Nästa artikel
Yaris sänker utsläppen med nytt batteri
Nyheter

Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Publicerad 16 oktober 2019 (uppdaterad 17 oktober 2019)
Nya versionen av Toyotas småbil byggs på ny grund med annan typ av batteri i hybridversionen.
Fjärde och senaste generationen av Toyota Yaris baseras på en variant av biltillverkarens plattform TNGA, anpassad för småbilar. Den grunden har tilläggsnamnet GA-B. 

Fördelarna med den är att förarsätet är placerat lägre och längre bak, närmare bestämt 6 centimeter mer än förut. Själva bilen är något kortare och lite lägre än gamla Yaris men 5 centimeter bredare.  

 
Toyota har gjort om hybriddrivlinan som är deras storsäljare i Europa. I den jobbar en 1,5 liters trecylindrig bensinmotor enligt Atinsoncykeln.

Batteriet som stöttar upp med el är numera av typen litiumjon istället för som på gamla Yaris nickelmetallhydrid. Det gör att vikten har reducerats och Toyota räknar med att det nya batteriet kan hjälpa till att sänka bilens förbrukning och koldioxidutsläpp med 20 procent. Den förändrade kemin i batteriet ska också bidra till kvickare acceleration.   
 
Förutom hybriden kommer Toyota på vissa marknader också att sälja Yaris med enbart trecylindriga bensinmotorer med volym på antingen 1,0 eller 1,5 liter. Mer detaljer om dessa ska släppas av Toyota inom kort. 

Bland säkerhetssystemen märks bland annat en extra krockkudde, centralt placerad, som ska dämpa effekterna av sidokrockar. Adpatid farthållare och filhållare är standardutrustning. 

Nya Yaris byggs i Valenciennes i Frankrike med start i mitten av nästa år. Sverigelansering sker efter sommaren 2020.  

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.