Bild
Nästa artikel
VW håller möte efter kartellanklagelser

VW håller möte efter kartellanklagelser

Nyheter

Efter att anklagelser om kartellverksamhet riktats mot den tyska bilindustrin kallar Volkswagen till styrelsemöte.

Efter att den tyska tidningen Spiegel sagt sig ha bevis för kartellverksamhet i den tyska bilindustrin så har EU-kommissionen sagt att de utreder misstankarna och BMW har förnekat all inblandning. Volkswagen ha rinte uttalat sig ännu, men de har kallat till ett extrainsatt styrelsemöte med anledning av anklagelserna.

Enligt uppgifterna som Spiegel tagit del av så har representanter för VW, Audi, Porsche, Mercedes och BMW hållt hemliga möten sedan 90-talet där de ska ha kommit överens om priser på delar och teknologi och lagt grunden till det avgasfusk som avslöjades 2015.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-07-25 11:00

Känns som Bmw chansar här, skulle säkra bevis komma fram så måste man ju senare backa och erkänna att man ljugit eller att ledningen inte visste nåt (vilket inte är trovärdigt alt oerhört amatörmässigt). VW har ju länge försökt med att å ena sidan säga att man nu ska vara transparent med en "ny företagskultur", å andra sidan hela tiden sopa så mycket under mattan man bara kan. Dvs man har ljugit sig igenom dieselgate m.m.

#2
2017-07-25 11:16

Det är ju VW och Daimler som själva vänt sig till de tyska antitrustmyndigheterna. Det är väl en form av transparens.

#3
2017-07-25 11:29

VW har ju nyligen betalat ut bötesbelopp på miljard nivå för begångna brott, manipulering via mjuk o hårdvara som lurat myndigheters mätningar av utsläppsnivåer. Man håller på att gratis modifiera miljontals bilar världen runt.

En kartelldom på detta kostar ytterligare miljarder!

Hur mycket tål koncernen? Dags för konkurs?

#4
2017-07-25 11:48

Leo
Fortsätt drömma..

#5
2017-07-25 12:02

VW har över 120 produktionsanläggningar, 600.000 anställda och tillgångar värda mer än 3.500 miljarder kr. Så de tål väl lite motgångar innan de måste börja sälja av.

#6
2017-07-25 13:25

Dags att kalla samman kartellen igen?

#7
2017-07-25 13:27

OM det stämmer är det riktigt tråkigt, speciellt för de som jobbar inom VW och övriga bolag med att göra bra produkter och bygga dessa samt köparna som litat på bolagen.
Men det är bra att det finns grävande journalister.

#8
2017-07-25 15:03

VW skulle aldrig ha knäat en endaste mm och den tyska staten den är en skam bestående av syltryggar som inte ställer upp för sin egen bilindustri.

#9
2017-07-25 15:13

Kan någon lita på tyskbilindustri efter detta, om det är så? Vad krävs då, om man ff gör det? Diesel är skit hur som....

#10
2017-07-25 15:16

Så för att några muppar träffats och bildat kartell så är hela den Tyska bilindustin dålig? Lite "alla män är våldtäcktsmän" över det påståendet.

#11
2017-07-25 15:16

VW tömde Scania på 9 miljarder av utvecklingspengarna för att täcka fuskhålen och skadeståndet i USA anpassades för att inte VW skulle gå i konkurs enligt myndigheterna i USA.

#12
2017-07-25 15:19

På frågan, vad krävs då?

#13
2017-07-25 15:34

Shogun. Varför hän ger du dig till självplågeri?

Inget speciellt uppseende väckande har skett när det gäller fordonens pålitlighet, dieselgate och utsläpp ligger på akademisk nivå.

Vi köper amerikanska och japanska bilar den dagen som vi tycker om dem.

#14
2017-07-25 15:40

På frågan, vad krävs då?

#15
2017-07-25 16:17

Tvärnit, jo det tycks ju vara så att VW förbättrat kvalitén i samband med att man introducera nya plattformen MQB inkl motorer och växellådor. Det är i alla fall mitt intryck. Dvs undvik om möjligt VAG innan MQB pga bristande kvalitet. Är kanske ett bra råd även VAG-entusiaster kan ställa upp på. Håller du med?

#16
2017-07-25 17:20

Tvärnit.

Bilarna har blivit sämre av/efter dieselgate. Enligt mitt sätt att se.

http://teknikensvarld.se/dieselgate-okad-forbrukning-med-uppdatering-tys...

