Bild
Nästa artikel
Hur Volvo XC40 som elbil kommer skilja sig från andra XC40 utseendemässigt får vi veta först i mitten av oktober. På bilden syns XC40 som laddhybrid.

Volvo laddar upp för elektriska XC40

Nyheter

Småsuven som elbil blir den första från Volvo utan förbränningsmotor. Premiär i mitten av oktober.

Även om formen är bekant på XC40 som elbil har ingenjörerna behövt göra om en hel del i grundstrukturen. Detta enligt Volvo för att öka krocksäkerheten. Bland annat har de varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en förbränningsmotor under huven.

Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv. Det omsluts av en bur tillverkad i extruderad aluminium, vilket skapar en inbyggd deformationszon i karossen. 
 

Elektriska XC40 utrustas med en ny sorts plattform för förarassistans, eller ADAS som det också kallas (Advanced Driver Assistance Systems). Mjukvaran till plattformen har utvecklats av Zenuity, det nybildade företaget Volvo äger tillsammans med Veoneer. Tekniken innefattar kameror, radar och ultraljudssensorer och plattformen kan enligt Volvo med lätthet vidareutvecklas i takt med att självkörande bilar introduceras. 

XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet. 

Diskutera: Ser du fram emot premiären av nya Volvo XC40?

Kommentarer

#1
2019-09-25 12:43

Det ska bli intressant att se hur de prissätter den. Känns som de måste sätta den en bit under Polestar 2. Samtidigt "måste" den ju kosta mer än laddhybriden av samma modell. Tror de kan få svårt sälja laddhybriden efter denna är släppt. Denna kan inte ligga för mycket högre för att ligga lägre än instegs Polestar och samtidigt är det mer bonus på en Elbil än laddhybrid.....spännande!

#2
2019-09-25 13:14

Jag tror också att den kommer att kosta mer än hybriden, men det skulle säkerligen inte behöva det utan det är ren marknadspositionering. Kul att de äntligen får tummen ur, men det måste ju ske massor hos de flesta tillverkarna under 2020 annars blir det böter... Dock så är XC40 inte en bil som passar mig, sitter dåligt i den, synd för annars skulle den kunnat vara ett alternativ som nästa bil OM de klarar av att leverera runt halvårsskiftet 2020...

#3
2019-09-25 13:32

Volvo har målat in sig i ett hörn, sett ur alla synvinklar. Tunga bilar, med dålig aerodynamik... och prissättning som har mycket att önska. Inte särskilt praktiska heller. Förlåt om jag är negativ, men det är så jag ser på det.

#4
2019-09-25 14:25

Jag tror att alla nybörjare av elbilar kommer att få många problem att lösa.
Att som här ta en fossilbil och konvertera till el är nog mest ett försök att se vad som händer, men det kan bli ett dyrt försök.
Men det är ändå ett försök och någonstans måste man ju börja för att få erfarenhet och här kommer man att låta kunderna vara med i utvecklingen.
En elbil måste konstrueras från grunden, men trots resurserna från Geely har man säkert inte hunnit fram på ett bra tag än och det dröjer nog innan man hinner ikapp konkurrenter som haft bilar i produktion sedan länge..

#5
2019-09-25 14:28

@Styggavargen Någon lättviktig skapelse blir det dårakt inte.. skyhöga mängder energi har åtgått för att bara skapa den. Undrar varför mängden energi som åtgår vid tillverkningen inte enligt lag behöver redovisas.. Det är en miljöparameter av rang. Den nästa miljöparametern man skulle vilja se är förväntad livslängd.
"Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv." Vad är det som inte talas högt om? Jo, att skadade batterier kan brinna utav bara fasen.. är till och med väldigt svårsläckta. Och nu behöver de alltså extra skydd tillika.. Hur farliga är då alla de elbilar som redan tillverkats, men utan detta skydd?

.

#6
2019-09-25 15:06

Konkurrenterna är ju dock ganska få, och det dröjer nog till produktionskapaciteten motsvarar efterfrågan på elbilar totalt sett. Sen kan man ju hålla med om att det finns energieffektivare sätt att transportera sig än i en suv.

#7
2019-09-25 15:18

XC40 väger väl normalt in på ca 1700+ kg..undrar vad elversionen väger? Blir det en 2 ton tung "Golf" man byggt?

#8
2019-09-25 16:26

Äntligen. Jag önskar dom lycka till.
En riktigt trevlig bil som jag gärna skulle haft om prislappen var anpassad för en svensson.

#9
2019-09-25 17:03

Mer spel för galleriet ? Blir inga stora volymer med den bilen

#10
2019-09-25 17:12

Bengt 39. Det finns gott om folk med pengar i svedala.
Tror den kommer att sälja.

