det att kassan är skral men inte kan det väl vara det faktum som är så intressant? Johan har kass ekonomi ....jaha? Snarare tror jag ...vilket retar mig mest att Johan på riktigt tycker att denna vita Volvo ÄR fantastisk och då undrar jag vad han tillför en motortidning? Hittar man inte nämnvärt många fel på en skrothög samtidigt som kollegorna radar upp massvis med fel på alla nya bilar som testas så anser jag att något är galet! Att Johan sedan dessutom uppmanar allmänheten att följa hans val är bara patetiskt. Nu när jag ändå är som argast så kan jag passa på att berätta att jag inte heller är någon höginkomsttagare som skiter pengar,..men jag prioriterar min egen och min familjs säkerhet före allt annat och därför har jag 2 nya bilar som för övrigt inte har kostat mer än allt annat skräp som jag har ägt tidigare. Kanske är det så att Volvo 745 är världens bästa bil för Johan och andra som kör väldigt lite och visst borde vi alla tänka lite mer på miljön och köra lite mindre,...men att hylla äldre bilar idag känns inte riktigt upp2date i en motortidning dessutom.
#2 • 4 oktober 2011
amoC
Nä, bättre med en motortidning där alla journalister tycker helt lika, och är överens med precis alla läsare i - just det - alla frågor. Vad underbart det hade varit!
#3 • 4 oktober 2011
Mistro
Din point "amoc" med detta? ...eller du kanske förstod någon mening med att tjata om gamla bilar i en tidning som vill vara trovärdig,som jag missade?
#4 • 4 oktober 2011
amoC
Tja, jag tycker det finns flera poänger. Bl.a. "Alla som tycker att den svenska bilparken måste förnyas missar en aspekt, den miljöpåverkan det innebär att tillverka en ny bil." Jag tycker Johans krönikor är läsvärda, om du inte gillar dem behöver du ju inte läsa. Framförallt förstår jag inte vitsen med att bli upprörd, det kan aldrig vara bra för blodtrycket.
#5 • 4 oktober 2011
amoC
Huvudet på spiken Jes_, återigen :)
#6 • 4 oktober 2011
Mistro
SÅ upprörd är jag inte ...bara lite för mycket bilnörd för att uppskatta tjat om forna tider. Volvo 740 känns omdiskuterad nog. ;-) Miljöfrågan däremot finns det ju delade meníngar om och får vara en "bonus" till min fördel om det nu skulle vara så att en ny bil är miljövänligare än en gammal. Det Johan brukar att skriva om ( som inte handlar om hans vita 745 ) har jag ingen åsikt om.
#7 • 4 oktober 2011
amoC
Jag är också bilnörd och gillar när det skrivs lite om gamla tider. Men du har en poäng Mistro, jag kan läsa Klassiker när det behovet tränger på :)
#8 • 4 oktober 2011
Pulu (not verified)
Tycker att det var en bra och intressant krönika som väl är värd att läsas och reflektera över. Sedan är det väl härligt att läsa om någon som har riktig kärlek till sin "gamla" trotjänare som visat sig göra det önskade med bravur under åren. Nä, nu måste jag åka iväg o köpa gummisnoddar :)
#9 • 4 oktober 2011
Anna Carlbro
Du tycks tro att världsekonomin handlar om kommunicerande kärl. Tyvärr är det så att även om alla följde ditt exempel och körde sina gamla skorvar i botten och bilindustrin skulle tvingas slå igen för att ingen köpte nya bilar så skulle folket i Somalia inte få det bättre. Bilen du inte köpte leder inte till mat på bordet i Afrika. Jag är ledsen att behöva beröva dig dina illusioner. Somalia är nog mer betjänta av att ökenutbredningen ha vänt och världen tycks bli grönare. Tänk om det beror på koldioxiden. Växter lär ju gilla den...
#a • 5 oktober 2011
amoC
Samtidigt är det väl så att om INGEN körde gamla skorvar i botten, skulle jordens resurser ta slut ännu fortare. Jag förstår inte riktigt kopplingen till Somalia, det handlade väl om miljönyttan med att köpa nytt kontra behålla gammalt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.