Nästa artikel
VW:s plan: ID.7 ska locka kunder från andra märken
Nyheter

VW:s plan: ID.7 ska locka kunder från andra märken

Publicerad 18 april 2023 (uppdaterad 18 april 2023)
Den nya elbilen ska inte ersätta Passat – i stället hoppas man på att den ska locka till sig en helt ny grupp bilköpare.

Efter lång tids hemlighetsmakeri lyfte Volkswagen på måndagen slutligen skynkena från sin nya elbil ID.7. Den fem meter långa sedanen är den största och lyxigaste modellen i ID-familjen hittills – och förhoppningen är att den ska locka en helt ny grupp av bilköpare till VW.

Trots att den i media har beskrivits som en eldriven ersättare till Passat räknar Volkswagen inte med att ID.7 ska ”kannibalisera” på deras populära mellanklassbil. Faktum är att en uppdaterad version av Passat är på väg – som ska säljas parallellt med den nya elbilen under kommande år. Till olika kundgrupper, är förhoppningen.

– Det är inte vårt mål att konkurrera med våra egna bilar. Vi vill attackera andra etablerade märken, säger Marc Wenzel, produktchef för ID.7, till Vi Bilägare.

Han ser den nya bilen som en premiumprodukt - en flaggskeppsmodell i ID-familjen som han hoppas ska locka över kunder som annars hade köpt en elbil från BMW eller Mercedes.

Den 17 april lyftes skynkena från Volkswagens nya elbilsutmanare i premiumklassen.

Det är ännu inte klart vad ID.7 kommer att kosta, men den kommer sannolikt bli betydligt dyrare att köpa än en Passat. Det vill man väga upp med hög komfort- och tekniknivå, samt en räckvidd på upp till 70 mil per laddning.

– Den är för en ny typ av kund, som vill ha en elbil med lång räckvidd och premiumkänsla. Det är vad vi erbjuder med ID.7, en väldigt bekväm långfärdsbil för både företag och familjer, säger Marc Wenzel.

Nästa år kommer bilen även med kombikaross, vilket man hoppas ska täcka upp elbilskundernas behov ytterligare.

I bilen har man lagt mycket fokus på att förbättra mjukvaran och infotainmentsystemet, och installerat en stor pekskärm med betydligt bättre respons än i tidigare ID-modeller. Man har också tagit till sig av en del av den kritik som riktats mot tidigare system – bland annat är de pekkänsliga reglagen för kupétemperatur och ljudvolym numera synliga i mörker.

Man hoppas också på att den nya mjukvaran ska vara fri från de buggar och problem som Volkswagen länge dragits med.

Om ID.7 blir en framgång eller inte visar sig när den når bilhallarna senare under året. Timingen för att lansera en stor och dyr elbil är inte den bästa – lågkonjunktur och höga räntor gör att bilköparna blir mer försiktiga, samtidigt som det i Sverige inte längre finns någon miljöbilsbonus. Det har fått konsekvenser, säger Volkswagens svenska presschef Marcus Thomasfolk.

– Saker och ting har förändrats snabbt och vi har haft ett stort tapp på den privata elbilsmarknaden, säger han.

Men på företagssidan går det bättre. Och Thomasfolk hoppas på bättre tider framöver.

– Vi ser en liten dipp nu, men jag tror vi kommer tillbaka, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 19 april 2023 Jag kommer inte köpa denna,…
  • 18 april 2023 Hx Numera finns det ju en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.