#11
2019-09-25 17:39

En bil för rikemanshustrun på stadens gräddhylla att åka till frissan med!

#12
2019-09-25 19:35

Äntligen kommer fossil Volvo igång så alla tjänstebilsägare har något vettigt alternativ. De kan ju aldrig byta märke pga prestige.

#13
2019-09-25 20:56

Gissar en `svindyr´ liten bil med måttlig prestanda (körsträcka per laddning). En bil för våra tre `huvudstäder´ med omgivningar.

#14
2019-09-25 21:17

Vilka underbart positiva kommentarer det dyker fram här :) Mycket roliga fördomar och mycket okunskap.
Sabud: Varför skulle det bara vara en bil för storstäderna och dess omgivning? Jag har väldigt svårt att tänka mig att den kommer ha lägre WLTP än 40 mil på en laddning. Svindyr skriver du, jag tror inte den kommer ha högre TCO än med D4 dieseln vid normal årlig körsträcka. Men troligtvis bättre prestanda.

#15
2019-09-25 22:57

Henrik M

Tror du att den får 40 mil wltp? Behövs ett rejält batteri för det i den bilen tror jag.

#16
2019-09-26 12:12

Apex: Polestar 2 som den kommer dela mycket teknik med har 50 mil WLTP. Så jo, jag tror den kommer ligga strax över 40, troligtvis nära Tesla Model 3 SR+ i både räckvidd och pris. Lägger de den högre kommer den för nära den "finare" Polestar 2 spm börjar på 630 kkr.

#17
2019-09-25 23:19

Själv tror jag inte att den kommer kunna matcha Model 3 SR+ i räckvidd och pris men vi får väl se.

#18
2019-09-25 23:40

Jag hoppas de inte prisar bort den.
Lägger de sig mitt mellan XC40 laddhybrid och nuvarande instegs Polestar 2 så hamnar den på 545 kkr. Då är den 10 kkr högre än Model 3 SR+. Får den då liknande räckvidd kan den bli intressant för många, tror jag.
Obs, mina gissningar bara.

#19
2019-09-26 02:37

Kommer bilen med tvättäkta blodsbatterier eller med något annan variant av batterier?

#20
2019-09-26 06:37

Jag skulle bara köpa bilen om den kommer med äkta blodsbatterier, allt annat är billiga kopior.

#21
2019-09-26 10:57

Henrik m
Axa?

#22
2019-09-26 11:00

Mycket snack om säkerheten, vilket kan tyda på att Volvo byggt bilen tung med kort räckvidd som resultat. Klassiskt.

#23
2019-09-26 13:23

En riktigt trevlig bil .

#24
2019-09-26 13:45

Volvo kommer nog inte sänka vikten, inte om de lovar att ingen skall dö i en Volvo. Ironiskt kommer nog den första som dör i en Volvo att vara dödad av en Volvo förare..efter det där datum/året som jag redan glömt...

#25
2019-09-26 16:46

Vad gäller WLTP så kanske den matchar Model 3 SR+, men i verkligheten lär den inte ha i närheten av samma räckvidd.
Observera då att jag pratar räckvidd, alltså hur långt den går på en laddning på långkörning, alltså i princip hur långt den kommer på motorvägen.
Den är åt helvete för högbyggd och knubbig för att ha något vettigt luftmotstånd, alltså kommer förbrukningen dra iväg rejält när man kommer upp i 100 och däröver. Alltså den typen av körning man har när man behöver räckvidden. Att den har bra "räckvidd" när man kör ungarna till dagis i stadstrafiken spelar ju ungefär 0 roll.

#26
2019-09-26 16:58

Panopticon: Och vart ville du komma med det inlägget? Att en SUV har sämre luftmotstånd och effektiv i högre fart än en lite mer droppformad sedan? Eh, ja, det visste vi nog alla här inne redan......
Men vem säger alla kör motorväg? De som bor i stan utan laddmöjlighet hemma ser nog gärna en bra räckvidd även utanför motorvägen så de slipper åka till publik laddare lika ofta, eller?
Så visst har WLTP-räckvidden betydelse, som ett jämförsvärde, vilket det är. Sen självklart ändras förutsättningar efter användande men det får man nog ha lite hjärna själv att räkna ut när man tittar efter passande bil för ens eget behov.
Sen oavsett, personligen hade jag valt Model 3 iaf, men alla har varken samma smak eller möjligheter. Ser man till tjänstebilsmarknaden så är väldigt många företag som har Volvo som valbart märke.

#27
2019-09-26 17:40

Håller med Henrik M, en klart intressant bil. En storlek som passar mig(oss) utmärkt. Tittar just nu på XC40, BMW X1 m.m. X1:an kommer som laddhybrid, XC40 som el. Skall bli ytterst spännande att se var de lägger sina respektive modeller rent prismässigt. Rent av så att laddhybrider måste sjunka prismässigt för att vara intressant framgent. Tummen upp för XC40 som elbil.

