Bild
Nästa artikel

Volvos hybrid börjar säljas år 2012!

VOLVO + VATTENFALL:

UPPDATERAD MED MER INFORMATION: Volvo satsar nu för att så snabbt som möjligt få in hybridteknik i sina bilar. Tillsammans med Vattenfall har man startat ett industriellt samarbete som ska resultera i en plug in-dieselhybrid i serieproduktion år 2012.

Plug in-hybrid innebär att hybridbilen utrustas med kraftigare batteri och elmotor som ensam klarar att driva bilen en kortare sträcka, upp till max 50 km. Batteriet kan sedan anslutas till elnätet och laddas fullt på ca fem timmar. Därigenom blir bilen helt utsläppsfri vid kortare körningar. När det behövs kopplas en dieselmotorn automatiskt in, vilket ger tillräcklig räckvidd även för långresor. 

För att demonstrera tekniken har man tagit fram tre prototyper baserade på Volvo V70 men det är inte säkert att den kommande produktionsvarianten baseras på V70. Den nya modellserien S60/V60 nämns också som tänkbar kandidat för att lanseras som plug in-hybrid.

Men även andra modeller kan vara aktuella. Så sent som för några veckor sedan utlovade Anders Kärrberg, Volvo Personvagnar, en hybridversion av suven XC60, när han talade vid ett elbilsseminarium på Chalmers i Göteborg, arrangerat av Tekniska Samfundet.
 
-    År 2012 börjar vi sälja XC 60 Hybrid med dieselmotor, elmotor och "ett rejält batteri", meddelade Anders Kärrberg vid seminariet.

Kanske kan det vara en plug in version av XC60 som åsyftas.

Volvo har även flera projektbilar på gång med olika grad av elektrifiering. I höst bygger Volvo 10 stycken helt eldrivna Volvo C30, bestyckade med litium-jon batterier. Volvo poängterar dock noga att dessa bara ska ses som ett försök och det inte finns några beslut om och när Volvo ska introducera bilar som drivs enbart med el.

- För närvarande är det osäkert om elbilar kan bli ett kostnadseffektivt sätt att sänka transporternas koldioxidutsläpp, säger Anders Kärrberg.  
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Calle
2009-06-01 11:29

Bra - jag köper gärna en Volvohybrid som nästa tjänstebil, men INTE nån jäkla SUV som XC60! Förutom att den är skitful och helt otidsenlig, tror jag att fler med mig vill vi ha en lagom stor, sportig kombi. Storlek typ Audi A4. Samtidigt ska den vara så ren att den naturligtvis klarar under 120 mg CO2.

#1
rolf persson
2009-06-01 11:36

Delar #Calles# kommentar
Vad har en SUV i stan att göra!

#1
AD
2009-06-01 13:00

Håller också med tidigare kommentarer. Varför dessa SUV:ar som hybrider? Vägrar köpa en SUV. Kom med mindre kombimodeller typ Golf el A4 som hybrid då är jag intresserad.

#1
Conny Karlsson
2009-06-01 13:56

Äntligen kommer det hybrider från flera än Toyota/Lexus och Honda.
Sedan kan man ha synpunkter på suvar. Men att hybridtekniken gör nytta i dessa är helt klart. Läs om Lexus RX 450h i senaste Vibilägare eller här på siten. Och då menar jag mot konkurrenter som inte har hybriddrift än. 0,73 liter milen med en bil som väger 2,3ton och 299hk och släpper ut 148 co2 per kilometer är mycket bra.
Sedan får vi hoppas att Volvo kommer med en mer normal personbil med hybriddrift. Kul att Volvo är med i teknik racet.

#1
göinge
2009-06-01 14:09

När Volvo hittar på sådana här dumheter vill man nästan hålla med Maud Olofsson att Volvos problem beror på att de bygger fel slags bilar! Motorjournalisterna håller oförtrutet på och mässar att hybrider är "heta", men i maj var 0,7% av de nyregistrerade bilarna i Sverige hybridbilar, att jämföra med till exempel gas som stod för 2,9% av försäljningen eller etanol som stod för 25,6%.

