Bild
Nästa artikel

Volvo visar koncept för ny lyxsedan

Nyheter

Volvo visar upp Concept You, som visar Volvos framtida lyxsedan, på bilsalongen i Frankfurt. Se bildspel och information.

På Frankfurt Motor Show, som pågår just nu, visar Volvo upp framtidens lyxsedan i form av konceptbilen Volvo Concept You. Bilen beskrivs som en stor lyxsedan som är en efterföljare till Concept Universe som visades up i Shanghai i våras. Enligt Volvo har man samlat in synpunkter på föregångaren i arbetet med Concept You.

Volvo Concept You bygger på Volvos klassiska design och ett skandinaviskt formspråk. Bilens säten är klädda med mocka på sidorna och läder i mitten. Golvet är tillverkat i trä och täckt med en handgjord matta. I designen ingår också delar i valnötsträ, läderpaneler och detaljer i aluminium.

I stället för de sedvanliga knapparna är Volvo Concept You utrustad med pekskärmar som med hjälp av en infraröd kamera känner av när föraren tittar på dem och lämnar viloläge när så sker.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo Concept You?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-09-13 13:37

det där nyllet kräver tillvänjning, det kan jag säga...

#2
2011-09-13 13:46

Bättre än Universe, men vad med den neddragna fronten? Den ser ju ut som en neandertalare!

#3
2011-09-13 14:02

påminde mig osökt om en tecknad serie som gick på 90-talet; Rocko´s Modern Life. Hans kompis Heffer i röda brallor har samma grin: http://www.fanpop.com/spots/the-90s/images/367906/title/rockos-modern-life-photo

#4
2011-09-13 14:35

Oj oj!
Denna Volvo är verkligen ful och kräver enormt mycket tillvänjning samtidigt som jag hoppas att den INTE hamnar i bilhallen!

#6
2011-09-13 15:09

Fronten är ju förskräcklig, måste vara bland det fulaste som visats på senare år.
Hela framdelen är komplett misslyckad fram till A-stolpen.
Sedan blir det en helt annan linjeskön bil.
Väldigt snygg.
Har de haft olika formgivare fram och bak?
I så fall borde de sparka den som haft hand om fronten.
Men jag gillar inredningen, betydligt bättre än det Volvo presterat hittills.

#7
2011-09-13 15:29

Ruskigt ful i fronten, i övrigt riktigt läcker. Man kan ju undra om Volvo tänkt att sätta i riktiga skitmotorer, eftersom huven påminner om locket till en toalettstol!

#8
2011-09-13 16:02

Men titta!
Bakhängda bakdörrar och ingen B-stolpe.
Det är ett verkligt framsteg även om det fanns på Fiat, Simca och Lancia redan för 70 år sedan.
Det hoppas jag kommer på fler märken också.

#9
Omberg
2011-09-13 16:36

Håller med sistnämnda, utseende är viktigt för vissa, min åsikt är att luftmotstånd och väghållning är viktigare, för att inte nämna tekniken och EKONOMI.
Hoppas det kommer mer intressanta bilar än dessa på mässan.

#10
2011-09-13 16:38

Onekligen ev ovanligt ful front, och i övrigt en mesig, feg, viljelös design. Ser ut som vilken annan bil som helst, tysk, koreansk eller japansk.

#11
2011-09-13 16:40

Helt klart att man försöker likna en PV i fronten. Varför? Retro funkar inte om inte hela bilen blir retro och vem vill ha en PV idag?
En tidlöst snygg bil har sammanhängande linjer som klarar av att passera kupen.

#12
2011-09-13 16:42

Håller med Woody65, huven ser ur som locket på en toalettstol.
För övrigt det mest genomfula på fyra hjul på länge. Kollektiv hjärnblödning på designavdelningen?

#13
1 Tysken
2011-09-13 17:01

Att kritisera utseende är inte det mest kreativa , speciellt inte om man bara ser foto.
Intressant att Volvo vågar vara inovativa både tekniskt och designmässigt.
Där har man klivit om de tyska märkenas designers rädsla att frångå sitt sk. formspråk.
BMW är väl kanske också på rätt väg, men MB och AUDI har stagnerat
Volvo har till o med fått med bakhängda dörrar, men detta är stulet rakt av från RR Ghost bl.a.
Skall man in på den enormt stora Kinesiska marknaden behövs lyx i överflöd, men lite avskalad så passar den nog västerlänningar också.
.go for it Volvo

#14
2011-09-13 17:26

Jag håller med "Tysken" - man måste våga vara annorlunda! Originellt med trägolv och att mockat på stolarna inte är i mitten, mellan skinn, vilket är vanligt. Snett framifrån tycker jag bakre skärmbreddaren är lite lik Volkswagen Eos, från sidan Audi A7 och dörrarrangemanget RRoyce. Så visst har den drag av andra. Tekniken verkar innovativ och spännande. Förr fick asaterna hålla tillgodo med enkla bilar medan europeerna hade råd med lyx. Framtiden tycks innebära det omvända! Tycker djärva Volvo kunde ha köpt SAAB billigt och fått tillgång till ännu mer kreativitet & hjärnkraft

#15
2011-09-13 17:40

Exakt de kommentarer man kunde vänta.
Finns få saker som är så förutsägbara som kommentererna i VB.

"liknar locket på en toalettstol" - "kollektiv hjärnblödning" - "ovanligt ful" - "mesig" - "ruskigt ful" - "det fulaste som visats på senare år" - "förskräcklig" - "komplett misslyckad" - "verkligen ful" - "ser ut som en neandertalare" o.s.v. o.s.v.