Undrar ff vad som krävs för att man inte ska ha fortsatt förtroende.

#17
2017-07-25 17:42

Vidstige. VW som nästan alla tillverkare har åkt lite upp o ned över åren och ja kamkedjan var ett fatalt misstag som få vet historien bakom och att alla berörda bilar dras inte med det bekymret men att skadan är skedd,
Ja angående MQB med förbehåll att har man förra plattformen med kamrems motorn så kan man känna sig trygg.

#18
2017-07-25 17:52

Tvärnit, har varit mycket mer fel än kamkedjemotorerna. Men med MQB och nya plattformstänket delar man nu fler delar mellan olika modeller och märken inom koncernen. Det blir färre delar och förhoppnings/troligtvis gör det att kvalitén på dom delar man använder kan höjas. Det blir mer standardiserad, mer transparens och mer genomlysning.

#19
2017-07-25 17:54

Shogun, det är väl motorer som tillverkades och såldes innan MQB du talar om.

#20
2017-07-25 17:56

"Hemliga möten" ..
Om bilfabrikanter möts i affärssammanhang måste de väl få vara "hemliga"?

#21
2017-07-25 18:13

Shogun.
Om man låter bli att åtgärda bilen så är den ju helt till nöjes!
Det är vad jag med flera har i fokus.

Att konkurrenterna lyfter sig eller att VW sänker sig det avgör och inget annat.
Ett exempel: Vem pratar om Ford? Har vi några Ford fans här?

Det är helheten som räknas in och där har VW lyckats! Ingen annan gör det bättre och dem i Japan de begriper i överhuvudtaget inte vad som här är att se som bra för där skiljer sig våra synsätt vilket visat sig bakåt i historien.
I Japan heter det att VI överheten tycker och här heter det vad brukarna anser, alltså igenom en feedback!
En Toyota är driftsäker men som med alla japaner så finns det rejäla missar som tar ut den där beryktade kvaliteten och idag så är det rätt så jämt skägg i mellan tillverkarna när det kommer till kvalitet.

#22
2017-07-25 18:45

Men men, läste du artikeln? Bilar som inte åtgärdas i Tyskland mfl länder avregistreras! Det måste väl anses som ganska allvarligt att inte kunna bruka bilen? Sedan blir bilen törstigare, nog så allvarligt får man förmoda, eller det kanske inte är någon nackdel i detta fall? Vad som händer med dessa bilar framöver i Sverige återstår att se, om de får brukas.

Nåja, eftersom du nämner japaner så får jag väl säga att jag föredrar Lexus, jag har inte märkt något som gör att det är jämnt skägg där på låååånga vägar. Vilket ju också man kan se i ägarundersökningar bara som en jämförelse vad ägare tycker om bilen och ägandet i stort och smått år efter år. Men visst fortsätt att köra VW.......det är ju fritt så länge man inte får körförbud....

För mig och de VW jag ägt har de alltid varit medelmåttor, på sin höjd i jämförelse med andra märken. Men det är vad jag tycker.

Sedan hur de går tillväga i Japan hur de tar reda på hur kunder vill ha bilar, så har du fel i hur det går till. Man går betydligt mer grundligt tillväga vad kunder vill ha. Läs gärna om hur Lexus gick/går tillväga, de verkar lyckas bra om man får tro ägarna.

#23
2017-07-25 18:48

Tvärnit, vad är det du menar med Ford. Hur hamnade de i denna debatt. De har inte varit med i något dieselgate eller dålig servicedebatt. Är ingen Ford fan, men kör en 2015 Kuga. Rullat 4500 mil och inget fel någonstans, bara oljebyte enlig bok. Det är för mig god kvalitet. Kan inte klaga på serviceverkstaden heller, de har skött sig utmärkt.

#24
2017-07-25 19:13

Optimus. Jag tog Ford som ett exempel på att en del märken är oavsett vad mer eller mindre omtyckta.
Vi har få Ford fans trots att märket rätt ofta får bra vitsord och ej har drabbats av någon större skandal.
VW äger något som inte övriga har och är därför trots allt ett mäkta populärt märke med många fans.

#25
2017-07-25 19:25

Finner en viss avsaknad av VWfans också. Finns någon öht?
Vad jag finner är några konstiga Toyotafans, Vitsige och Shogun främst, som hävdar de mest märkliga saker om fabrikatet VW ... och VW-ägare. Att VW-ägare ställer sig frågande till de påstådda problemen och vad det nu är .. är inte samma sak som att vara VWfans.