#28
2019-09-26 19:12

Intressant bil från Volvo i en lagom storlek för många inbillar jag mig. Skönt med ett högre bekvämt insteg till bilen. Priset är avgörande, gissar på 590000kr minst. I mesta laget iallafall för mig.

#29
2019-09-26 19:13

Panopticpn, det stämmer att WLTP combined är en blandad körning med både stadskörning och landsvägskörning. I standarden finns att man mäter low, medium, high och extra high. Och det är det som kombineras ihop till WLTP combined / blandad körning, som ett medelvärde. Och WLTP combined är ofta nära medium.

Så vad du efterfrågar är värdena för WLTP extra high. Volvo har givetvis dem eftersom de måste testa det för att få fram ett värde för combined. Då får vi hoppas att Volvo publicerar den datan för energiåtgång i materialet för teknisk specifikation.

Jag vet att de måste redovisa WLTP combined men jag vet inte om tillverkarna är skyldiga att redovisa de fyra faserna separat också.

#30
2019-09-26 21:55

Ja ska den klara 40 mil och har en bensinförbrukning på 0,8 l/mil enl WLTP är det enkelt att räkna ut batteristorleken. 0,8 l/mil x 0,92 kW/liter bensin x verkningsgraden i en bensindrivlina 30 %. Summa summarum 2,2 kW/mil x 40 mil = nära 90 kW. Med trimning klarar den sig med 80 kW och 40 mils räckvidd alltså inget vidare energieffektivt alternativ med andra ord.

#31
2019-09-26 22:26

J.L on spot... den beräkningen stämmer nog väldigt bra med verkligheten. Lovar att de hade lätt kunnat kapa förbrukningen neråt ca 1,3-1,4 kW/mil om man skippar SUV karosseri, och bantar ned vikten rejält. Men å andra sidan, då kommer det inte att likna en XC40.. mer något åt Golf hållet...

#32
2019-09-26 22:27

J.L: Tror att du förenklade din uträkning ordentligt där.....

#33
2019-09-26 22:32

Vargen: Det finns andra elbilar att köpa för de som vill ha en lägre energiförbrukning men kanske istället tumma på komfort och säkerhet. XC40 är en SUV, självklart kommer den inte landa på lika låg energiförbrukning som en Model 3, Ioniq eller liknande. Utan mer troligtvis runt samma som Kia e-Niro eller strax över.
Alla måste inte köra samma bilform du vill. Olika människor har olika behov och smak, då finns det enligt marknadsekonomins logik olika bilar att passa de olika behoven och smakerna.
Kan nästan garantera du har saker i din ägo som inte bara är det absolut nödvändigaste?

#34
2019-09-27 06:52

Med en elektrisk motor och reglering kommer skillnaderna bli mindre mellan olika fabrikat i förbrukning tack vare den höga verkningsgraden. Då blir vikt, aerodynamik ännu mer slående för energiåtgången/batterikapaciteten att driva fordonet framåt. Med fossilmotorer accepterar kunderna stafettlopp till macken stup i kvarten och att det går fort att pytsa i soppa för en 1000 lapp.

#35
2019-09-27 06:55

Energiinnehållet för bensin är 0,92 kW/liter och diesel 1 kW/liter. Verkningsgraden bensin 30 % och 40 % för diesel. Enkelt att räkna ut hur mycket man eldar för kråkorna med andra ord. Förlusterna i en elmotor är några enstaka procent.

#36
2019-09-27 07:40

JL, det blev en tiopotens fel där eller hur?

#37
2019-09-27 07:47

Teorin i J.Ls beräkning är nog ok, men noggrannheten på ingående värden gör ju att siffran som räknas fram kan vara rätt mycket +/-.

#38
2019-09-27 08:18

J.L: Du skriver att med eldrift så kommer skillnaderna bli mindre mellan olika fabrikat i förbrukning? Hur stor koll har du på dagens elbilar? Hur förklarar du då att Teslas Model X drar en hel del mindre än både e-Tron och EQC fast den är större, tyngre och kraftfullare samt mycket rymligare?
Såklart det kommer finnas olika tekniker och utveckling inom eldriften med där olika fabrikanter finner olika smarta/påkostade lösningar, så jag tror säkert vi kommer få se en ordentligt spridning även på elbilarna. Men såklart du gärna får sitta på kammaren och gissa lite :)

#39
2019-09-27 16:03

Henrik, modell X är hyfsat aerodynamisk. Långa bilar drar fördelar framför korta när det gäller aerodynamik.