Man kan tycka att Concept You är mer eller mindre snygg men ful är den absolut inte. Tycker man det tror jag att man får hitta andra förklaringar än bilens utseende.

Titta på dessa fyra videor från Volvo. Ser denna bilen ut som en neandertalare, locket på en toalettstol eller som att den vore designad av en desighnavdelning som drabbats av kollektiv hjärnblödning??

http://www.youtube.com/user/VolvoCarsNews#p/u/10/7HpOh9mgNr4

http://www.youtube.com/user/VolvoCarsNews#p/u/1/Z4ITwi9lzCU

http://www.youtube.com/watch?v=7g1HBM-VGMs

http://www.youtube.com/watch?v=R8hlajpYoM0

#16
Raymond K
2011-09-13 17:57

Linus!
Skönheten ligger i betraktarens ögon. Alla kan inte tycka likadant eller övertalas att tycka likadant som alla andra. Antingen tycker man om någon eller inte och att kommentarerna här blir som de blir är för man just säger vad man tycker vilket ofta efterfrågas här. Jag hade tänkt hålla tyst om denna Volvon eftersom jag har inget gott att säga om den men efter din kommentar måste jag nog säga att Volvon är otroligt ful. (min personliga smak och tycke) Du behöver inte tycka likadant som jag Linus.

#17
2011-09-13 18:10

Concept är just att våga! En blick in i morgondagens bilar ... Visst ser man lite PV i fronten, i varje fall i profil, och ändå inte .. Jag tycker det ser bra ut!
Volvo skulle nog behöva etablera sej i lyxklassen, jag tror nämligen att det är nyckeln för ett premiumerkännande i samma stil med de tyska, som ju har lyxmodeller ... och nog är premiummodellerna egentligen lite strippade småsyskon?

#19
2011-09-13 21:29

En pervers vagn lämpad för bödlar och korrupta åklagare i världens största totalitära stat -någonsin!

#20
2011-09-13 22:27

några nämner pv-liknelser, nja okdå. Men jag kan nog erkänna att om dekalerna hade plockats bort hade jag inte varit säker på att det varit en volvo. Tycker inte förens linjer stämmer överens alls med dagens modeller.
Aktern dock, med den avsmalnade karaktären känner jag mer igen. Lite kul med dörrtekniken:)
Men det ovärdiga frampartiet kan jag inte blunda för, det ser bara illa ut.
tråkigt men sant.

#21
2011-09-13 22:59

@1 Tysken, har Volvo stulit de bakhängda dörrarna från RR?
Bakhängda dörrar var väldigt vanligt på 1920-30 talets bilar.
Men att slopa mittstolpen är tufft.
Det vågade bara italienare och fransmän göra tidigare.
Men var säker på att bakhängda bakdörrar kommer fler biltillverkare att införa.
Opel Meriva är föregångare (fast de inte vågade ta bort B-stolpen), men det kommer flera.

Fast Volvons front är fortfarande bland det fulaste jag sett.

#22
2011-09-13 23:00

Jag, liksom flera andra, såg omdelbart framdelens likhet med gamal PV. Dessvärre går inte linjespelet igen i den andra delen - bilen känns inte homogen.
Inredningen är i vanlig ordning utflippad och kan kanske vara kul att titta på rent desigmässigt, men är inte mycket att fästa sig vid. Hängande skalstolar är inget nytt, utan känns just typiskt för konceptbilar - ingen har ju sett något liknande i produktion.
Låt gå för att konceptbilar är till för att testa marknadens reaktioner, men hur mycket är det egentligen värt? Sällan genomförs idéerna fullt ut, utan blir mest malplacerade inslag i den saluförda versionen.
Om *Volvo med denna försöker sig på något halvretro, så är det inte vad ägaren Geely vill. De har bestämt att Volvo ska bygga världsmarknadsbilar och i Kina funkar tydligen mest löjligt överdriven "lyx" (d v s bingbling och förlängda karosser).

#23
2011-09-14 09:27

Äntligen en Volvo med snygga linjer. Visst luktar det Jagge men det gör absolut inget om man vill hänga med i premium skiktet. Lite massproduktionsanpassning sen är är det bara att köra igång tillverkningen.

#24
2011-09-14 11:51

Denna Volvo skiljer sig väl inte så mycket ifrån alla andra fantasifulla skapelser som aldrig blir verklighet?
Lägg till att den är byggd utav material som annars bara återfinns i rymdraketer ( eller på andra planeter ) samt att den går på vindkraft i hastigheter över 80km/t så är "halmen hemma" !

#25
2011-09-14 12:43

Jag tycker den ser ganska bra ut. Men det är ju en konceptbil. En produktionsklar bil skulle nag ha stora förändringar. Jag tror att den är helt ämnad för den kinesiska marknaden. Skulle nog sälja bra där.

#26
1 Tysken
2011-09-14 15:57

"Saabnisse" , skall vi forska bakåt , så är alla bilars ursprung första vagnen med fyra hjul...men vad jag avsåg, som jag också skrev, Rolls Royce Ghost design är kopierad även handtagen ser lika ut på fotot,, sedan finns det en uppsjö av olika konstruktionslösningar som man kan hänvisa till.
Men återigen ...go for it Volvo

#27
2011-09-14 22:36

Kommer efterföljarn till S-80 att likna det här ?

Det borde kunna stimulera köpintresset!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.