Bild
Nästa artikel
Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Nyheter

Nya versionen av Toyotas småbil byggs på ny grund med annan typ av batteri i hybridversionen.

Fjärde och senaste generationen av Toyota Yaris baseras på en variant av biltillverkarens plattform TNGA, anpassad för småbilar. Den grunden har tilläggsnamnet GA-B. 

Fördelarna med den är att förarsätet är placerat lägre och längre bak, närmare bestämt 6 centimeter mer än förut. Själva bilen är något kortare och lite lägre än gamla Yaris men 5 centimeter bredare.  

 

Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Toyota har gjort om hybriddrivlinan som är deras storsäljare i Europa. I den jobbar en 1,5 liters trecylindrig bensinmotor enligt Atinsoncykeln.

Batteriet som stöttar upp med el är numera av typen litiumjon istället för som på gamla Yaris nickelmetallhydrid. Det gör att vikten har reducerats och Toyota räknar med att det nya batteriet kan hjälpa till att sänka bilens förbrukning och koldioxidutsläpp med 20 procent. Den förändrade kemin i batteriet ska också bidra till kvickare acceleration.   
 

Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Förutom hybriden kommer Toyota på vissa marknader också att sälja Yaris med enbart trecylindriga bensinmotorer med volym på antingen 1,0 eller 1,5 liter. Mer detaljer om dessa ska släppas av Toyota inom kort. 

Bland säkerhetssystemen märks bland annat en extra krockkudde, centralt placerad, som ska dämpa effekterna av sidokrockar. Adpatid farthållare och filhållare är standardutrustning. 

Nya Yaris byggs i Valenciennes i Frankrike med start i mitten av nästa år. Sverigelansering sker efter sommaren 2020.  

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris?

Yaris sänker utsläppen med nytt batteri

Kommentarer

#1
2019-10-16 14:05

Grillen ser ut som en svart sumobrottare.

#2
2019-10-16 14:44

En blivande storsäljare gissar jag på, blir priset rätt kan man kanske prata om succe för modellen. Snygg sticker ut ur mängden. "No,more boring cars" som Akio Toyoda lovade för några år sedan, ser ut att infrias med mer vågad design.

#3
2019-10-16 15:25

Som en Fiat 500 som har ont i magen. Insidan ser bättre ut, särskilt stolarna..

#4
2019-10-16 17:32

Varför inte en helt eldriven?

#5
2019-10-16 17:39

Ja den gamla var ju ingen snål bil ens med hybrid batteriet.
Annars är den ju väldigt snarlik föregångaren.
Så den bör ju bli rejält bättre än den gamla men risken är att den som i dag blir alldeles för dyr.

#6
2019-10-16 18:09

@Styggavargen
Toyota är, med rätta, inte så förtjusta i elbilar. Både du och jag vet hur sjukligt tunga de tenderar att bli, t ex. Följande står att läsa på Toyotas svenska hemsida:
"Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt." 

.

#7
2019-10-16 18:09

När kommer elbilar med Lipo?, då blir det fart :)

#8
2019-10-17 06:19

Varför har den en växelspak? Knappar eller ratt, likt elbilar och spara platsen där den onödiga spaken sitter till något bättre. Prius som jag har, har en lite spak helt elektronisk, skulle alltså inte vara några problem att göra som i tex Ioniq och ha fram och back knappar plus en P-knapp. Min Merca har en liten elektronisk spak vis ratten (tänk vindrutetorkare) och det är en dieselbil, när använd utrymmet till något bättre, om inte en tredje sittplats så till förvaring.

#9
2019-10-17 06:08

Gillar den mindre växelspaken i Auris hybrid bättre.

#10
2019-10-17 08:15

Betydligt mer aptitlig än tidigare. Toyota är på rätt spår.

#11
2019-10-17 13:10

ja ,TOYOTA kører med klatten og det er godt for verden . iøvrigt ser den fantastisk UD, og vil givet. blive et kæmpehit. tak..

#12
2019-10-17 14:28

Jörgen: En kort fråga, om du skriver på ett svenskt forum, varför inte använda google translate före du postar så det blir förståligt?

#14
2019-10-17 15:41

kære kjære Henrik. det vil jag prova at gøre , men da jag er opvoksen her ved kusten og alltid har lysnat på sv tv og radio p3 så forstår jag alt svensk ord , men det ere lidt svarere at skrive dette , jag vil øve maj go helg. kører med klatten siger vi i dk.,når nogen er i førertrøjen, ligesom Ingemar STENMARK dengang.-.

#15
2019-10-18 08:59

Jörgenn, jag tycker det är väldigt lätt att läsa din danska. För oss svenskar är det mycket lättare att läsa danska, än att förstå danska när det talas. För mig är det nästan som att läsa svenska...

#16
2019-10-18 11:36

Det enda Jörgen gör är att tokhylla allt Toyota kommer med. SUPER FLOTT OG KLASS LEDENE är ganska lätt att förstå

#19
2019-10-19 14:41

kære Mækinen jeg har kørt wv, Audi, opel, franska biler, ford og Bmw, men intet kan kvalitetsmæssigt måle sig med en toyota i sin klasse, de er ikke så flotte som Audi ,men de er billigere i drift meget på problemer modsat wv og Audi og Ford ruster katastrofalt hurtigt .derfor skriver jeg , om ex. den nye 2,0 Corolla klass., ledende, meduntag af bagagerummet. tak so rykket...

#20
2019-10-20 14:26

''fronten ser ut som en val förväntansfull inför ett stim av krill.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.