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-01 14:16

Jenkkarna gillar säkert detta. Lämnar man bort höjden och elmotorn kan man skaffa en 320d eller 520d säkert mycket billigare, som dricker ganska lika. Jag tycker att Volvo skulle kunna ha DrivE modeller med 2L dieseln, PSA har ju en ny och snålar version av den. Varför inte V50 och V70 2.0 Drive? Isf. sku frugan få skaffa en ny V50 åt sig.(tidigare V50 2.4i -06).
Peugeot har lovat en föbrukning på 0,41l/mil till sin 4wd 200hk(163+37) hybrid 3008, sådan förbukning borde volvo ha möjlighet till om de ska använda PSAs dieslar ännu om några år.

#1
S-E S
2009-06-01 16:25

Har någon kollat hur mycket extra energi det går åt för en hybrid när den drar runt med vikten av elmotorer och batterier?
Har någon tänkt efter var elen kommer i från. Det är inte enbart 2 hål i väggen utan koldioxidutsläpp.
Sluta med att luras med hybridernas bensinförbrukning. Kör dom Ystad-Haparanda i normal trafikrytm och redovisa resultatet!
Det är bra med E85-bilar, de gör att drivmedlet räcker mycket längre för de som kör på bensin. I och med att oljekonsumtionen därmed går ned minskar efterfrågan på bensin och priset sjunker?

#1
Roy
2009-06-01 18:32

S-E S, det är ju just det man ju gör i praktiken. När man mäter hybrid-SUV:ens förbrukning, så är det ju med all vikt, förstås. Visst går det åt mer energi att förflytta en tyngre bil, men om den i gengäld är effektivare så kan ju nettoeffekten vara positiv - och det är ju det enda som är intressant. Självfallet ska man räkna in all energiförbrukning från vaggan till graven. (Däremot sällar jag mig inte till dem som anser att man även ska ta med den energi som gått åt till utvecklingen av nya idéer - det är ju väldigt kortsiktigt tänkt.)
Det vore intressant att se en jämförelse mellan olja och el avseende energieffektiviteten från produktion till divhjulseffekt. Att pumpa upp, frakta och raffinera olja torde vara avsevärt mer energikrävande än att sätta snurr på en generator (som i sig har mycket hög verkningsgrad). Att transportera bensinen/dieseln än en gång ska jämföras med den låga förlusten elen har i 400 kV-ledningar. Bränslepumpens energiåtgång torde vara jämförbar med motemken från batteriet vid laddning - batteriet är för övrigt den svagaste länken. Elmotorns verkningsgrad och övriga egenskaper är överlägsna vilken förbränningsmotor som helst, inte minst om man även räknar in transmissionsförlusterna.
Självfallet är jag ingen vän av koleldade kraftverk, men det är en annan historia.
S-E S har säkert rätt i att energivinsten med en hybridbil blir mycket liten eller ingen alls vid renodlad landsvägskörning. Den blir desto större i renodlad stadstrafik.

#1
Roy
2009-06-01 19:01

Vi är nog många som gillar att höra responsen från motorn när vi kör. Det kan vara rena förbränningsljud som en dovt mullrande V8:a eller det lite hesa ylandet när en mindre motor klipper till på toppvarv. Flera bilar kompletteras ju med kanaler och membran för att föraren ska bli mer delaktig i motorns andning. En del gillar att höra även en kompressor eller avgasturbo och ljudet när växlarna kuggar i på rätt sätt. Integrationen människa/mekanik.
Men tänk om man kunde få fram en liten, smidig motor som går att placera nästan var som helst utan att vara beroende av kringkomponenter alldeles bredvid. En motor som gör växellåda överflödig och därmed kraftigt minskar transmissionsförlusterna. Lägre vikt och bättre viktfördelning. Stor driftsäkerhet. Ett vridmoment som är konstant från stillastående, vilket gör att urkoppling och tomgångskörning är ett minne blott. (De sista punkterna skulle även kunna gälla för en ångmotor.) Verkningsgrad överlägsen förbränningsmotorer. Behöver inte varmköras. Inga olje-, filter- och tändstiftsbyten.
Ja, jag menar naturligtvis elmotorn (som för all del inte bara är av en sort).
En egenskap till - den är tyst. Är det inte på tiden att överge ljudkulisserna? Ljud är förvisso informationsbärare och talar om hur motorn mår - om man är kunnig, intresserad och har "musiköra". Men hur många njuter egentligen av de första vårtecknen, som inte är starens kvitter, utan vrålande racermotorcyklar och grovt smattrande 1200-kubikare med chopperstuk. En och annan fjunig, nybliven körkortsinnehavare varvar motorn i sin gamla Volvo så att man hör hur ventilerna inte längre hänger med.
Nej, vi lever i en allt bullrigare värld. Det är dags att vända trenden. Tystnad är en lyx.
Och jag har inte råd med en Lexus LS 600h...
Så jag väntar på bättre batterier, kondensatorer, vätgasceller eller någon helt annan elkraftförmedlare. Motorn finns ju redan.

