Bild
Nästa artikel
Jim Hackett, Ford, och Herbert Diess, Volkswagen. Foto: Volkswagen

VW och Ford i nytt samarbete

Nyheter

Biltillverkarna fördjupar sitt samarbete och ska nu utveckla självkörande bilar. Ford kommer också få använda VW:s elbilsplattform MEB för att utveckla en ny elbil.

Nyligen blev det klart att tyska Volkswagen och amerikanska Ford ska inleda ett nytt samarbete. Det skriver TT. Fokus ligger på att utveckla självkörnade bilar och enligt uppgifter ska VW investera 2,6 miljarder dollar i Fords utvecklingsenhet för självkörande bilar, Argo AI, i Europa och USA.

Ford kommer också få tillstånd att använda VW: elbilsplattform MEB, för att utveckla en helt ny elbil för Europamarknaden.

– Medan Ford och Volkswagen förblir självständiga konkurrenter på marknaden, gör tekniksamarbetet kring självkörande bilar att vi kan skala upp och erbjuda tekniken på fler marknader, säger Fords vd Jim Hackett.

Diskutera: Är sammarbetet ett smart drag av VW och Ford?

Kommentarer

#1
2019-07-15 09:20

Ja det gick ju ganska bra sist de samarbetade och tog fram en produkt. Den gemensamma Galaxy/Sharan sålde ju bra.
Då har Ford köpt in sig i 2 elbilsplattformar, en för "normalstora" bilar från VW och en för pick-up/Suv från Rivian. Då kanske de håller sig på banan de med framåt.

#2
2019-07-15 09:45

Nja samarbetet med charan/galaxy/alhambra vart en trevlkg bil men en smått lite rappelbil.

#3
2019-07-15 09:51

mso: Tullat på semesterspriten redan? Så illa brukar väl inte du skriva? ;) Vart tog kommat vägen? Stora och rätt bokstäver samt felstavningskollen? :)

#4
2019-07-15 10:51

Hehe Henrik. Lånetelefon utan rättstavning.
Som sagt trevlig 7 sitsig bil men med vissa brister på första modellen.

#5
2019-07-15 10:54

Ford är ju inte något forsknings och utvecklingsorienterat företag så de är nödd och tvungna att hitta något att sätta sina karosser på framgent. WV som efter skandalerna visat prov på en reinkarnation av sin traditionella övertygelse satsat extremt mycket resurser på att utveckla plattformar för ren eldrift samt även en trovärdig infrastruktur till fordonen.

#6
2019-07-15 17:39

Bra då kan ford lära vw lite om driftsäkerhet och kvalité; )

#7
2019-07-15 22:36

Ibland kommer det kommentarer som får ögonen att trilla ur. VAG-bilarna är driftsäkra och håller för många mil om det är ett kvalitetsmått. Detaljfinishen slår Ford alla dagar i veckan, om det är kvalitet. Kvalitet är ett relativt begrepp och betyder inte att något är oförstörbart eller håller länge.

#8
2019-07-16 07:44

Kvalité och driftsäkerhet är inte det första jag förknippar vw med långt ifrån men snåla diesel bilar är det jag då tänker första hand när det gäller märket:)

#9
2019-07-16 09:02

Bilar och märken är ju i och för sig ett område där det år emotionella snarare än rationella drivkrafter som styr vad man väljer att köpa.

#10
2019-07-16 12:48

Min uppfattning om VW efter att ha kört dessa bilar i tjänsten under ganska många år är dessa.. Fin välpolerad yta, bra finish på inredning, känns stabil och solid. Under ytan finns dock problem som visar sig efter ett par år, och det är inga små grejer precis, problem med dsg lådorna svänghjul partikelfilter rost och lacksläpp elfel mm mm. Förhoppningsvis är detta inget som smittar av sig på Fords bilar i och med samarbetet, men framtiden får utvisa.

#11
2019-07-17 22:12

Ja, de behöver nog hjälpa varandra dessa båda........vad fuskas det med nu är frågan jag ställer mig......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.