Bild
Nästa artikel

VW:s ID R slog 20 år gammalt rekord

Nyheter

Elbilen ID R tog nytt banrekord på Goodwood festival of speed. Bilen slår där med ett 20 år gammalt rekord.

På den årliga sportbilsfestivalen Goodwood Festival of Speed i England körs det varje år en backtävling uppför en bansträckning som mäter 1,86 km. I 20 års tid låg banrekordet på 41,6 sekunder sattes av Nick Heidfeld i Formel 1-bilen McLaren MP4/13 1999. Men i helgen kröntes en ny rekordhållare.

Romain Dumas. Foto: VW Motorsport

Den franske racerföraren Romain Dumas satt under fredagen i förarsätet när VW:s ID R tog banrekord på 41,18 sekunder. Under lördagen pressades tiden ytterligare till 39,9 sekunder.

Bilen som har två elmotorer som tillsammans ger 680 hästkrafter och 650 newtonmeter är ingen färskning när det kommer till rekord. Tidigare har ID R också tagit banrekord på Pikes Peak och banrekordet för elbilar på Nürburgring Nordschleiffe. Båda gångerna med Dumas bakom ratten.

Se den nya rekordtiden här:

Diskutera: Hur länge tror du att det nya rekordet står sig?

Kommentarer

#1
2019-07-09 13:09

Att el är snabbare än ICE är väl ingen nyhet direkt..

#2
2019-07-09 14:06

"Diskutera: Hur länge tror du att det nya rekordet står sig?"

Tills nästa gång VW är där :-)

#3
2019-07-09 15:03

Det vore roligt om de även kunde hålla samma tävling men att de gör det, låt oss säga, 100 gånger i direkt följd. Tror inte att VW:s ID R ens hade klarat av att avsluta en sådan tävling. Att göra en sak en gång är en sak. Men att göra saker flera gånger är en annan.

.

#4
2019-07-09 15:14

Klarsynt: Tror det finns saker du med anser dig vara ganska bra på men som du inte heller skulle fixa 100 ggr efter varann.....ska vi räkna ut dig som kass med pga av det? ;)

#5
2019-07-09 15:40

Det enda Klarsynt/Skumögd kan fixa 100 gånger i direkt följd är att upprepa ordet blodsbatterier... :-)

#6
2019-07-09 18:12

Inte speciellt förvånande eller imponerande att en el-bil kan vara snabbast i backtävlingar. Begränsad banlängd-gångtid är ju optimalt då ett mindre / lättare batteri kan användas. På Nurburgring däremot åker man på `el-torsk´ ;)
Nu bryr jag mig inte speciellt mycket då jag tycker att eldrivna tävlingsbilar är själlösa och direkt avtändande.

#7
2019-07-09 18:59

Därmed skall inte särskrivas. Blir tokigt att läsa "där med", det blir typ "där också".

#8
2019-07-09 19:09

Sabud: Du skriver man åker på eltorsk på ringen?
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170515/nio-ep9-satt...
Tesla Model 3 Performance har väl nyligen slagit BMW M3 runt ringen med....så vet inte om det "bara" är korta vändor elbil kan vinna....

#9
2019-07-09 19:51

Tur att de kan slå en 20 år gammal f1:a med kalla regndäck som är ute och uppvisningskör...

#10
2019-07-09 19:53

GRP: Jo för det finns ju väldigt många bilar som är snabbare än en f1a på bana... speciellt alla elbilsjesus-bilar från Tesla antar jag.

#11
2019-07-09 20:37

Milky
Nu var det ju inte en Tesla som jämfördes med en F1...

#12
2019-07-10 06:42

Axa: Nej det vet jag. Jag syftade på kommentaren att "elbilar generellt ska vara snabbare än ICE".
Visst. Få se hur många elbilar som hänger med en F1:a i en tvåtimmarstävling på Suzuka. Eller LeMans 24h?

#13
2019-07-10 12:06

Milky
Ok. Nej, det lär väl vara knappt någon elbil som gör det.
Såg däremot ett test på Tuben med bla Tesla, F1 och en mc på raksträcka.
F1 slog Teslan med hästlängder. Dock vann mc över F1. På bana är dock F1 snabbare.

#14
2019-07-10 12:35

Henrik M: Här snackar vi väl ändå om snabbast och inte om att slå någon BMW M3 som för övrigt lär vara bland det vanligaste som `tröskar runt´ på ringen. Sedan tycker jag att typ 5 varv borde vara minimum för att klassa bilen som funktionell och inte en `labb-råtta´.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.