#1
Sune S
2009-06-01 21:28

Driv-el blir nog betydligt dyrare än Driv-e. Den som kör mindre än tusen mil per år bör välja en snål bensindriven bil.

#1
Anders Rönnqvist
2009-06-01 23:00

VARFÖR vaknar Volvo så sent, när tåget redan har gått ????????????
Jag köpte redan 1967 energieffektiva bilar och avvisade stroppiga Volvoförsäljare vars argument var noll och inget värt.

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-02 09:53

För det första har inte tåget gått på länge ännu, det är ju först på väg. Dessutom är E85 bränsle helt fel, för att vi slösar på jordens förnybara energi, det är massor med energi som bräns för 1-5pers använding. T.ex. V70 2,5T. Ifall bilarna skulle dra 1/5 skulle man kunna överväga att alla skulle använda sig av E85. Antagligen räcker etanolbränsle lika länge som olja pga att sedan är skogarna nerhuggna och man får vänta på att det skall växa igen.
Däremot hybrid sänker föbrukningen med c< 30%(iaf i ojämnkörning), om man lägger det på en diesel är det ju en redan låg föbrukning som sänks. Man märker skillnaden bara man kör en bil med Start&stop. Sedan när bilar drar ca 0,2l/mil kan man fundera på att alla skulle använda biobränsle.
-Egentligen borde man ha bilar under 100hk som går på el, för att det skall gå så lite som möjligt energi till spillo.
Jag ser fram emot dieselhybriderna, iaf 3008, 308, DS5 och Golfen skall snart fås i sån version. Några år senare olika Volvon och bl.a. Focus. Mindre bilar kanske inte behöver hybrid ännu, först när det blivit billigare.

#1
Patrik
2009-06-02 18:19

för de som är intresserade av diesel hybrider
http://www.autoevolution.com/trucks/hino-hybrid-2007.html

#1
PREEVIA
2009-06-02 22:13

Här står det om verkningsgraden med olika framdrivningssätt för bilar.
http://evworld.com/international/sverige/index.cfm?link=VARFÖR%20ELDRIFT

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-03 14:54

E85 fanns...
En dieselhybrid som går på biodiesel(möjligt på många av dagen dieselmotorer) är bättre än en bensinetanol. Därför att bensinetanolen dricker ungefär dubbelmera.

#1
Myhtbuster
2009-06-03 17:22

Bakhjulsdrift.
Fullt så enkelt som l/mil är det förstoss inte. Går att räkna på flera sätt. Räknar du MJ/km är E85 snålare än samma motor för bensin. Räknar du odat hektar /km för biobränslen är t.ex. RME en katastrof jämfört med t.om. etanol från veta (sockerrör är bäst). Fast gör du biodiesel från skogsavfall via förgasning blir det nått helt annat. Fast den serare processen finns än bara på ritbordet. Med att hålla ner energiförbrukning (inte samma sak som volym som sagt) är viktigt och likaså att komma bort från oljeberoendet. Laddhybrid kan vara rätt väg.
PS etanol leder inte till nedhuggna skogar. Finns flera förbättrings punkter men det är inte en av dem eftersom det inte sker.

#1
göinge
2009-06-03 17:28

I många dieselbilars instruktionsböcker står det utryckligen att man absolut inte får köra på diesel som innehåller mer än max 5% biodiesel. Så var det med motorjournalisternas tjat om att man ska köpa dieselbil för att de är "framtidssäkrade".

#1
S-E S
2009-06-03 21:19

Jo ROY, du har rätt till en del. Det är bara det med elbilar att de miljövänliga elkällorna i dagens läge i stort sätt är intecknade och det är kol och ett eget vindkraftverk man måste ta till om bilarna ska gå på el. Därmed måste man jämföra "miljönyttan" av oljeutvinning och kolgruvor när man talar om "bilel". Då vet jag inte om el är miljövänligt som drivmedel till bilar?
Om man tittar på elräkningen så finner man att det kostar ca 25 öre i nätavgift att överföra kilowattimme och då vet jag 17 om inte en tankbåt är mer ekonomisk som energitransportör?
När det gäller stadstrafik så åker man "kommunalt" därmed är hybridbilen omotiverat av miljöskäl då den inte är en miljöbil på landsvägen.