#26
2017-07-25 19:24

Badman, vad är det exakt som är konstigt med det jag sagt menar du?

#27
2017-07-25 19:29

Badman. Nu är det så att jag inte bryr mig värst om den interna sandlådan...alla märken har sina fans och inget fel i det. Mycket känslor i kring bil.

#28
2017-07-25 19:26

Tror det finns tiotusen inlägg från dig Vidstige där du avkräver VW-ägare att erkänna problem med deras bilar.
DET tycker jag är mycket konstigt.

#29
2017-07-25 19:44

Men när jag ändå är inne på känslor, VW gruppens bilar äger känsla, i dem asiatiska så infinner sig en känsla gärna inte.
Att t ex Polo/Golf Fabia/Octavia som är populära kan knappast tillskrivas att de är snygga bilar i framkant vad gäller design, nej det är i bilar som man känner ullen när man sitter i / kör dem, ett DNA som går igenom alla bilarna och som förstärks ju högre upp som man kommer.

#30
2017-07-25 19:53

Shogun. Nu tar du väl i så att du spricker...
Lexus? Vadå? Kör du ikring på en klocka?
Aj mitt fel.. Rolex heter den fina klockan och Toyota var tvungen till att skapa sig ett nytt märke Lexus för att kunna komma in i premium segmentet vilket säger lite grann om Toyotas stora black.

#32
2017-07-25 21:21

Tvärnit, ditt inlägg om Toyota och Lexus var rätt obegripligt. Är väl inget konstigt att ha både ett volymmärke och ett lyxmärke. Förstår inte heller vad Toyota och Lexus har med saken att göra här. Och ska du vara ifrågasättande om märke så har du ju snurret med Seat, Skoda, VW och Audi att fundera över. Inte två märken utan fyra alltså som delar komponenter friskt och där dom tre första är i princip exakt samma bilar med mycket liten skillnad i pris. Olika DNA? Du skämtar!

#33
2017-07-25 22:07

Inte i ljuset av att vi har Toyota folk här varav Shogun dessutom och minsann föredrar Lexus och som insisterar.
Konstigt är precis vad det är, det är lite så suspekt att Toyota självt inte tror så mycket mer om Toyota när det kommer till att bygga bilar med mervärde, de vet på sig att deras rykte om tråkiga bilar med allt givet i underkant är en djupt rotad sanning.
Ja VW gruppens bilar delar på komponenter och det är sunt och dem som inte känner skillnad på märkena kör givetvis något ur Asien eller är bara så allmänt ointresserad av bilar.
Jag skrev att de bär på samma DNA och att den förstärks ju längre upp som man kommer men det är inte helt det samma som att de är lika på var punkt men att de har gemensamt.

#34
2017-07-25 22:21

Tvärnit, Skoda/Seat/VW är oerhört lika. Särarterna försvann när VW köpte upp dom märkena och gjorde dom till VW-bilar. Med MQB och nya plattformstänket blir skillnaden ännu mindre. Också så att man ökat priserna på Skoda så nu är det snart ingen skillnad i pris heller att tala om. Jag tycker den strategin är märklig. Det går inte för köparna att förstå skillnaderna på märkena. Måste väl vara mer än att Skoda har paraply i bilarna.

#35
2017-07-25 22:55

Tvärnit, man kan ju faktiskt välja en Ford istället för VW-gruppen eller varför inte en Opel, behöver inte välja någon Asiatiskt bilmodell överhuvudtaget. Funkar med Alfa Romeo också, då kan man snacka DNA på riktigt.

#36
2017-07-25 23:00

Vidstige :-) jo du vet ju vad jag tycker i kring detta i "För dem som tycker som jag att min bil är bäst o vackrast " tråden.
Detta är något VW har räknat på och tiden får utvisa om det var rätt eller fel, jag kan se ett splittrat VW i framtiden till grund av detta och även att kunder ryggar, en Octavia kombi bör ligga under Golf Sportscombi i pris och inte som nu i jämsides..
Jo men det är mer än ett paraply, Skoda tweakar in sin egen prägel i bilarna, fortfarande så har Octavia den lite tröga styrningen som om bilen vore framtung, Seat i sin tur rör i sina egna kryddor så att anrättningen blir mer spanskt het så att säga.
Det är inte jag i egen hög person som påstår detta utan att det står att finna i bilmedia men att jag håller med då ja har kört dem.

