Bild
Nästa artikel

XC40 BEV får "frunk"

Nyheter

När Volvos suv blir elbil blir det extra förvaringsmöjlighet under motorhuven, eftersom förbränningsmotorn saknas.

Volvo bygger upp förväntningarna inför premiären av eldrivna XC40 om två veckor. De har släppt några skisser på skapelsen, och berättar att den lilla suven får 31 liter extra i bagageutrymme fram, i den så kallade "frunken", en sammanslagning av orden trunk och front.

Dessutom kommer grillen att se annorlunda ut än på andra Volvobilar. Eftersom det inte behövs luftflöde för kylning är frontgrillen stängd. Vill man få en försmak på hur XC40 BEV kan se ut gör man klokt i att titta på konceptet 40.1 som visades upp 2016. 

Alla elektriska XC40 får som standard tak i svart kontrasterande färg. Det går också att få bilen i en nyframtagen grön kulör: "Sage Green". 

Volvo XC40 som elbil visas 16 oktober.

Diskutera: Ser du fram emot premiären av Volvo XC40?

Kommentarer

#1
2019-10-02 15:38

Förstår inte varför inte fler elbilar har det extra bagaget fram. Mercedes skippade det helt på GLC som ju ändå är en hög stor bil där man tycker det borde fått plats. Jag tycker det är otroligt användbart, har alla bilrengöringsgrejor, spolarvätska, varselväst m.m där som inte behöver fram så ofta.
Jag hoppas bara Volvo säkrat batteritillgången med, för jag tror den här kommer sälja bra.
Trevligt se de satt laddkontakten i enligt mig rätt ände av bilen med.

#2
2019-10-02 16:17

Ja denna skulle nog sälja som smör om den inte blir dyrare än M3 och det finns produktionskapacitet. Borde ju inte kosta mer än polestar 2 kan man tycka? Men tillgången på bilar gissar jag kommer bli rätt skral tyvärr.

#3
2019-10-02 16:43

Håller med dig Henrik att elbilarna borde kunna nyttja utrymmet framtill så att man kan ha de smågrejor man alltid har med sig i det utrymmet. Dock kan man tycka att dom borde fått till ett större utrymme än 31 l.

#4
2019-10-02 22:35

Skrattretande att Volvo (och ViB) lägger upp det som en "nyhet" när Tesla haft det på sina bilar i 7 år redan. Och större dessutom. ViB borde ju som journalister iallafall nämna Tesla. Köpt artikel av Volvo kanske .... ?

#5
2019-10-02 22:45

Den här "frunken" är ju knappast uppfunnen av Tesla heller. Fanns tex redan på min första bil, en VW bubbla från 1958

#6
2019-10-02 23:10

PGA: Var nånstans läste du in att de presenterat det som nåt nytt?! Volvo visar lite mer av sin nya elbil och då bland annat att den får en frunk, samt laddning bak och lite annat.
Jag hade dubbla bagage på bilar långt innan jag hade min Tesla med.

#7
2019-10-03 15:41

Det viktigaste med denna nya front är Volvos genuina säkerhetstänk, borttagandet av "motorbufferten" ersätts med en lika bra säkerhetszon, "frunken" kommer på köpet!

#8
2019-10-03 19:18

Leif, hur tänker du? Skulle du bara såga av motorhuven och ta bort den... klart du måste ha en motorhuv och ca 1 meter framför din vindruta ... det är trots allt ingen "tuk tuk" man kör runt med, utan en BIL!

#9
2019-10-06 20:10

Att Mercedes EQC inte har bagageutrymme där fram beror på att den är baserad på en fossilbil. Den har även en hög tunnel framför mittplatsen bak. Annars är den den i särklass tystaste elbilen och har smart gps-funktion. Deras matrix-strålkastare kan vara de bästa.
Jag ser personligen den som varande den enda konkurrenten till Jaguar i-Pace.
Är man ute efter maximal effektivitet och bäst utnyttjade utrymmen, leder dock Tesla, i synnerhet modell 3, som dock har ett uselt baksäte och svårlastat (om än rymligt) bagageutrymme.

#10
2019-10-06 20:11

Synd att XC40 är så förbannat ful …

#11
2019-10-07 13:02

Roy J: Hur tänkte du nu? XC40 electric är väl med baserad på en fossilbil, mer än EQC då den även har samma kaross, och får en Frunk, så att EQC inte har Frunk för att den är baserad på en fossilbil är inget hållbart argument.
Sen att Tesla Model 3 har bäst utnyttjade utrymmen håller jag inte med om, Model S är sjukt mycket rymligare och inte så mycket större procentuellt som lastkapaciteten är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.