#1
Christofer L
2009-06-04 08:58

Varför vägrar biltillverkarna ta fram seriehybriden? En seriehybrid utnyttjar, genom att använda ett batteripaket för mellanlagring av energi, det absolut bästa både från både el- och förbränningsmotortekniken, och blir varken tyngre eller dyrare än en konventionell bil. Den kommer dessutom att bli mycket behagligare att köra! Är tekniken för enkel så att utmaningen att ta fram en sådan bil inte är tillräcklig för att biltillverkarna skall vara intresserade? Är man rädd för att mindre aktörer dyker upp om tekniken blir allmänt känd?
Till exempel skulle en mellanklassbil med en generator för batteriladdning på 15kW driven av en för detta optimerad en-cylindrig förbränningsmotor dra ungefär 0,20l/mil vid blandad körning. Detta motsvarar ca 0,65 MJ/km. Idag förbrukar en genomsnittlig bensinbil ca 3 MJ/km och en Toyota Prius ca 1,4 MJ/km.
Många oberoende forskare är överens om det jag påstår här, ingen påstår motsatsen!
Utrustas dessutom bilen med batterier för 60 km körning och en laddare som kopplas till elnätet går energiförbrukningen, om det finns tillgång till elnät, ner till ca 0,5 MJ/km, fördelat på 0,3 MJ/km flytande bränsle och 0,2 MJ/km el.
Varför envisas biltillverkarna med att utveckla allehanda bastarder när det är så enkelt?
Seriehybriden är den enkla, billiga och naturliga bryggan över till ett resurssnålt bilanvändare!
En seriehybridbil kommer att minska avändningen av flytande bränsle med 90% jämfört med dagens bilpark!
Varför satsar vi inte på denna teknik?
Varför ligger hela tiden fokus på att byta energislag, när vi kan minska den totala förbrukningen med 83% genom att byta till en modern och effektivare drivlina i våra bilar? Jag bara undrar?
Elbilen, som många lovordar, kommer att efterfrågas först när laddstationsnätet blivit utbyggt, och hybridbilarna kommer att gör det intressant att bygga ut ett laddstationsnät!
Alltså kommer vi snabbare till elbilen om vi går via laddhybriden.

#1
Erik
2009-06-04 12:11

Bra Volvo! Plugg in hybrid är bra tänkt! Kan man köra 5 mil (eventuellt längre då utvecklingen av batterier går snabbt framåt)på en laddning räcker det till det mesta. Har man dessutom backup för längre resor med en snål diesel är det utmärkt. Alla vet att en elmotor är det effektivaste sättet att omsätta energi till kraft. Ser fram emot att i huvudsak ladda bilen med grön el och inte fossilt bränsle, etanol eller skitig kolkraft. Synd bara att man måste vänta till 2012...

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-04 16:44

Myhtbuster...
Att etanol med dagens maskiner är miljövänligt är en myt. Därför finns det många biltillverkar som inte bryr sig om det, men bryr sig om hybrider som är mycket dyrare att utveckla.
Neste Oil har redan svårt att få ved till sin E85 pga av att de vill ha "miljöbemärkt ved", alltså sådana skogar som det växer lika mycket som det huggs ner. hur skulle det vara om alla kör med biobränsle. Biodiesel är en helt annan sak jo, men det är lättare att producera då dess brännings process liknar många andar oljor, bara man får rätt octan osv...
Tag t.ex. en MB diesel från 70-talet, sätt matolja in i den och den ryker iväg. Man måste komma ihåg att bilar får inte dra mycket energi fastän det skulle vara biobränsle, annars tar jordens resurser slut väldigt snabbt!
Ta Finland som ett exempel, finns väldigt lite E85 på mackarna. Men t.ex. skjusteras ny-bil-köp-skatten skjusteras efter EU-föbrukning. Så en Peugeot med 1,6bensin kostar ungefär samma som en 1,6turbodiesel därför har Finlands medelsnitt föbrukning sjunkit massor på 1½ år!