#37
2017-07-25 23:41

Optimus. Ja helt riktigt att det kan man och vi har även en Opel Adam 2014 som var satt som premium och vilket den är på sina punkter och framför allt om man tar av sig glasögonen. Den är inte på nivå vad gäller finnish med den enklaste ur VW.

Med Ford däremot är det väl bara så att handsken inte passar oss, en överarbetad förarmiljö, sämre med utrymme och om inte så en design som inte faller alla på läppen.

Alfa Romeo har DNA men om det DNA:t bara är något positivt det vete fanken! Men att märken med DNA de drar till sig det är säkert och jadå jag har varit där själv o dreglat på och i en Alfa, ajajaj.. som en sådan där stilig kvinna som man får både handsvett o torr mun av, det slår block i huvudet och ut kommer ärmhh öhhh ehhh....

#38
2017-07-25 23:44

Tvärnit.

Ja, Toyota själva insåg att Toyota namnet inte var gångbart i premiumklassen överallt i världen, därför skapade man Lexus. Något som VW aldrig förstod om VW, så skapade man Phaeton......det gick som det gick också med den modellen......det är skillnaden mellan företagen. Man tar reda på vad kunderna vill ha, och vad man kan sälja, med vinst.

#39
2017-07-26 00:08

Kom med en nyhet som överraskar! Jag trodde att alla kände till detta. Ta även bensinen som exempel. Oavsett var oljan kommer från och hur den tas fram, om den ösas ur en bassäng, pumpas upp offshore från 2000 meters djup eller tas fram ur skiffer så är priset det samma på oljan. Gnäll inte på småkarteller inom bilvärlden! Någon som hört om OPEC? Börja där! Där behövs det röjas i kartellen!

#42
2017-07-26 13:13

Troligen håller Volkswagen på att lägger ner sig på egen hand. Dieselgate visar på en företagskultur som man inte får stopp på genom att sparka en VD och straffa några andra..

#43
2017-07-26 15:52

Man har haft så många "bevis" inom denna branchen, men inget har hänt.
Sedan så har alla biltillverkare ett enormt samarbete och många komponenter utvecklas tillsammans. Om dessa gemensamma komponenter skall nyttjas av samtliga inblandade aktörer samt kanske säljas till sådana som inte varit med och tagit fram dem, så självklart måste man ha gemensamma priser och riktlinjer.
Tror nog att detta återigen är överdrivna nyheter och det kommer att lägga sig.

#44
2017-07-26 17:24

Leo, har du hybris? Det ska mycket till för att VW ska lägga ner....

#45
2017-07-26 17:33

Råd från privatekonomirådgivare i dagens SvD:
Risk för lånebubbla när dieselbilarna sjunker i pris.
Sälj dieselbilarna nu, medans det går!

https://www.svd.se/varnar-for-lanebubbla-byt-bort-dieselbilen

#46
2017-07-26 17:37

Eller byt bort bilen..
Tydligare går det väl inte att formulera sig.
Ibland utvecklar sig saker fortare än många kan ta till sig, med eller utan hybris. Så ser alla bubblor ut!

#48
2017-07-26 23:38

Japp!
Mercedes o Audi också
.

#49
2017-07-26 23:39

När vaknar svenska myndigheter, politiker, media o köpare angående Volvo?

#50
2017-07-28 09:00

Och nu även Porsche..
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/22-000-porsche-cayenne-dras-in-efter-fu...

Intressant vad myndigheten menar med dras in.

#51
2017-07-28 09:14

.

#52
2017-07-28 09:17

Jag har ett bättre förslag. Förbjud alla bilar och transporter och ersätt dem med stärkande promenader. Då kommer garanterat luften bli bättre. Att stora delar av befolkningen redan inom några dagar kommer sakna mat på bordet är en smäll vi får ta. Det är väl bra Vargen/Leo?
MVH AL

#53
2017-07-28 09:17

http://money.cnn.com/2017/07/27/autos/porsche-cayenne-emissions-cheating...

Leo skrev: "Intressant vad myndigheten menar med dras in." Det som dras in är certifieringen, således lär det inte levereras några nya Cayenne på ett tag. Redan levererade bilar återkallas. F.ö. var det Porsche själva som rapporterade fusket till myndigheterna.

#54
2017-07-28 16:19

En bil utan gällande certifiering får väl inte användas i trafik? Möjligen inom inhägnat område?

#55
2017-07-28 16:58

Leo. Jag väntar fortfarande på svar om vilket bränsle som skall ersätta den diesel som du vill förbjuda. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.