#40
2019-09-27 16:09

Eh över hundra.. redan vid ca 70 km/h börjar fartvinden ta över och utför största motstånd och därmed vart energi tar vägen. En tung och knubbig bil med dålig aerodynamik är dålig inne i stan som ute på landvägen.. dubbelt fel. Så det är lite vansinnigt att SUV blev trendigt, gjorde att bilen nu kräver 20-80% mer energi än de än vanliga bilen (sett till samma lastkapacitet).

#41
2019-09-27 20:42

Helt rätt det blev en tiopotens fel 9,2 respektive 10 kW/liter. I och med att Tesla är i en klass för sig och använder sig av asynkronmotorer med frekvensstyrningar upp till 1200 A, vilket skapar en överlägset bra antispinnkontroll till exempel.. Kraftelektroniken och regleringen av den är en faktor som skiljer mellan fordonstillverkare samt om de valt permanentmagneter eller synkronmotorer. Fördelen med asynkronmotorn är att den är liten, billig, lätt, kraftfull och underhållsfri. Nackdelen mer svårstyrd som kräver dyrare frekvensstyrning.

#42
2019-09-27 20:55

Ett intressant Youtube klipp om blodsoljan, https://www.youtube.com/watch?v=6RhYY_4Wzls&feature=youtu.be

#43
2019-09-27 21:10

Ytterligare ett klipp, https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

#44
2019-09-27 21:57

J. L
Skriv gärna kWh angående energi och inte KW (effekt).
Det är mycket lättare att begripa vad du menar då.

#45
2019-09-28 09:19

Helt korrekt L.Mäkinen. Har lockats med i slarvet kring hur batterikapaciteten uttrycks för fordon.

#46
2019-09-28 12:50

Det finns ju redan Kona 64 som en konkurrent (Kona 39 har för dålig laddning då den har samma batteri och laddproblem som Ioniq 38, se Bjørns inslag om detta på Youtube, den dyker rejält i laddmottagning efter 50%).

Snart kommer ju även e-2008 och Mokka E, om än i ett något mindre storlek.

Man kan alltid diskutera körsträcka och att man alltid vill ha mer, men jag tänker så här att man kör inte 50 mil utan paus om man vill vara trafiksäker, man stannar efter en 20-25 mil för att sträcka på benen, gå på toa, ta en fika eller äta något mer ön så. Så då räcker det med att bilen iaf klarar 25 mil landsvägskörning, för sen tar man en paus och laddar.

#47
2019-09-28 17:34

HenrikM, enligt vad man ser i kommentarerna så är jag tyvärr rätt säker på att många inte förstår att luftmotstånd är viktigt i högre farter...

Raphael, WLTP high/extra high borde framför allt biltidningarna se till att skriva ut när det kommer till rena elbilar. Man kan ju tycka att dom borde kunna få ut dom, borde ju rimligtvis finnas tillgängliga nånstans. Tyvärr har dom inte riktigt förstått än att det är skillnad på batteribil och fossilbil vad gäller vilka siffror som i allmänhet är dom mest intressanta.

Fast om det ska räcka med 25 mils räckvidd så måste ju laddningen vara kvick i så fall. Jag kör relativt ofta ett antal olika 40-45-mils körningar och mer än 5-10 minuter vill jag inte vänta på en sån körning. En kortare vilopaus i mitten är dock rätt perfekt.

#48
2019-09-28 17:42

Verkar som kunskap går förlorad, för 20-30 år sedan pratades mycket om aerodynamik, och hur mycket en minibuss drog mer än en vanlig bil. På den tiden var det mycket snack om att bagaget skulle kunna lastas utan högre lyft osv. Idag verkar det nästan tvärtom, eller så förnekar man sådan som var otroligt mycket fokus på förr i tiden. Varför har vi sidospeglar? Går de inte att ersätta med kameror och teknik? Varför bygger man inte in hjulen för att minska utsläppen? Det finns många åtgärder för att minska ned utsläpp, varför inte lättare bilar? Det är det stort misslyckande att en bil idag väger två ton..tänk om den vägt ett ton och byggd mer i kolfiber? Volvo gjorde ett projekt på 90 talet där man tog fram en cykel i plast, om ni kanske minns det. Ny teknik som skulle sänka vikten inom bilindustrin... men det vi ser idag, verkar rena motsatsen. Nu är vi inmålade i ett hörn vare sig vi vill eller ej, tyngden har blivit en säkerhets faktor.

#49
2019-09-29 12:11

Spännande! Trodde att en ny plattform för förarassistans (Advanced Driver Assistance Systems) skulle dröja något år till (typ tills nya XC90 - 2021). En intressant utveckling vore om den har en riktigt bra nödfallsassistent som kan ta över och stanna bilen längs vägkanten, och slå larm, om föraren somnar eller blir sjuk. Och om den blir ännu bättre på att hjälpa till med att undvika viltolyckor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.