#1
S-E S
2009-06-04 17:42

ERIK, tron på "grön el" är för mig lika abstrakt som att använda samma rörledning för dricksvatten och avloppsvatten, det är bara att tappa i/ur det du önskar.
En elmotor må vara det effektivaste sättet att omsätta energi till kraft, medan batteriladdning är ett stort energislöseri där du kan förlora 30% eller mer av tillförd energi under laddningen. (Laddningskoefficient 1,4-1,6) Kör man resonemanget med en liten hjälpmotor vid långkörning är man inne på hybridens berättigande igen. Varför överhuvudtaget en hybrid när den endast är miljövänlig i storstäder. Skit i hybriderna, åk kommunalt eller en elbil (ej hybrid) i tätort och i "vanliga" bilar på långtur. Ta prius som ett dåligt exempel på miljövänliga långturer!

#1
Christofer L
2009-06-04 18:43

S-E S, du har helt fel angående förbränningsmotorns effektivitet vid långfärder. Motorns effektutnyttjande är under mer än 90% av färden under 5% av motorns maxeffekt. Det åtgår då minst lika mycket energi till att dra runt alla rörliga delar som den energi man får ut till hjulen. Det är detta som är det stora slöseriet. Utöver detta kan en motor som dimensioneras för generatordrift optimeras för en bestämd arbetspunkt och kan bli åtskilligt effektivare vid just denna. Generatormotorn skall bara dimensioneras så att bilen kan drivas fram i konstant motorvägsfart, dvs 110 km/h. Denna motor kan bli både mycket lätt och ganska mycket billigare än en vanlig bilmotor. I motorvägsfart behöver dessutom ingen energi gå via batteriet, så det blir minimala förluster.
En rätt dimensionerad seriehybrid kommer att förbruka ca hälften så mycket bränsle som en rätt dimensionerad "vanlig bil", dvs ca 0,25 l/mil eller 0,8 MJ/km vid landsvägskörning.
Vid stadskörning är seriehybriden en ren elbil med alla dess fördelar.
Se även PREEVIAS länk:
http://evworld.com/international/sverige/index.cfm?link=VARFÖR%20ELDRIFT
Sist men inte minst.
Elbilen förutsätter ett laddstationsnät som inte kommer förrän det efterfrågas.
Ladd-hybridbilen är en förutsättning för ett fungerande laddstationsnät.
Laddstationsnätet är en förutsättning för elbilen.
Ni som vill ha elbilar motarbeta inte hybriden, elbilen kommer att efterfrågas i stor utstäckning när det går att ladda den. Tänk på det.
PS. En seriehybrid kan lätt modifieras till en laddhybrid som lätt kan modifieras till en ren elbil. Det finns inga motsättningar här.
Dagens parallellhybrider har inte dessa fördelar, förväxla inte seriehybrider med dessa.
DS

#1
S-E S
2009-06-04 20:31

CHRISTOFFER L, i fallet Prius är det den obefintliga nyttan av eldriften vid landsvägstrafik jag påtalar. Gör om Prius till Prius B (bensin) och Prius E (el) så kanske priset sjunker till hälften och du har råd med 2 bilar, en "el-miljöbil" som går 6 mil i stadstrafik och en "vanlig" bil.
OK, en luftkyld 4-takt gräsklipparmotor med konstant varvtal som driver en generator som laddar ett batteripaket och driver en elmotor i varje hjulnav är nog energieffektivare än det mesta, men hur blir det med last, motbacker, motvind och AC och var finns kunderna? Risk finns även att man tråkas ihjäl och somnar vid ratten. Då kommer 0-visionen på skam.
Att el-bilar inte är ett hållbart alternativ håller jag med om. El-bilarna har i dag inte större räckvidd än på 20-talet. Att kalla en bil som endast går 3 km på el för eldriven är enbart löjligt. Det är nära på att det samma klaras av med en något modifierad startmotor.

#1
Christofer L
2009-06-05 06:10

S-E s.
Nu har nivån på dina kommentarer nått långt under varje lågvattenmärke.
Du kommenterade mig utan att förstått vad jag skrivit.
Du söker problem, inte lösningar, alla de problem du tar upp är dessutom lösta för länge sedan!
Jag håller dock med dig fullständigt när det gäller parallellhybridbilar som Toyota Prius och liknande, de representerar bara ett onödigt dyrt sätt sätt att bygga onödigt komplicerade bilar med tvivelaktig nytta.
Läs vad jag skrivit innan du kommenterar.

