Bild
Nästa artikel
Kanske blir det så här framtida Teslabilar ser ut på insidan?

Volvos inredningschef till Tesla

Nyheter

Framtida Teslor kan få skandinavisk stil på insidan.

Volvos anställda verkar vara hett byte för andra biltillverkare just nu. Tidigare har vi berättat om att utvecklingschefen Peter Mertens norpats av Audi.

Nu kommer uppgifter om att chefen för interiör, ingenjören Anders Bell från Sverige, har rekryterats av Tesla. Anders Bell står bland annat bakom insidans utseende i XC90, S90 och V90. Bell har bekräftat sin nye arbetsgivare via sin LinkedIn-profil och byter därmed Göteborg mot Palo Alto i Kalifornien. 
 
Diskutera: Vad tror du att rekryteringen kommer att innebära för Tesla och Volvo?
 

Kommentarer

#1
2016-12-21 11:29

Flair!!! Stil, undras??

#2
2016-12-21 11:33

Att de tar in omoderna material som träbitar i inredningen kanske blir resultatet.

#3
2016-12-21 12:01

Kaka söker maka. Kärleken för stora enorma displayer i mittkonsolen verkar de båda i alla fall dela.

#4
2016-12-21 12:16

Jaja, Lasse J jag ändrar. Tråkigt att använda samma ord jämt.

#5
2016-12-21 12:20

Volvos ratt ser ut som en daddaratt

#6
2016-12-21 12:23

@Mäkinen, omoderna material? Trä är ju det mest genuina som finns!
Det är ju tur att det finns tillverkare som vågar utesluta plastskräp så mycket som möjligt.

#7
2016-12-21 14:10

saabnisse,
Bortsett från att trä ser illa ut så har det brottanvisningar "inbyggda" från start. I bilar brukar det dessutom sitta ditsmetat som dekor utan egentlig funktion förutom att tynga ner bilen. En kollega hade en Volvo S40 med ljust trä (björk?) i mittkonsollen. Inte så smakfullt.

#8
2016-12-21 15:03

Tror detta är mycket positivt för Tesla, kommer passa bra, man har ju liknande koncept med en stor skärm i mitten.
För Volvo tror jag inte det spelar så stor roll att man tappar en nyckelspelare för den nya designen, man har ju redan den gjord.

#9
2016-12-21 20:12

@ Mäkinen, jag tycker det livar upp med trä i inredningen och som gammal anglofil har jag givetvis haft det i många av mina bilar. Den jag har nu har inlägg i mörk valnöt och jag tycker det är avsevärt snyggare än kolfibermönstrad, eller aluminiserad plast. När det gäller vikten är faktiskt trä lättare än plast och inget trä har spruckit i någon bil jag haft.
När det gäller den ljusa björken i Volvo tycker jag det är väldigt snyggt och den speglar mycket väl det svenska ursprunget.
Jag avskyr den mörksvarta plastinredning som tyvärr blivit så vanlig i vissa bilar nuförtiden. Svart pianolack! Kan man tänka sig något fånigare?

#10
2016-12-21 23:14

@hubbabubbabubben, gissar daddaratt inte är ett posetivt betyg, o isf håller jag med dig..

Det här med "sportiga" 3 ekrade rattar har ju tagit över totalt. I början i sportiga bilar, sen även i billiga/vanliga bilar och numer även i "lyxbilar". Nu sitter det ju i 99% av alla bilar, o hatar hur mittenekern blir fetare också, går ju inte avslappnat hålla en sådan ratt.

#11
2016-12-22 09:40

Jag ser det som att det material man ser ska vara vad det ser ut som. Är det aluminiumfärgat så ska det vara aluminium precis som med kolfiber. Gör man hela panelen av en gammal ek så kan det få vara trä, men sitter det som dekoration ovanpå för att bara ge ett visst utseende så är det inte min grej.
Helst skulle jag ha läderklädd stoppad panel i bilen, men det verkar ovanligt.

#12
2016-12-22 21:46

Mäkinen, jag gillar dekoration, det är därför jag tycker det är snyggt med metalliclack ovanpå järnplåten!

#13
2016-12-22 22:11

Skönt för Volvo att interiördesigner Robin Page, som värvades från Bentley, fortfarande är kvar då.

#14
2016-12-22 22:48

Plåt klarar sig längre med några lager färg, men inget blir bättre av att man täcker en yta med en träbit.
Jag gillar inte blank metall heller, men mattborstad kan vara snyggt.

#15
2016-12-22 22:57

Hellre vackert trä i inredningen än blank metall, som bländar när solen skiner in. Pianosvarta ytor är ett annat otyg som blivit populärt... Trä och läder är klassiskt vackert och det varken bländar, får flottiga fingeravtryck eller blir repigt.

#16
2016-12-23 07:50

Trä i inredningen känns lite gammalmodigt tycker jag. Borstad aluminium eller metall är snyggare.

#17
2016-12-23 14:08

Det ska vara läder, äkta skinn. Eller snyggt gjord plast det också. Inte fuskträ, egentligen plast. Det skulle kännas billigt, smaklöst, som en gammal sunkig amerikanare från 70-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.