#1
S-E S
2009-06-05 12:32

CHRISTOFER L, mitt svar är vad jag får ut av din kommentar. Var god att beskriva vad som utgör lågvattenmärket! Det kanske är flera som i så fall tycker att du uttrycker dig otydligt.

#1
Roy
2009-06-05 19:11

Av rent praktiska skäl är laddhybriden den idag bästa kompromissen.
Däremot förstår jag inte varför en seriehybrid skulle vara överlägsen en parallellhybrid.
Hm, jag räknade lite på de siffror som finns på den länk som Preevia bidragit med - och ta mig katten om det inte går ihop! Om en diesel i genomsnitt presterar 20 % verkningsgrad, så räcker det med att den höjs till 25 % för att ekvationen ska gå ihop. Om en diesel konstrueras för ett optimalt varvtal, så torde det inte vara några problem att få upp verkningsgraden till åtminstone 30 %. Räknar man dessutom med de minskade transmissionsförlusterna och den minskade vikten, så...
Å andra sidan har man valt seriehybrider i bussar p g a de renare avgaserna - inte p g a den lägre förbrukningen. Det påstås nämligen parallellhybriden ha!
Man kan i alla fall konstatera att i en seriehybrid kan man ha en mindre förbränningsmotor (som alltså är optimerad för sitt jobb) men ett stort och kraftigt batteri. I en parallellhybrid är förbränningsmotorn normalt den effektdominerande och i vart fall stor. Batteriet kan vara mindre men måste tåla omväxlande laddning och urladdning.
Om man får fram en förbränningsmotor med variabel (och hög) kompression, så skulle jag nog satsa på en parallellhybrid. En sådan förbränningsmotor kan nämligen snabbt komma upp i arbetstemperatur och ligga på en hög verkningsgrad även på mellangas. (Av de tre varianter jag sett, verkar Saabs vara den smartaste.)

#1
christofer l
2009-06-05 20:25

S-E S
Tack för din feedback.
Jag ber om ursäkt för att jag har uttryck mig dumt och klumpigt.
Jag skall komma med en tydlig förklaring av hur jag har kommit fram till mina ståndpunkter.
Det kommer tyvärr att dröja till i morgon eftersom jag inte har tid att göra en tillräckligt tydlig genomgång just nu.
Jag vill ju att så många som möjligt skall kunna ta del av den kunskap jag samlat på mig utan att jag blir missförstådd.
Jag hoppas att ni förstår att det behövs lite tid för att sammanställa en stor mängd data så att de kan presenteras så att det kan presenteras här,
M V H

#1
christofer l
2009-06-06 22:34

Jag lovade att återkomma idag så ni får vad jag räknat ut nu även om det inte är så mycket.
Här kommer lite siffror att börja med:
Jag använder MJ och kW eftersom det är enklast att räkna med dessa enheter.
Bensin 32 MJ/l.
Diesel 36 MJ/l.
E85 25 MJ/l.
El 3,6 MJ/kWh.
Exempelbil: 1400 kg, Cd=0,28, frontarea=1,87m2 och däck med lågt rullmotstånd.
Nettoenergiåtgång för framdrivning respektive nettoeffekt vid olika hastigheter.
Observera att jag har bortsett från alla hjälpsystem.
130 km/h ger 0,58 MJ/km respektive 21,0 kW.
110 km/h ger 0,45 MJ/km respektive 13,9 kW.
90 km/h ger 0,35 MJ/km respektive 8,7 kW.
70 km/h ger 0,27 MJ/km respektive 5,2 kW.
50 km/h ger 0,20 MJ/km respektive 2,8 kW.
30 km/h ger 0,16 MJ/km respektive 1,3 kW.
Stadskörning enligt Europeisk körcykel ECE-15:
0,58 MJ/km fördelat på, framdrivning 0,18 MJ/km och acceleration 0,40 MJ/km
40% återvinning vid retardation via bakhjul ger 0,42 MJ/km
50% återvinning vid retardation via framhjul ger 0,38 MJ/km
75% återvinning vid retardation via alla hjul ger 0,28 MJ/km
Bästa europeiska mellanklassbilarna bilarna idag förbrukar vid stadskörning motsvarande 2,0 MJ/km vilket ger en verkningsgrad för framdrivningen på 9%.
Bortser från all den energi som går förlorad vid retardationen blir verkningsgraden höga 29%, vilket jag tycker verkar förvånandsvärt bra för dieseldrift.
Jag håller på att räkna på landsvägskörning och återkommer.
Rätta mig gärna, jag vill ha riktiga siffror att räkna på.

#1
Roy
2009-06-09 19:36

Christofer L, här var det sifferexercis så det stod härliga till! Och jag fattar just ingenting...
Hur mycket bidrar rullmotståndet med? Rullmotståndet ökar först vid hastigheter över de tillåtna, och inte mycket. Luftmotståndet har ingen linjär utveckling, utan ökar exponentiellt med hastigheten. Du har för övrigt valt ganska "snälla" värden på luftmotstånd och frontarea. Exempelbilen har en förhållandevis låg vikt. En batteriutrustad bil kommer (åtminstone än så länge) alltid att vara betydligt tyngre än motsvarande förbränningsmotordriven bil, vilket främst påverkar accelerationsförlusterna. Att bortse från hjälpsystemen är OK, men man kan anta att en elbil generellt har mindre energiförluster på den punkten - för att nu inte tala om transmissionsförlusterna! Där är en elbil helt överlägsen.
Du har valt att koncentrera dig på energiåtgången för bilens förflyttning. OK, låt oss se det som två separata paket. Det andra paketet är då motorns, transmissionens och hjälpaggregatens verkningsgrad - bilens "interna" effektivitet, alltså.
Den första raddan siffror ser ut att stämma. (Åtminstone förhållandet mellan dem - jag har inte kontrollräknat.)
ECE-15-siffrorna antar jag stämmer. (Orkar inte just nu plöja igenom deras testmetoder.) Att retardationsvinsten via framhjulen är större än via bakhjulen är högst rimligt, men är verkligen den totala siffran så pass hög som 75 %? Jag antar att dessa retardationssiffror är applicerade på ett visst antal exakta inbromsningar enligt ECE-15. (Förresten ska det väl sen ett antal år tillbaka heta negativ acceleration och inte retardation...)
Det är lite svårt att se vad du relaterar dina procentsatser till, men några värden kan jag ändå få fram från dina siffror.
Utifrån det du anger om olika bränslens energiinnehåll och mellanklassbilars energiförbrukning, så skulle alltså en dieselbil dra 5,6 l/100 km i stadstrafik. Det verkar ganska lågt. De 9 % verkningsgrad bortser, såvitt jag kan se, från acceleration. Varför då? Det är en relation som är totalt ointressant, eftersom den inte stämmer. (De 2,0 MJ/km gäller ju rimligen hela stadskörningscykeln, inklusive "allt".) Räknar du även in accelerationen blir mycket riktigt verkningsgraden 29 % vilket verkar mycket högt.
Siffrorna känns alltför teoretiska, men möjligen kan de ändå visa skillnaderna mellan olika drivningsmetoder i fortsatta uträkningar. Stående för sig själva så här, är de ganska ointressanta. De måste ju relatera till något.

#1
Christofer l
2009-06-10 10:54

Roy.
Jag märker att du kontrollerat mina siffror. Och dina kommentarer är alla relevanta.
Jag har också kollat mina siffror och upptäckt att det smugit sig in ett fel som gjort att jag fått en för hög siffra på negativ acceleration. Rätt siffra skall vara 0,20 MJ/km. Detta innebär att de bästa bilarna idag har en verkningsgrad på 19 % i ECE-15.
Jag återkommer med redogörelser för olika drivningsmetoder inom några dagar.

#2
2014-09-04 18:51

Hej alla glada bilägare!
Nu kan du annonsera ut din bil helt kostnadsfritt på www.förmedlarbil.se
Vi är en annonsplats för de bilägare som vill byta in eller sälja sin bil till bilhandlare.
Nu slipper du ringa runt till alla bilhandlarna i ditt län och fråga vad de är villiga att betala för din bil.
Med Förmedlarbil får du snabbt och enkelt bud från kvalitetssäkrade bilhandlare i ditt län.

Ge oss gärna feedback på vad ni tycker samt om ni har tips på förbättringar.
Vi finns för er och vill att ni skall få bästa möjliga upplevelse när du säljer din bil hos oss.

Med vänliga hälsningar
Förmedlarbil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.